Siemens přebírá Dopravní systémy

  • 1
Německý koncern Siemens se po dlouhých měsících jednání dohodl s konkurzním správcem na koupi zkrachovalého pražského výrobce kolejových vozidel ČKD Dopravní systémy a zaplatí za firmu 750 milionů korun. Tato částka za výrobní část podniku je součástí předběžné kupní smlouvy, kterou zástupci německé firmy podepsali s konkurzním správcem Petrem Dostálem.

"Věřím, že zbývající drobnosti se podaří vyřešit tak, aby definitivní smlouva byla podepsána do 31. srpna letošního roku," řekl Dostál s tím, že nevyjasněné body v jednání již nejsou natolik podstatné, aby převzetí firmy ohrozily.

Siemens se v předběžné smlouvě zavázal, že ze stávajících 1000 zaměstnanců dá pracovní smlouvy na dobu neurčitou osmi stovkám lidí."Až donedávna to vypadalo na pět set lidí, kterým by německá firma dala smlouvu na dobu neurčitou s tím, že dalších 200 lidí by získalo pouze jednoleté pracovní smlouvy. To odmítaly odbory," sdělil jeden z členů věřitelského výboru firmy.

Siemens podle šéfa jeho české pobočky Pavla Kafky bude v pražských strojírnách investovat částku kolem 500 milionů korun. "Kromě stávajících zakázek se Dopravní systémy budou podílet na našich posledních kontraktech, kterými jsou výstavba tratě na supermoderní magnetický vlak v Číně, dodávky 1200 příměstských vlaků do Anglie za 2,5 miliardy euro a rychlovlaků do Španělska," sdělil Kafka.

Závod v Praze na Zličíně by měl mít v následujících pěti letech tržby mezi 60 až 70 milionů euro ročně, a se započtením dalších nových kontraktů částka podle Kafky ještě výrazně vzroste. "Počítá se především s rozšířením zakázky vozů pro pražské metro o dalších 20 pětivozových souprav, když v příštím roce mají být dokončeny se zpožděním dodávky původních 22 souprav. Chceme vyrábět vozy metra nejen pro Prahu, ale i další města střední a východní Evropy," uvedl Kafka.

Dále mají Dopravní systémy vyrábět a modernizovat tramvaje pro tradiční trhy, kterým jsou hlavně země bývalého Sovětského svazu.

Dopravní systémy jsou v konkurzu už jeden a půl roku. Do soutěže na prodej výrobní části firmy se původně přihlásili ještě Škoda Holding a firma Inekon. Siemens dostal exkluzivitu loni v prosinci díky nejvyšší nabídce. Od té doby se ale přicházel se stále novějšími požadavky, jako byl zmíněný nízký počet převzatých lidí, a jednání se protahovala.

Před měsícem dal správce investorovi ultimátum: buď Siemens z požadavků sleví do konce června, nebo budou jednání ukončena."Téměř všechny sporné body investor stáhl," uvedl zdroj z věřitelského výboru.

Jaké to byly požadavky?
- Siemens žádal garance po státu pro případ, že se některé zakázky protáhnou a Dopravní systémy za ně budou muset platit penále. Tomu se předešlo tím, že investor koupil nikoli podnik, ale jeho výrobní aktiva, což podle zákon umožňuje a dle právníků to znamená, že investor není právním nástupcem zkrachovalého podniku.

- Do kupní ceny 750 milionů chtěl investor zahrnout i zásoby a rozpracovanou výrobu ve výši 300 milionů, což výnos konkurzu snižovalo. Nakonec částku zaplatí jen za pozemky a výrobní aktiva.

- Firma nechtěla sama přebírat pozemky pod továrnou zatížené restitucemi. Tento bod je téměř vyřešen, protože zbývá již jen jeden restituční spor.

- Posledním nevyjasněným bodem je, kdo dokončí spornou zpožděnou zakázku metra pro Prahu (zda správce, nebo investor), za níž město může žádat penále. Nyní se ale správce, Siemens a radní předběžně dohodli, že penále se platit nebudou.

Prodejem haly a pozemků Siemensu konkurz nekončí. Správce má ještě asi čtyřicet procent pozemků ze zličínského areálu, které nabídne k prodeji později.