Šimonovský chce zrušit smlouvu o D47

  • 37
Největší a zároveň nejspornější zakázce Zemanovy vlády hrozí krach: ministr dopravy Milan Šimonovský hodlá v pondělí prosadit, aby kabinet zrušil smlouvu na výstavbu dálnice do Ostravy. Šance, že plán na odstavení konsorcia Housing & Construction vyjde, je veliká.

Šimonovský má kromě ministrů mateřské lidové strany přislíbenou podporu unionistických členů vlády i části ČSSD.

Z ministrova návrhu, který má MF DNES k dispozici, vyplývá, že konsorcium nebylo ochotno přistoupit na dodatečné změny smlouvy, například snížit cenu a zejména dát dostatečnou záruku, že dálnici vůbec dostaví.

Zrušení dohody by stát přišlo zhruba na tři čtvrtě miliardy korun. Tato cifra však nakonec může být vyšší, protože společnost Housing & Construction, která zakázku dostala bez výběrového řízení, hrozí arbitráží.

Tahanice kolem zakázky už stály 85 milionů korun. Získaly je poradenské firmy, které smlouvy analyzovaly.

Šimonovský: Smlouvu je třeba zrušit
Šimonovského návrh na vypovězení smlouvy s Housing & Construction o výstavbě dálnice D47 do Ostravy má slušné šance na úspěch. Avšak jen tehdy, pokud na víkendovém sjezdu sociální demokracie výrazně neposílí svůj vliv místopředseda ČSSD Zdeněk Škromach.

Právě on patří ve vládě k nejtvrdším zastáncům projektu D47, který s Housing & Construction loni těsně před volbami podepsal tehdejší ministr dopravy Jaromír Schling.

Už teď dává Škromach najevo, jak se na pondělním zasedání vlády postaví k Šimonovského návrhu. "To, co pan Šimonovský kolem dálnice předvádí, poškozuje ČSSD," prohlásil Škromach.

Naopak lidovci, unionisté a část sociálních demokratů v neoficiálních rozhovorech potvrdili, že jsou pro ukončení spolupráce s konsorciem. Šimonovský chce odstoupit od dohody, o níž Zemanova vláda rozhodla bez výběrového řízení a na poslední chvíli, protože společnost H&C podle názoru ministerstva neodstranila ze smlouvy rizika a připomínky státu.

Podle ekonomické analýzy Deutsche Bank, kterou Šimonovský předloží vládě a již má MF DNES k dispozici, by stát v případě další spolupráce s izraelskou firmou zaplatil za dálnici D47 dvě stě miliard korun.

V některých letech by se roční splátka vyšplhala přes deset miliard.

Housing & Construction tvrdí, že jejich projekt v žádném případě nepřekročí už dohodnutou částku 125 miliard korun. Případné zrušení kontroverzní smlouvy však podle ministra dopravy neznamená, že dálnice nebude. Stavět se začne i bez Izraelců, ale je vysoce pravděpodobné, že po D47 budou lidé jezdit do Ostravy později. Zdržení se odhaduje až na dva roky.

Ministr dopravy navrhuje dvě možnosti, jak dál postupovat: vzít si na dálnici půjčku od Evropské investiční banky, nebo vydat státní dluhopisy. Další varianta, že by se do D47 investovalo z fondu dopravy, je nereálná. Ve fondu na to nejsou peníze.

Ředitelství silnic a dálnic spočítalo, že s Evropskou bankou by D47 přišla na zhruba 70 miliard korun (bez údržby a provozování dálnice v průběhu 30 let). V tomto modelu vychází roční splátka státu nejvýše na tři miliardy korun.

Dokument Milana Šimonovského pro vládu obsahuje i alternativní řešení vlekoucího se projektu: tedy, že se s Izraelci do konce května podepíše nová smlouva. V dokumentu je však zjevně pro forma, zmíněno jednou větou, není nijak zdůvodněno a sám Šimonovský se netají, že pro něj je nepřijatelné.

Do příběhu D47 se před čtvrtrokem vložila i protikorupční policie, která zjišťuje, zda zakázku neprovázely úplatky. Policie navíc prověřuje informaci ruské prokuratury, že klíčový člen konsorcia - firma Shiran - pere v Česku špinavé peníze.

"Bohužel, vyšetřování se protahuje. Zčásti kvůli nedávné obrovské reorganizaci v policii. Navíc byl problém vůbec dohledat veškeré doklady, které potřebujeme. Dodnes nejsou všechny," uvedl kriminalista obeznámený s případem.

Poté co policie zahájila vyšetřování, konsorcium přešlo do útoku. Právní zástupce Shiranu Richard Maleček nejprve obešel špičky policie, státního zastupitelství a ministra vnitra, aby zjistil, jak je případ daleko.

Nyní připravuje trestní oznámení na agenta Evropské banky, který připravoval podklady pro Šimonovského i Schlinga. "Klient zvažuje tímto směrem právní kroky," řekl Maleček.

Pokud vláda dohodu vypoví, Housing & Construction bude zřejmě přemýšlet i o arbitráži. "Zvažujeme samozřejmě všechny právní možnosti, které při ochraně svých investic v Česku máme," řekl zástupce Housing & Construction Jan Binar.