Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Sexistické prasátečko mají souložící poradkyně a výcuc odpadu. Urážejí ženy

  10:45aktualizováno  10:45
Bankovní poradkyně Lenka poslušně souložící na stole za svou cestou k úspěchu. A také pohled na ženu sedící na toaletě s dovětkem „výcuc všeho, co smrdí“. Veřejnost a odborná porota v projektu Sexistické prasátečko vybraly nejpokleslejší sexistické reklamy roku.

Snaživá sekretářka v podání Free Radio. Veřejnost v soutěži Sexistické prasátečko 2017 ji vybralo jako nejvíce sexistickou reklamu. | foto: Nesehnutí

Nejvíce, celkem 92 procent lidí, hlasovalo pro Free Radio. Pro jeho kampaň na Facebooku zvedlo ruku 1700 lidí. „Cesta k úspěchu nemusí být složitá, pokud jí rozumíte,“ stojí v citaci smyšlené bankovní poradkyně Lenky Veselé, která je na fotografii vyobrazena, jak souloží na stole.

“Reklama v sobě snoubí hned několik forem sexismu. Žena je v ní vyobrazena jako pouhý objekt, který je možné využít, a podporuje tak kulturu, kde se na ženské tělo nahlíží jako na věc,“ komentovala Kristýna Pešáková z hnutí „Nesehnutí“, které anticenu pořádá. Podle ní je častým případem letošní kampaně motiv zneužívání moci v práci skrze sex.

Fotogalerie

Jako druhou nejsexističtější reklamu vybrala letos veřejnost poutač pivovaru Modrá hvězda se sloganem „Pivní pálenka, dokonalá milenka“. Uprostřed plakátu je zcela nahá žena. Reklama podle pořadatelů využívá jazykový sexismus a využívá princip „sex prodává“.

Na stejný princip vsadila spousta reklam nominovaných v soutěži, mimo jiné i ta, která propaguje personální agenturu Rich service. „Pustíme se do práce?“ vyzývá polonahá žena s vysokými podpatky, která sedí na kuchyňské lince. Veřejnost jí přisoudila třetí příčku. 

Trochu jiné favority měla odborná porota, v níž zasedli například novinářka Jana Ciglerová, filmový publicista Kamil Fila, nebo Barbara Havelková z Oxfordské univerzity.

Do čela nechutných neklam postavila billboard pražské společnosti FEKO - LT, která se zabývá čištěním kanalizací a likvidací odpadu. Plakát zobrazuje ženu, vykonávající potřebu na toaletě s doprovodným textem „výcuc všeho, co smrdí“.

Vítěz anticeny Sexistické prasátečko odborné poroty.

“Chápu, že vytvořit zajímavou reklamu na čištění kanalizací je kreativně náročná úloha. Ponižování žen ale není cestou. Reklama vulgárním způsobem zesměšňuje zobrazenou ženu a v podstatě ji staví na stejnou úroveň s nežádoucím odpadem, čímž snižuje její důstojnost,” uvedla Diana Gregorová, jedna z organizátorek Sexistického kixu, slovenské obdoby Sexistického prasátečka.

Druhou příčku v hodnocení odborné poroty obsadila kampaň Free Radia. A na třetím místě se umístil rodinný pivovar Bernard se svou sérií billboardů s pin-up dívkami. Vzhledem k ostatním „vítězným“ reklamám má právě tato kampaň pravděpodobně největší dopad na veřejnost. Billboardy pokryly celou Českou republiku, vidět byly zejména u silnic a dálnic. Stanislav Bernard na kritiku v létě reagoval další kampaní, v níž zesměšňuje sám sebe. Jeho podobizna ve stylu pin-up představuje nápoj z Humpolce jako „pivo s koulemi“.

Anticena Sexistické prasátečko se letos udílí podeváté v řadě. Podle organizátorky Petry Havlíkové jsou projevy v sexismu v ČR horší než v některých zemích v Evropě.

„Ve srovnáním se zeměmi západní Evropy je zde určitě více jednoduchého sexismu ve veřejném prostoru. A často se setkáváme s tím, že lidé ze zahraničí jsou velmi překvapeni, co tu vidí. Je tu také pravděpodobně více sexistických reklam než třeba na Slovensku, kde jsou lidé více věřící. Neřekla bych ale, že je tam sexismu obecně méně - jen má jiné projevy. Česká republika je k veřejnému prostoru stále hodně netečná a to se promítá i do množství sexistické reklamy,“ řekla iDNES.cz.

Autor:



Nejčtenější

Brity pobouřila cibule v plastu z Lidlu. Mayová vyhlásila odpadu válku

Lidl začal prodávat loupané cibule v plastu. Zákazníci krok kritizují.

Britové na sociálních sítích kritizují diskontní řetězec Lidl za to, že začal prodávat loupanou cibuli v plastových...

Diesely nikdo nechce. V britských automobilkách hrozí masivní propouštění

(Ilustrační snímek)

Pracovníci automobilového průmyslu ve Velké Británii mají důvod k obavám. Snaha o ukončení provozu dieselových vozidel...



PŘEHLEDNĚ: Bankovní účty pod kontrolou. Startuje revoluce v bankovnictví

internetové bankovnictví, platba, internet, účet, banka, počítač, peníze

Bankovní trh se o víkendu výrazně promění. V sobotu totiž začíná platit nový zákon o platebním styku, který finančním...

Ceny bytů rapidně vzrostly. Za cenu jednoho v Praze jich v Ústí koupíte osm

(Ilustrační snímek)

Ceny bytů v Česku za tři roky zdražily o čtvrtinu. Průměrná cena za byt o výměře 65 metrů čtverečních se vyšplhala...

Spodničkáři Jejího Veličenstva přišli o licenci. Kvůli pikanteriím v knize

Britská královna Alžběta II. na garden party v zahradách Buckinghamského paláce...

Společnost Rigby & Peller měla výsadní postavení – dodávala luxusní spodní prádlo přímo do Buckinghamského paláce. S...

Další z rubriky

Hüner pokračuje v čistkách. Marketingový expert ČSSD končí ve vedení ČEPS

Vítězslav Kulich

Ministr průmyslu a obchodu Tomáš Hüner (za ANO) odvolal z představenstva provozovatele energetické přenosové soustavy...

Stavby chceme urychlit, spoustu jich však brzdí aktivisté, říká Ťok

Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) ve volebním štábu strany v Praze. (21. října 2017)

Ministrovi dopravy Danu Ťokovi kritici vyčítají postup v zakázce na provoz mýta či pomalou dostavbu dálniční sítě. „Bez...

Češi jsou při hraní Účtenkovky vynalézaví, tisknou i haléřové paragony

Účtenkovka při svém startu uživatele zarazila šíří požadovaných povolení.

Někteří majitelé pokladen tisknou účtenky ve velkém. Jedná se přitom o tržby v hodnotě 0,01 koruny. Tyto pak mezi sebou...

Najdete na iDNES.cz