Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Silnice by měly zdražit, míní lidé od drah

  9:00aktualizováno  9:00
Dráhy nejsou za současného stavu schopné konkurovat silniční dopravě. Zástupci evropských železnic se proto na jednání v Praze dohodli, že budou lobbovat za přijetí směrnice, která má poplatky za používání silnic zvýšit.
Dráhy chtějí lobbovat v EU za zdražení silnic. Ilustrační foto

Dráhy chtějí lobbovat v EU za zdražení silnic. Ilustrační foto | foto: Iveta LhotskáMF DNES

Silniční dopravci by v případě přijetí směrnice hradili i náklady na odstraňování nehod, poškozování silnic a znečišťování životního prostředí, což by zvýšilo cenu silniční dopravy.

Podmínky na dopravním trhu by tak ale podle železničních dopravců byly harmonizované a zvýšila by se konkurenceschopnost železnice, která tak vysoké externí náklady jako silnice nevytváří.

Podle mluvčího sdružení autodopravců Česmad Bohemia Martina Felixe je volání po zdražení silniční dopravy od železnice dotované státem nehorázné. "Železniční dopravci by se měli zajímat hlavně o zlepšení vlastní produktivity tak, aby každý občan nemusel z daní doplácet na jejich nerentabilitu," řekl.

Navíc silnice podle něho již nyní plně hradí veškeré své náklady. Ze spotřební daně z paliv, silniční daně, dálničních známek a DPH v dopravě se podle něho vybere ročně kolem 100 miliard korun. Prostřednictvím státního rozpočtu a fondu dopravy se zpět na silnice vrací jen asi čtvrtina, dodal.

Podle Anny Kodysové ze Správy železniční sítě musí Evropa nabídnout bezpečnou a rychlou páteřní síť evropských koridorů, pokud chce dosáhnout přesunu objemu nákladní přepravy z přetížených silnic na železnice.

"Západní Evropa svou politikou dopustila během posledních 20 let, aby podstatná část nákladní dopravy přešla na silnice. Důsledky si EU uvědomuje až dnes, a proto nyní podporuje železniční projekty," řekla.

Mezinárodní železniční organizace CER sdružuje téměř 50 železničních společností. Sídlo této organizace je v Bruselu a mezi hlavní poslání patří lobbovat v evropských institucích ve prospěch železniční dopravy.

Autor:


Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

ČSA se vracejí do minulosti. Aerolinky vymění flotilu airbusů za boeingy

Ilustrační snímek

České aerolinie čeká během následujících měsíců velká výměna provozovaných letadel. Do dvou let mají ve flotile...

Mám obavu, že přijde nová světová hospodářská krize, varuje Zeman

Prezident Miloš Zeman při setkání se zástupci německých firem, které investují...

Prezident Miloš Zeman se obává další světové hospodářské krize. Podle něj za každou takovou krizí stojí „blbost...

Další z rubriky

Soud zprostil obžaloby představitele ŘSD, billboardy nepronajímali pod cenou

Alfred Brunclík, šéf Ředitelství silnic a dálnic

Obvodní soud pro Prahu 4 dnes zprostil obžaloby dva bývalé představitele Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Alfreda...

Polomy, poničené vlaky a rozvody elektřiny. Česko sčítá škody po vichřici

Vichřice na Vysoké.

V českých lesích, které spravují Lesy ČR, padlo kvůli vichřici odhadem 300 tisíc stromů. Jsou to zhruba čtyři procenta...

PŘEHLEDNĚ: Kolik stát vyplatí na důchodech a kde žije nejvíc penzistů

Ilustrační snímek

Česká republika vyplácela v tuzemsku v minulém roce celkem 3,5 milionu důchodů, dalších téměř 100 tisíc mířilo do...



Najdete na iDNES.cz