Kombajn může po silnici I. třídy jen s povolením kraje. Zemědělci zuří

  0:01
Pokud by sedláci a zemědělci měli dodržovat zákon, někteří letos nesklidí. S kombajnem by se nedostali na pole. K přejezdům techniky přes silnice I. tříd je totiž nutné povolení, které letos nově vydávají kraje. Ty mají na vyřízení žádosti třicet dnů.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Shutterstock

Je to absurdní, upozorňují zemědělci i sedláci, protože úspěšná sklizeň je otázkou dnů, někdy i hodin. O tom, jestli pojedou sekat, tisíce let rozhoduje počasí. Avšak od letošního roku sklizeň řídí především úředník – nebo alespoň větší měrou než kdykoli dříve.

Povolení přejezdů pro techniku sice bylo nutné i v minulých letech, ale od ledna 2020 je cesta ke kulatému razítku komplikovanější, protože kompetence přešly z ministerstva dopravy na kraje. Ty podle zemědělců někdy tápou, jak postupovat a obracejí se s prosbou o radu na Policii ČR nebo Ředitelství silnic a dálnic.

„Někteří zemědělci kulaté razítko neřešili, anebo sice zažádali, ale v ruce nemají nic, protože jejich žádost leží na krajském úřadě. Jenomže na pole se vyjet musí,“ popsal zemědělec, který nechtěl uvést své jméno. Potom se však zemědělci vystavují riziku desetitisícových pokut.

Případy, kdy dotčená zemědělská technika musí na pole přes silnice prvních tříd, přitom nejsou anomálií, jak by se mohlo zdát. Spousta polí lemuje „jedničky“, odkud je na ně jediný přístup. Jiní bez razítka zbytečně najedou kilometry navíc.

„Mezi Strmilovem a Jindřichovým Hradcem máme v úseku pěti kilometrů u silnice I. třídy čtyři pozemky, kam neexistuje jiná přístupová cesta, a to ani polní cesta. Takhle to má v republice spousta zemědělců,“ říká soukromý zemědělec z Domašína Jan Štefl, který hospodaří na 700 hektarech a každý rok jezdí s kombajny vypomáhat na Slovensko. Letos poprvé musí žádat na každém kraji zvlášť, na jedno razítko marně čeká už měsíc a půl.

Ani mezistátní přejezdy kombajnů nejsou ničím výjimečným. Zemědělský podnik ZZN Pelhřimov z koncernu Agrofert takto s desítkami svých strojů každoročně jezdí na polní práce na Slovensko nebo do Maďarska. Větší podniky si totiž nemohou dovolit mít tolik kombajnů, aby stihly sklidit v době, kdy je úroda zralá.

„V praxi na úřadech nikdo pořádně neví, co platí a jak postupovat.“

Žádosti o povolení přejezdu na „jedničkách“ mají řadu zádrhelů. Mají například obsahovat konkrétní trasu, čas a důvod cesty. Jenže se může stát, že silnici začnou opravovat a v tu chvíli zemědělec nemá v ruce povolení na alternativní trasu. Stejně tak se může stát, že stroj jako je kombajn, postřikovač nebo traktor se porouchá a na sklizeň je potřeba vyslat jiný, který však povolení nemá.

„V praxi navíc na úřadech nikdo pořádně neví, co platí a jak postupovat. Každý kraj má jiné instrukce a spolu s Ministerstvem dopravy si zemědělce přehazují jako horký brambor. Některé kraje jsou připraveny a mají dotazníky, jiné nereagují,“ upozornila Asociace soukromého zemědělství.

Podle Štefla jsou povinnosti absurdní i proto, že přejezd po některých silnicích nižších tříd, které jsou úzké, je často rizikovější.

Byrokracii, vyplývající ze zákona o pozemních komunikacích, kritizuje také Zemědělský svaz, který zastupuje především větší agropodniky a odbytová družstva.

„Loni platila plošná výjimka pro zemědělské stroje při sklizni, letos policejní prezidium odmítlo tuto výjimku udělit a stavělo a staví se zamítavě i k jednotlivým žádostem. V současné době máme příslib policejního prezidenta, že bude plošná výjimka opět udělena, jen se obáváme, že dopadne podobně jako v případě, kdy se řešilo přemnožení hraboše, a výjimka začne platit až v závěru žní,“ shrnul mluvčí Vladimír Pícha.

Ministerstvo dopravy 25. ledna vydalo opatření obecné povahy, které umožňuje přepravu zemědělské techniky na silnicích II. a II. tříd. Plošné povolení pro silnice I. třídy zamítlo na začátku letošního roku Policejní prezidium.

„Případným zrušením tohoto opatření obecné povahy by se celá situace zkomplikovala, neboť by zemědělci museli žádat, jako v loňském roce, i o povolení zvláštního užívání silnic II. a III. třídy. Proto o něm neuvažujeme,“ sdělil resort.

Povolení pro „jedničky“ ministerstvo podle svého vyjádření v minulosti vydávalo pouze zcela ve výjimečných případech, jako je dosažení polností či jiných nemovitostí, hraničního přechodu nebo silnic nižší kategorie, a nikoliv pro samotný přesun zemědělské techniky.

Témata: silnice

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

27. března 2024  17:29

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

25. března 2024  11:54

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Seznam zakázaných kotlů. Co vám od září hrozí, když v nich budete dál topit

23. března 2024

Premium Češi stále provozují nejméně 150 tisíc starých neekologických kotlů na tuhá paliva 1. a 2. emisní...

Loď v Baltimoru měla potíže už dřív, most si o nehodu říkal, soudí odborníci

27. března 2024  11:17

Bezprostředně po úterní nehodě lodi v americkém Baltimoru vedení společnosti, která loď provozuje,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bankrot zažehnán, zatím. Saúdové nalijí do luxusních elektroaut miliardu dolarů

25. března 2024  18:42

Americký výrobce luxusních elektromobilů Lucid získá od divize saúdskoarabského státního...

Průlomový lék na hubnutí dráždí cenou. Kúru za tisíce lze vyrobit za pět dolarů

29. března 2024

Lék Ozempic od společnosti Novo Nordisk je jedním z hitů posledních měsíců. Ukázalo se totiž, že...

Divné kšefty za 1,5 miliardy dolarů. Nejvíc dílů pro ruská letadla dováží Gabon

28. března 2024  19:41

Gabon se stal největším dodavatelem náhradních dílů pro ruská letadla, napsal server The Moscow...

Nezdravé pryč. Komika donutili stáhnout z londýnské dopravy plakát s hotdogem

28. března 2024  18:51

V londýnském metru se nevyplácí utahovat si z hotdogů. Své o tom ví populární britský komik Ed...

Do dobíječek dá stát dalších šest miliard. Už jich je víc, než auta potřebují

28. března 2024

Dalších šest miliard korun plánuje ministerstvo dopravy v příštích letech využít na výstavbu nových...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...