Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Začínali na dvoře, teď na Slovácku vyrábějí bazény pro celou Evropu

  17:28
Před dvaceti lety si založil živnost na zpracování plastů. Dnes je Šimon Janča z Nivnice majitelem firmy Niveko, největšího výrobce bazénů ve Zlínském kraji. Ročně jich prodá skoro 500, většinou do zahraničí.
Realizované zakázky bazénů Niveko.

Realizované zakázky bazénů Niveko. | foto: Niveko

Bazény začínali vyrábět v dílně na dvoře rodinného domu. Dnes sídlí v průmyslové zóně v obci a zákazníkům nabízejí bazény na míru. Některé stojí na zahradě rodinných domů ve Stockholmu, jiné v Berlíně nebo v Praze.

"Před osmi lety se říkalo, že bazény nebude za tři roky nikdo chtít. Není to pravda," poznamenal majitel firmy Niveko Šimon Janča.

Takže boom neskončil?
Ne. Za sezonu vyrobíme necelou pětistovku bazénů. Ale každý rok, za posledních sedm osm let, máme deset patnáct procent nárůst.

Ale nevyrábíte jeden typ?
Ne. Všechny jsou vyrobené přímo na míru zákazníkovi. Z osmdesáti procent je to pořád lidská práce, žádný není stejný, jsou to originály. Ještě před pár lety převažovaly bazény, které jsme mohli vyrobit jako jeden kus, naložit a namontovat na zahradě. Poslední dobou hrají čím dál větší roli rozsáhlejší projekty.

Před dvaceti lety začínal Šimon Janča se zpracováním plastů, dnes dodává bazény...
Realizované zakázky bazénů Niveko.

Před dvaceti lety začínal Šimon Janča se zpracováním plastů, dnes dodává bazény do celé Evropy.

Jak to myslíte?
Jako firmě se nám daří dostávat se na evropských trzích mezi čím dál lepší partnery. Tedy mezi firmy, přes které se náš bazén z Nivnice dostane na zahradu v Německu, Belgii, Rakousku, Švýcarsku, Dánsku, Švédsku nebo Anglii. Třeba v Německu dodáváme těm největším firmám v této branži.

Bazény Niveko

Společnost Niveko má sídlo ve slovácké obci Nivnice u Uherského Brodu.

Sedmapadesátiletý Šimon Janča založil firmu Niveko se svým otcem před dvaceti lety. Vznikla v obci Nivnice a zabývala se zpracováním plastů. Po letech se firma začala specializovat na výrobu bazénů. Už několik let je výkonným ředitelem třetí z generace, pětatřicetiletý Šimon Janča ml. Bazény dodávají do 14 zemí, za sezonu jich vyrobí téměř 500. Jsou největší bazénovou firmou ve Zlínském kraji, zaměstnávají 60 lidí. Roční obrat je téměř sto milionů korun.

Proč je neprodáváte sami?
To není tak jednoduché. Bazén do zahraničí neprodáte jako rohlík nebo telefon, potřebuje servis, péči a pravidelnou údržbu. Zahraniční firma od nás bazén koupí a prodá zákazníkovi. A následně pak zajišťuje jeho trvalý servis.

Pak ovšem stoupá jejich cena. To vám nevadí?
Ne. Protože za tu cenu má zákazník veškerý servis. Průměrná hodnota bazénu, který dodáváme do zahraničí, je asi 35 tisíc eur. Ale zákazník ví, že za to dostane kvalitu a zodpovědnost. To je v zahraničí výhoda. Díky tomu se pak dostáváme i k větším zakázkám.

Například?
Například do velkých center a komplexů, které chodí otvírat podobné celebrity, jako je třeba Madonna. Vybavovali jsme v Beneluxu za posledních pět let celou síť ozdravných center, což jsou obrovské akvaparky, lázně a wellness-centra. V Německu zase děláme bazény do obchodního a wellness-centra velkého jako čtvrt Zlína.

To je velký úspěch, ne?
Jistě. Vzhledem k tomu, že jsme začínali s bazénem za dvanáct tisíc korun a toto jsou projekty v řádech stovek tisíc eur, je to jasný posun. Dostali jsme se k nim díky dlouhodobému, postupnému a poctivému budování dobrého jména.

O bazénech z Niveka platí: co kus, to originál.
Realizované zakázky bazénů Niveko.

O bazénech z Niveka platí: co kus, to originál. Proto jich za rok firma vyrobí jen kolem pětistovky.

