Síť Emporio Café prošla krizí, teď chce nové kavárny

  8:54aktualizováno  8:54
Do Česka se v poslední době hrnou velké zahraniční řetězce s kávou, ale případ jediné české sítě Café Emporio ukazuje, že to není jednoduchý byznys se snadným výdělkem.

Káva - ilustrační foto. | foto: In Images

Většinový podíl v Café Emporio získala roku 2005 skupina Cimex, která provozuje také hotely Orea. O rok později noví majitelé koupili i zbývající část od izraelského podnikatele Davida Mizrahiho, který se dnes věnuje hlavně provozu diskoték, jako je Duplex či Mecca.

Kaváren Emporio je dnes třináct, ale poslední roky se jejich šéfové věnovali hlavně tomu, jak řadu zejména těch mimopražských zavřít a dostat se ze ztrát.

"Původní expanze mimo Prahu trochu předběhla dobu,“ říká nyní šéf sítě kaváren Vladimír Staněk. Loni už podle něj byli v provozním zisku a utržili 120 milionů korun. V roce 2006 nejdříve zavřeli kavárny v Ostravě a v Praze na Zličíně. Loni následovaly provozovny v Brně v Orlí, Českých Budějovicích a v nákupním centru v Praze na Chodově. Staněk tyto kroky zdůvodňuje snahou o úspory, ale stěžuje si i na vysoké nájmy či špatnou polohu kaváren.

. Emporio Café

Síť kaváren patří od roku 2006 do skupiny Cimex, majitele hotelů Orea. Společnost Cimex kavárny koupila od izraelského podnikatele v Praze Davida Mizrahiho. Zakladatelem Cimexu je Petr Lukeš, usazený na Floridě a obviněný v Česku ze spáchání trestného činu poškozování věřitelů. Nyní už v orgánech společnosti Cimex není.

"Třeba v Praze na Chodově jsme měli prodejnu rozdělenou na dvě části, kdy mezi barem a kavárnou byly výtahy. Když hosté nevidí na bar, tak to nefunguje,“ popisuje Staněk, proč opustili místo v jinak úspěšném centru na Chodově.

Podle Martina Macháče, obchodního šéfa společnosti Unibail - Rodamco, která Chodov provozuje, však mohly být hlavní důvody pro odchod i jiné. "Máme tady osm kaváren a všechny fungují. Dokonce jedna je i na střeše, nikdo o ní neví, a přesto dobře funguje,“ říká.

Z mimopražských kaváren si zatím majitelé ponechali jen jednu v Brně a v Olomouci a dvě ve Freeportu Hatě, outletovém centru nedaleko Znojma u hranic s Rakouskem.

"Dál do regionů zatím jít nechceme,“ říká Staněk s tím, že důvodem je hlavně nižší kupní síla.

Jejich kavárny svými vyššími cenami a zvoleným designem cílí hlavně na lidi s lepšími příjmy a na byznys klientelu. Například v Praze na Smíchově zaplatí za espreso 48 korun, za lahvičku dvou decilitrů vody 43 korun a sklenku vína 55 korun.

Do regionů levněji
Ještě loni přitom majitelé o tom, vyrazit znovu více mimo Prahu, uvažovali, a to s levnějším typem svých nynějších kaváren.

"Plánovali jsme pro ně ne tak velký sortiment, méně zaměstnanců, menší prostory a možná i jinou značku kávy, ale pozastavili jsme to,“ popisuje Staněk. Dnes používají značku Segafredo Zanetti.

Nyní se chtějí soustředit na hlavní město a vyrazit do okolních zemí, v prvé řadě na Slovensko. Tam už totiž pronikla i jejich mateřská společnost Orea Hotels a vytvořila tam lepší zázemí i pro kavárny.

"V Praze může být klidně patnáct našich kaváren a nebudou si konkurovat, ale může jít i o třicet, uvidíme,“ říká Staněk s tím, že hlavně musí být ziskové. Žádný konkrétní cíl, pokud jde o počet, podle něj nemají.

V metropoli nyní funguje devět Emporio kaváren. Čtyři, i když v jiném hávu, jsou přitom v jednom z nejnavštěvovanějších obchodních center, na Novém Smíchově.

Poslední rok se začali více zaměřovat i na kamenné kavárny na hlavních ulicích. "Do centra Prahy ale nechceme za každou cenu, nájmy jsou pro nás rozhodující,“ říká Staněk. Dodává, že do loni otevřeného Palladia na náměstí Republiky nešli kvůli vysokému nájmu, který činil až sto eur na metr čtvereční. "To by byl pro nás ekonomický nesmysl.“



Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Mileniálové všech zemí, spojte se. Mladá generace se odvrací od kapitalismu

Socha Karla Marxe v německém Trieru

Popularita kapitalismu mezi mladými Američany klesá. Přibližně polovina z nich by raději žila v socialistické zemi,...

Další z rubriky

Samoobslužné pokladny ověří u Britů jejich věk. Kvůli alkoholu a cigaretám

Samoobslužná pokladna firmy NCR vybavená systémem na rozpoznávání věku z...

V některých supermarketech ve Velké Británii zákazníci již brzy nebudou muset při nakupování alkoholu a cigaret u...

Staropramen od listopadu zdraží točené pivo. Roste cena chmele i energií

2. Čtyři tanky: Cisterna vjede zásobovacím tunelem a dostane se pod úroveň...

Pivovary Staropramen, druhý největší tuzemský výrobce piva, od listopadu zdraží točené pivo, tedy sudové a tankové, v...

Říkali nám, že e-shop s kytarami je hloupost, tvrdí největší prodejce

„Lidé nám říkali, že prodávat hudební nástroje přes internet je hloupost. Jeli...

Jedna kytara muzikantům nestačí, říká spolumajitel e-shopu Kytary.cz Vladimír Myslík. Největší prodejce v Česku, který...



Najdete na iDNES.cz