Letní sezona končí, hlavní sezona krádeží v obchodech právě začíná. A obchodníci jsou stále zoufalejší, protože zloději se jim kvůli benevolentním zákonům smějí do očí.
Čeští obchodníci přišli podle průzkumu britské společnosti Centre for Retail Research kvůli zlodějům za loňský rok o zboží v hodnotě 374 milionů eur. Podle průměrného kurzu za rok 2009 tedy asi o 9,8 miliardy korun. Na částce se výrazně podílejí sami zaměstnanci a chyby obchodníků, ale víc než polovina jde na vrub krádežím zvenku.
Představitelé řetězců informace o kradeném objemu ukradeného zboží většinou odmítají zveřejnit. Na kolik je krádeže každoročně přesně přijdou, nelze proto s určitostí říct. Podle britského průzkumu, který se zakládá na anketě mezi evropskými obchodníky, činily ztráty v Česku 1,47 procenta obratu firem. To by například v případě obchodního řetězce Billa dělalo ztrátu přesahující 300 milionů korun. Některé odhady však mluví o ztrátě ve výši až tři procenta obratu. Škoda se navíc liší podle druhu zboží.
Podle Zdeňka Procházky z bezpečnostní agentury SSI se na vysokém počtu krádeží v Česku podílí hned několik faktorů. "Děravá legislativa, podceňování investic do techniky, neloajální zaměstnanci obchodů, svázané ruce Policie ČR, diskutabilní úroveň řady bezpečnostních agentur a v neposlední řadě i dopady ekonomické krize," vypočetl Procházka.
S plazmou domů
Nejvíce se krade v obchodech s módou. Hned na druhém místě figurují potraviny. "Pachatelé se nejčastěji zaměřují na alkohol, cukrovinky či instantní kávu. Nedaří se nám eliminovat krádeže holicích strojků a žiletek. Zaznamenali jsme také několik pokusů o krádež elektroniky, například plazmové televize," popsal největší lákadla nenechavců mluvčí řetězce Albert Lukáš Hora.
Na čtvrté příčce se překvapivě umístila knihkupectví. "Absolutní jedničkou jsou komiksy. Ty nejdražší, speciální edice třeba za 700 korun, jsme museli dát pod sklo. Jen ty nejlevnější jsou ve volném výběru," řekl Jiří Jirásek, spoluzakladatel a donedávna spolumajitel sítě knihkupectví Neoluxor.
Co se krade nejvíc- Oblečení a doplňky |
Málo se naopak kradou boty. Ukrást pár, z nějž je většinou vystavena jen jedna bota, není podle prodavačů jednoduché. Ošoupané boty jsou tak pro některé znamením člověka, na kterého je potřeba dát si pozor. "Zajímavý na zlodějích je jeden znak. Snaží se vypadat dobře a čistě, ale vždycky mají hnusné, špinavé boty. Hadry se někde nakradou, ale u bot to jde těžce," popisuje své zkušenosti prodavačka v obchodě s módou Kamila. Příjmení nechtěla uvést.
Některé skupiny zlodějů se zaměřují přímo na luxusní zboží. "Většinou jde o velmi dobře organizované skupiny, jež jsou nazývány některými obchodníky jako ‚bílé límečky‘. Ti pak odnášejí oblečení přímo na svém těle. Způsob provedení je natolik profesionální, že u personálu nevzbudí sebemenší pozornost," popsal Michal Nešetřil, ředitel divize bezpečnostní agentury Securitas.
Dalším oblíbeným trikem mezi zloději je zastrčit zboží do tašky vystlané alobalem. Alarm u východu pak na čip, upevněný na výrobku, nereaguje. Profesionálové pak mají často i vlastní magnet na odstranění čipu. Na internetu se dá sehnat do pěti set korun. "Jeden člověk, kterého jsme chytli, čip dokonce vyrval rukou. Mnoho jich ale do trička udělá díru a pak to prodají někde v bazaru," nastínil prodavač Martin Poštulka.