"Je to pro nás velmi dobrá zpráva. Bude to úspora padesáti kilometrů a sedmi set korun na jeden kamion. V zimě už nebudeme mít problémy v kopcích cestou , taky se výrazně zkrátí cesta na německou dálnici A4," řekl Milan Sůra, majitel liberecké dopravní firmy Ponyexpres.
Také liberecký hejtman má z dlouho očekávaného otevření silnice radost. "Ušetří se asi deset minut, když se nebude muset projíždět centrem Žitavy," zmínil hejtman Martin Půta.
Silnice pomůže i hospodářskému rozvoji Hrádku nad Nisou a okolí. V Hrádku například od loňského roku funguje firma na výrobu plen, která zaměstnává 150 lidí. Výstavba silnice pro ni byla důležitým argumentem příchodu do města.
Úsek je dlouhý 4,3 kilometru. "Je to vynikající spojení Bogatyně s českými i německými silnicemi a vytváří to šanci na hospodářský rozvoj tohoto regionu," je přesvědčen vicemaršálek polského Dolního Slezska Jerzy Luzniak.
Společné memorandum o stavbě silnice podepsali český, polský a německý premiér už v roce 2004 při příležitosti vstupu do Evropské unie. Čtyři roky nato měla být silnice hotová. Dokončení ale provázely vleklé problémy.
Každý projektant se řídí jinou výškou moře
Stavba se na polské straně několikrát posouvala a neobešla se bez potíží. Jednou ze zajímavostí podle hejtmana Půty bylo, že čeští projektanti se řídí výškou hladiny Černého moře, polští Baltského.
"Na jedné mezivládní komisi jsem zažil situaci, že si projektanti upřesňovali, podle čeho budou projektovat, abychom na hranicích neměli půlmetrový schod," usmál se Martin Půta.
Na úplný komfort při jízdě do Německa a v opačném směru si ale řidiči osobních aut a kamionů budou muset počkat do letošního listopadu. Tehdy se totiž otevře obchvat Bílého Kostela.
Odpadne pak projíždění nebezpečného a pomalého úseku s mnoha serpentinami přes Grabštejn.
Úsek měl být hotový loni v říjnu, dokončení ale bránil spor s restituentkou pozemků. "Zcela dokončena bude silnice příští rok v srpnu," uvedl ředitel libereckého Ředitrelství silnic a dálnic Josef Jeníček.