Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Silnice do Saska se dokončí, Němci se dohodli s Poláky na stavbě mostu

  8:23aktualizováno  8:23
Rychlostní silnice mezi Českem a německou dálnicí A4, která povede přes Polsko kolem německé Žitavy, se po letech průtahů dokončí. Zástupci německé a polské strany v úterý podepsali dohodu o výstavbě a údržbě hraničního mostu přes Lužickou Nisu mezi Žitavou a polskou obcí Sieniawka, kterou polská strana zdržovala pět let.

Ilustrační snímek

"Most je fakticky poslední úsek pětikilometrové silnice vedoucí přes Polsko," upozornil starosta pohraničního Hrádku nad Nisou, který se podpisu smlouvy ve Wroclawi zúčastnil. "Jestli mám z toho radost? Určitě, ale jásal bych podstatně víc před pěti lety, kdy měl být tenhle úsek přes Polsko hotový," dodal Půta.

Historie projektu

Idea projektu spojit Prahu s Drážďany přes německou dálnici A4 vznikla v roce  1991 (pětikilometrový úsek měl vést přes Polsko).

Třináct let trvala složitá jednání, než došli němečtí, polští a čeští odborníci ke shodě. V dubnu 2004 podepsali tři ministři dopravy sousedních států v Žitavě dohodu o vybudování společné silnice pro osobní, nákladní i autobusovou dopravu (dokončení bylo naplánováno na rok 2007).

1. května 2004 se začalo stavět na německé straně. V letech 2004-2009 se stavělo v Sasku a Česku, polský úsek blokovala vláda, která tvrdila, že silnice není v zájmu státu.

V roce 2009 postoj politiků zveřejnila Gazeta Wroclawska a vyvolala tím mezinárodní skandál. Poláci začali stavět pětikilometrový úsek. V roce 2011 je hotový, chybí jen most přes Nisu a 200 metrů přeshraničního úseku u Kopaczowa.
V roce 2013 by mělo dojít k definitivnímu napojení české R35 na německou A4.

Dotkl se tím skutečnosti, že v roce 2004 podepsali ministři dopravy tří sousedních zemí dohodu o společném přeshraničním projektu, ale pět let se na pětikilometrovém úseku nic nedělo.

Se skandálním odhalením přišli novináři z deníku Gazeta Wroclawska v roce 2009, když vypátrali, že stavbu blokovali politici z vládnoucích stran Právo a spravedlnost a Občanská platforma. Obě strany obyvatelům regionu tvrdily, že stavět tuto silnici je proti zájmu státu. Stavba byla nakonec zahájena pod tlakem veřejnosti ještě v roce 2009.

Podle Romana Glowaczevského, ředitele Dolnoslezské správy silnic a železnic, bude most, který překlene Lužickou Nisu, dlouhý 183 metrů, z toho bude na německé straně 128 metrů a na polské 55 metrů. Odhadované náklady jsou 30 milionů zlotých, což představuje v dnešních cenách 7,5 milionu eur.

Most z větší části zaplatí Němci

Projekt byl od začátku prioritou především pro německou stranu, která silnici v Polsku z velké části financuje. Poprvé na ni přispěla částkou 13 milionů eur, přičemž česká strana tehdy dala 2,5 milionu eur. 

Podepsaná smlouva také určuje, že tentokrát dají Němci na most 70 procent nákladů, zbytek dodá polská strana. Vzhledem k bývalé liknavosti Poláků je pozoruhodné, že již byla vypsána soutěž na dodavatele stavby. Její uzávěrka je 3. srpna.

Celý úsek, včetně mostu a napojení na německou dálnici A4, by měl být dokončen v roce 2013. V tu dobu již však bude nejméně rok hotová celá rychlostní komunikace mezi Libercem, Bílým Kostelem, Hrádkem nad Nisou a polskou hranicí.

Úsek Bílý Kostel - Hrádek měl být dokončen již letos na podzim, ale podle mluvčí ŘSD Niny Ledvinové se stavba protáhne nejméně do poloviny příštího roku. Důvodem je opakované vyvlastňovací řízení se švýcarskou majitelkou pozemků Jiřinou Pourovou.

Polská obec Sieniawka, u níž bude stát přeshraniční most.

Polská obec Sieniawka, u níž bude stát přeshraniční most.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Autobus Leo Express
Vlaky Leo Express budou jezdit až do Polska, společnost získala povolení

Český soukromý dopravce Leo Express získal povolení pro provoz osobní železniční dopravy v Polsku. Společnost tak může prodloužit železniční spojení z Prahy do...  celý článek

(Ilustrační snímek)
V ČR by se mohla testovat auta bez řidiče, uvažuje se o dálnici D8

V Česku by mohl vzniknout testovací okruh pro auta jezdící bez řidiče a autonomní vozidla by se do budoucna mohla zkoušet i v běžném provozu na dálnicích, nebo...  celý článek

Silničáři začali na dálnici D1 s likvidací nelegální reklamy (9. října 2017).
Od dálnic zmizely první billboardy. Odstranili i legální, tvrdí majitel

Silničáři začali odstraňovat na dálnicích první nelegální billboardy. Jako první odstranili poutače na D1 na Vysočině a ve středních Čechách. . Začali na D1 na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.