Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hrádecko spojila s Polskem a Německem silnice, na kterou se čekalo léta

  10:54aktualizováno  10:54
Devět let čekání řidičů je u konce. Po nové silniční spojce Česka, Polska a Německa dlouhé 4,3 kilometry už proudí auta. Řidič, který jede z České republiky do Německa, se tak může vyhnout centru Žitavy. Nová silnice také výrazně usnadní cestu kamionům.

Nová silniční spojka České republiky, Polska a Německa je dlouhá něco přes čtyři kilometry. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

"Je to pro nás velmi dobrá zpráva. Bude to úspora padesáti kilometrů a sedmi set korun na jeden kamion. V zimě už nebudeme mít problémy v kopcích cestou , taky se výrazně zkrátí cesta na německou dálnici A4," řekl Milan Sůra, majitel liberecké dopravní firmy Ponyexpres.

Také liberecký hejtman má z dlouho očekávaného otevření silnice radost. "Ušetří se asi deset minut, když se nebude muset projíždět centrem Žitavy," zmínil hejtman Martin Půta.

Silnice pomůže i hospodářskému rozvoji Hrádku nad Nisou a okolí. V Hrádku například od loňského roku funguje firma na výrobu plen, která zaměstnává 150 lidí. Výstavba silnice pro ni byla důležitým argumentem příchodu do města.

Úsek je dlouhý 4,3 kilometru. "Je to vynikající spojení Bogatyně s českými i německými silnicemi a vytváří to šanci na hospodářský rozvoj tohoto regionu," je přesvědčen vicemaršálek polského Dolního Slezska Jerzy Luzniak.

Společné memorandum o stavbě silnice podepsali český, polský a německý premiér už v roce 2004 při příležitosti vstupu do Evropské unie. Čtyři roky nato měla být silnice hotová. Dokončení ale provázely vleklé problémy.

Každý projektant se řídí jinou výškou moře

Stavba se na polské straně několikrát posouvala a neobešla se bez potíží. Jednou ze zajímavostí podle hejtmana Půty bylo, že čeští projektanti se řídí výškou hladiny Černého moře, polští Baltského.

"Na jedné mezivládní komisi jsem zažil situaci, že si projektanti upřesňovali, podle čeho budou projektovat, abychom na hranicích neměli půlmetrový schod," usmál se Martin Půta.

Na úplný komfort při jízdě do Německa a v opačném směru si ale řidiči osobních aut a kamionů budou muset počkat do letošního listopadu. Tehdy se totiž otevře obchvat Bílého Kostela.

Odpadne pak projíždění nebezpečného a pomalého úseku s mnoha serpentinami přes Grabštejn.

Úsek měl být hotový loni v říjnu, dokončení ale bránil spor s restituentkou pozemků. "Zcela dokončena bude silnice příští rok v srpnu," uvedl ředitel libereckého Ředitrelství silnic a dálnic Josef Jeníček.

Autor:


Nejčtenější

Putinův poradce připravil nejbohatší Rusy během dne o miliardy dolarů

Ilustrační snímek

Nejzámožnější Rusové ztratili v jednom jediném dni přes tři miliardy dolarů. Může za to návrh ekonomického poradce...

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...



Turecká krize se přelévá do Evropy, stahuje s sebou i českou korunu

Současný turecký prezident Recep Tayyip Erdogan se prohlásil za vítěze...

Evropské akcie i euro zůstávají pod tlakem kvůli obavám z ekonomické krize v Turecku. Jednotná evropská měna během...

Konec nočních nákupů, hlásí Tesco. Obchody v Česku zkrátí otevírací dobu

Obchodní dům Tesco. Logo.

Desítky tuzemských supermarketů britského řetězce Tesco zkrátí od září svou otevírací dobu. Místo půlnoci budou obchody...

KOMENTÁŘ: Hrozí další krize? Už na ni může být zaděláno

Zaměstnanci Lehman Brothers

Současné dění na akciových trzích vyvolává vzpomínky na velké krize v letech 2000 a 2008. A je třeba si připomenout, že...

Další z rubriky

VIDEO: Ze Smíchova do rumunského Banátu vyjel vlak dlouhý téměř 500 metrů

Vlak dlouhý 477 metrů vyjel z nádraží Praha-Smíchov na festival do Rumunska....

Pravděpodobně nejdelší letos vypravený vlak vyjel v úterý z pražského Smíchovského nádraží na kulturní festival do...

Éra žabotlamů končí, vydaly se na poslední jízdu do depozitáře

Poslední „žabotlam“ lze spatřit na lince z Hostivaře do Roztok u Prahy. Jde o...

V pátek se mohli milovníci železniční nostalgie naposledy svézt v pravidelném provozu elektrickou soupravou 451, které...

Kdo dodá nové vlaky za 15 miliard? ČD se chystají na otevírání trhu

Třívozová jednotka RegioPanter na kolejích VUŽ

České dráhy vypsaly soutěž na sto dvacet nových vlaků pro regionální linky. Předpokládaná hodnota dodávky by se měla...

Najdete na iDNES.cz