Navýšení cen nebude podle Felixe plošné, ceny nejvíce zvýší společnosti využívající nově zpoplatněné úseky.
Mýto se může rozšířit na další desítky kilometrů, říká ministr Kremlík |
Mýtný systém se od letošního ledna rozšířil na 2409 kilometrů. Dopravci proti rozšíření zejména o silnice první třídy dlouho protestovali, hlavně kvůli růstu vlastních nákladů. To dopravci nyní promítnou do cen, nakonec tak rozšíření mýta podle nich zaplatí zákazníci.
Podle Felixe bude zdražení u jednotlivých dopravců různé, odvíjet se bude právě od míry využívání nově zpoplatněných úseků. „U někoho to tak může být nízké procento. Ovšem u dopravce, který hypoteticky jezdil pouze tyto dosud nezpoplatněné trasy a nyní se mu zvednou náklady o více než dvě koruny na kilometr, to bude znamenat navýšení o zhruba deset procent,“ podotkl. Paušálně by se ceny podle něj ovšem zvýšit neměly.
Kamiony druhé nejekologičtější kategorie Euro V nyní zaplatí na silnicích první třídy 2,15 Kč za kilometr. Například na trase Plzeň - České Budějovice, která měří 112,5 km, tak dopravce zaplatí 242 korun.
Sdružení Česmad Bohemia proto chce v souvislosti s rozšířením mýta jednat o výši silniční daně pro vozidla platící mýto. Podle generálního tajemníka sdružení Vojtěcha Hromíře aktuální sazba daně ztrácí pro tato vozidla opodstatnění. Téma by mělo být součásti chystané schůzky dopravců s ministryní financí Alenou Schillerovou (za ANO).
Od prosince loňského roku má Česko nový satelitní mýtný systém, který provozuje konsorcium CzechToll/SkyToll. Nejprve fungoval ve stejném rozsahu jako předchozí mikrovlnný systém, od ledna se rozšířil o stovky kilometrů. Za celý rok 2019 stát na mýtu vybral 10,94 miliardy korun, meziročně o 1,2 procenta více.