Ale tady na vaše jméno moc nenarazím. Proč?
Pravda je, že se o nás paradoxně ví víc v Německu než tady. Kdysi jsme se toho báli. Ale časem jsme zjistili, že na českém trhu nechceme uspět za každou cenu.

Tomu nerozumím.
Naše firemní politika je založená na tom, že budeme vyrábět a dodávat poctivý produkt. Což samozřejmě něco stojí. V naší branži je silná konkurence a významní hráči, kteří razí jinou politiku.

Jakou?
Takovou, která vyhovuje českým zákazníkům. U nich zatím většinou nerozhoduje kvalita a přidaná hodnota, ale častokrát cena. Kvůli marketingovým strategiím chce český zákazník vždycky něco zadarmo nebo se slevou. A neuvědomuje si, že za to dostane výrobek nižší kvality. To jsme nechtěli.

Nepřipravili jste se o zákazníky?
Museli jsme se rozhodnout. Buď budeme vyrábět standard na Západ a k tomu jiný výrobek, který bychom prodali i u nás, nebo bude výroba jednotná.

Neumíte vyrobit levný bazén?
Umíme. To není problém. Díky tomu, jak pracné a technologicky náročné bazény děláme, patříme k nejefektivnějším. Problém je, že nám to do firemní politiky nezapadá a ani to nechceme. Na druhou stranu pořád věřím, že čeští zákazníci k tomu dozrají. Za poslední tři roky se to potvrzuje.

Ale to budou trošku movitější zákazníci, ne?
Jsou výše sociálně postavení a většina z nich má nějakou pracovní zkušenost se zahraničím. Například jsme dělali bazén Zdeňku Pohlreichovi. Takoví zákazníci chtějí to, co na Západě platí za standard. Což u čistě českých firem v naší branži není pořád běžné. Čímž neříkám, že jsme nejlepší.

Takže si mám raději zaplatit dražší bazén od vás než levnější od firmy, která má všude reklamu?
Určitě. My se nesnažíme prodat bazén za každou cenu. Chceme mít dlouhodobý spokojený vztah se zákazníkem.

Realizované zakázky bazénů Niveko.
Realizované zakázky bazénů Niveko.

Ale to mi řekne každá firma, ne?
Neřekne. Častá strategie je prodat a zapomenout. Přitom na bazénu je spousta věcí, které zákazník nevidí, ale které rozhodují o tom, jestli vydrží dva roky, nebo patnáct.

Mají lidé vyšší požadavky než před dvaceti lety?
Jasně. Tehdy to byla pionýřina. Bazény zažily podobný vývoj jako třeba auta. Jiné jsou materiály i technologie. Třeba na Západě se funkčnost a kvalita považují za samozřejmost a roli hraje design.

Jaké jsou zahraniční trendy?
Velice populární začínají být takzvané biobazény, tedy takové, kde se kombinuje prostor pro koupání s biologickou zónou. Takže člověk se koupe ve vodě, která je filtrovaná třeba přes rákos. Na vzhled jsou hodně nároční Belgičané. Proto jsme docela pyšní na ocenění, které jsme tam získali.

Co to bylo?
Jeden odborný časopis, který se zabývá jen bazény a vychází jednou za rok, vyhlašuje pravidelně soutěž. Její výsledky jsou pro bazénový trh v následujícím období velmi významné. Odborná komise hodnotí bazény v různých kategoriích a my jsme v několika z nich s naším bazénem zvítězili, a dokázali tak porazit i renomované německé výrobce. Pro nás je to doklad toho, že to, co děláme, dosáhne i na nejvyšší příčky.

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Předat farmu potomkům má být snazší, s návrhem po letech přichází nový náměstek

27. dubna 2024

Před dvěma lety slíbil tehdejší ministr zemědělství Zdeněk Nekula, že připraví pro rodinné farmy...

Konec minikečupů i ovoce v plastu. EU chce snížit množství odpadů

27. dubna 2024

Premium Evropská unie v boji za co nejmenší množství odpadu zakáže minibalení majonéz, šamponů nebo...

Úspěšný zubař prodává „ražený český dějepis“, mince už vynesly 155 milionů

26. dubna 2024  22:04

V Praze se v pátek vydražila část celoživotní numismatické sbírky Václava Bruny. Vyšla na 6,15...

Čtyři jaderné bloky nestačí, bude třeba budovat další, říká exministr Grégr

26. dubna 2024

Premium Kromě výstavby až čtyř jaderných bloků v Dukovanech a Temelíně by už Fialova vláda měla plánovat i...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...