Po dvaceti letech se řidiči dočkali rozšíření silnice ze Zlína do Otrokovic. Nově se jezdí ve čtyřech pruzích. (Ilustrační snímek)

Po dvaceti letech se řidiči dočkali rozšíření silnice ze Zlína do Otrokovic. Nově se jezdí ve čtyřech pruzích. (Ilustrační snímek) | foto: MF DNES

Silnici ze Zlína do Otrokovic rozšířili. Kraj míní otevřít i další směry

  • 12
Po více než dvaceti letech čekání se ze Zlína do Otrokovic jezdí po čtyřproudové silnici. Řidiči tak mohou trasu konečně projet bez dlouhého stání v kolonách. Obyvatelům Zlínského kraje však dál chybí tři důležité silnice, které by vyřešily špatnou dopravní situaci.

Když Petr Franěk ze Zlína jezdíval trolejbusem do práce v Otrokovicích, musel počítat, že mu to zabere půl hodiny i víc. "Ve špičce to trvalo až 40 minut, na cestě se tvořily kolony," vzpomíná Franěk.

Dnes už zvládne deset kilometrů dlouhou cestu projet i za dvacet minut. Silničáři totiž před pár dny rozšířili její poslední úsek v Malenovicích dlouhý přes 500 metrů. "Provoz už nemá co brzdit, jsem spokojený," hodnotí Franěk.

Vzhledem k tomu, že do Otrokovic vede dálnice, mají obyvatelé Zlína konečně slušné spojení se "zbytkem" republiky. Vítají to i podnikatelé, kterým se díky tomu krátí dojezdové časy. "Je to klíčová silnice," uvědomuje si zlínský primátor Miroslav Adámek.

Na jaře (v dubnu či květnu) ještě silničáři položí na úseku v Malenovicích asfaltový koberec, který tam zatím chybí. To může trvat čtyři týdny, dělat se to bude hlavně o víkendech a volný zůstane jeden pruh v každém směru. "Tím omezení definitivně skončí. Řidiči už teď jezdí plynule a zácpy jsou minulostí," pochvaluje si šéf zlínské pobočky Ředitelství silnic a dálnic Karel Chudárek.

Rozšíření mělo být hotové loni na podzim. Kvůli potížím s majitelem pozemků u malenovické benzinky však přišlo zpoždění. Silničáři vymýšleli nové napojení k pumpě. Do léta budou ještě trvat dokončovací práce mimo hlavní cestu: úpravy potoka, přejezd přes koleje. Potom odtud dělníci odejdou.

Chybí cesta z Hulína do Fryštáku a dál na Slovensko

Dálnice D1 z Prahy vede do Hulína, odkud pokračuje jedna rychlostní silnice do Otrokovic (R/55) a chystá se druhá větev do Fryštáku a dál na Slovensko (R/49). Ta se před koncem roku stala součástí Transevropské dopravní sítě, což znamená, že s ní počítá i Brusel a hodlá na ni přispět nemalými penězi.

"Je to obrovské plus nejen pro Zlínský kraj, ale i pro celou republiku, protože se cesta R/49 propojí se slovenskou rychlostní silnicí R/6," upřesnil náměstek zlínského hejtmana Jaroslav Drozd.

Mapka ukazuje, které silniční tahy ve Zlínském kraji stále čekají na své dokončení.

Silnici za přibližně 35 miliard ocení všichni – i podnikatelé na české a slovenské straně. Může zvýšit zaměstnanost a také ulevit Zlínu od tranzitní dopravy. Krajské město je totiž (nepřímo) napojené na dálnici jen ze západní strany přes Otrokovice.

Chudárek věří, že se příští rok začne stavět. Nemá však zatím v ruce všechna stavební povolení. Před časem totiž některá zrušil soud na základě žaloby ekologů kvůli tomu, že silničáři neměli výjimku k zásahu do lokality chráněných živočichů. "Není to ale problém, který by stavbu ohrozil," ujistil Chudárek.

Je třeba otevřít cestu i na jih

S ekologickými aktivisty válčí silničáři i při pokračovaní rychlostní silnice R/55 z Otrokovic do Uherského Hradiště a dál na jih. Problém je podobný: zásah do biotopu chráněných živočichů. Soud zrušil výjimku, která vstup na území mezi Babicemi a Starým Městem umožňovala.

V první řadě je třeba dokončit obchvat Otrokovic, s čímž by se podle Drozda mělo začít příští rok. Silničáři už na dostavbu obchvatu, z něhož je hotová první – severozápadní – část, vykupují pozemky.

Kdy přípravy skončí a začne se stavět, závisí na sehnání potřebných peněz. Podle Chudárka má být jasněji v lednu, kdy si stát vyjasní dopravní priority. Pro Otrokovice platí už dlouho. "Obchvat nutně potřebujeme," prohlásil starosta Otrokovic Jaroslav Budek.

Na Valašsku řidiči netrpělivě vyhlížejí také nové silniční propojení Vsetína s Valašským Meziříčím. Dnes je hotový tři kilometry dlouhý úsek od konce Vsetína po začátek Jablůnky. Zbývá ještě dalších zhruba 10 kilometrů včetně obchvatu Meziříčí.

"Pokud půjde všechno dobře, mohli bychom začít v roce 2015," reagoval Chudárek. "Bude to záležet na penězích a dnes netuším, kolik jich budeme mít," zdůraznil.

Potřeba bude přes 1,5 miliardy korun. Dnes trvá řidičům cesta mezi oběma městy i 45 minut.