Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sjednanou pojistku je třeba zaplatit nebo vypovědět

aktualizováno 
Pokud si člověk v obchodě ukáže na zboží, ale pak za ně nezaplatí, jednoduše ho nedostane. Jestliže sjedná pojistku a neuhradí pojistné, tak snadné to mít nebude. Smlouva totiž automaticky nezanikne a pojišťovna může po klientovi vymáhat náhradu pojistného. O této skutečnosti mnozí nevědí, a proto neplacením pojistného řeší situaci, kdy již dále nechtějí být klienty pojišťovny.

Výpověď nové smlouvy
Může se stát, že klient uzavře s pojišťovnou smlouvu a vzápětí zjistí, že mu konkurence nabídla lepší podmínky, nebo se rozhodne zůstat bez pojištění. V takovém případě má možnost do dvou měsíců od podepsání smlouvu vypovědět, aniž by musel pojišťovně cokoli platit.

Výpovědní lhůta je osmidenní, jejím vypršením pojistka zaniká. Jestliže lhůtu propásne, měl by uhradit sjednané pojistné a smlouvu vypovědět na konci pojistného období, zpravidla to bývá jeden rok.

Výpověď existující pojistky
Jestliže není ve smlouvě jednoznačně uvedeno, že je smlouva uzavřena na určité období nebo k nějakému datu zaniká, a klient už nechce být klientem pojišťovny, musí pojistku vypovědět.

A to vždy alespoň šest týdnů před vypršením pojistného období. Pokud výpověď pojišťovně nedoručí, pojistka se mu automaticky prodlužuje na další období. Měl by ji zaplatit, neboť mu opět hrozí, že smlouva zanikne a pojišťovna bude vymáhat náhradu pojistného.

Zpožděná platba
Pokud se klient s placením pojistného zpozdí, například na ně zapomene nebo nemá dostatek prostředků, nemusí se bát, že by ihned po uplynutí pojistného období pojistka zanikla. Podle zákona se na něj totiž vztahuje půlroční "ochranná" lhůta.

Jestliže mu během ní vznikne škoda a on bude po pojišťovně žádat její náhradu, musí do konce této lhůty pojistku zaplatit. V opačném případě pojišťovna peníze nevyplatí, smlouvu zruší a navíc bude požadovat náhradu pojistného za "nezaplacené" období. V případě nové pojistné smlouvy je ochranná lhůta o polovinu kratší.

Kdy má pojišťovna platit
Pojišťovna by měla klientovi, který nahlásí škodu, vyplatit příslušnou částku do patnácti dnů od té doby, co skončí šetření události. Pokud se toto šetření protáhne a ještě po měsíci pojišťovna zkoumá okolnosti škody, je povinna poskytnout klientovi přiměřenou zálohu.

Pramen: občanský zákoník, paragraf 788 a následující

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Hotel Hilton na pražské Florenci je na prodej. Největší český hotel nabízí...
Praha, nový ráj hoteliérů. Rostou ceny pokojů i poptávka po hotelech

Tuzemští hoteliéři zažívají zlaté časy. Do země jezdí stále víc zahraničních turistů, obsazenost hotelů roste. Stejně jako ceny, které si majitelé ubytovacích...  celý článek

Šéf Pražské plynárenské Pavel Janeček
Ani elektřina, ani plyn. Budoucností jsou spalovací motory, říká plynárník

Neuplyne týden, aniž by nějaký významný politik neohlásil přechod k elektromobilitě. O konci spalovacích motorů se stále častěji mluví i v automobilkách. Ale...  celý článek

Víčka, plastová, plast
Některé firmy už nekupují víčka na charitu. Zájem lidí nepolevuje

Některé společnosti v Česku končí s výkupem plastových víček či snižují jejich výkupní cenu. Jejich sbíráním lidé pomáhají zejména rodinám s handicapovanými...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.