Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stát chce sjednotit proud na železnici. Stálo by to desítky miliard

  4:00aktualizováno  4:00
Ministerstvo dopravy plánuje přechod elektrifikovaných železničních tratí na střídavý proud. Přestavět by se tak muselo 1 738 kilometrů tratí. Proměna má včetně pořízení nových vozidel přijít na desítky miliard korun.
Stát chce, aby vlaky v Česku napájel jen střídavý proud. (Ilustrační foto)

Stát chce, aby vlaky v Česku napájel jen střídavý proud. (Ilustrační foto) | foto: Lukáš Bíba, MF DNES

Důvodem je jednodušší přejíždění elektrických vlaků po celé zemi i napříč Evropou. Ministerstvo vysvětluje přechod i tím, že v budoucnu by měly po Evropě jezdit jen vlaky ve střídavé soustavě 25 kV/50 Hz. Ministerstvo dopravy už oznámilo ve věstníku veřejných zakázek plán na soutěž na zpracování koncepce přechodu na jednotnou napájecí soustavu.

„Cílem je vytvoření podmínek pro zvýšení výkonnosti a efektivnosti železnice,“ řekl Zdeněk Neusar z tiskového oddělení ministerstva. „Je to epochální úkol, který nejde vyřešit rychle,“ tvrdí dopravní expert Emanuel Šíp.

O podobném kroku už rozhodli i na Slovensku. „Střídavé napájecí systémy jsou obecně efektivnější z hlediska investičních i provozních nákladů, může to zatraktivnit českou železniční síť pro některé perspektivní tranzitní přepravní proudy,“ dodal Neusar.

Ministerstvo zatím nespočítalo, kolik by přechod stál. „Jedním z cílů studie bude zvolit takový postup, aby celkové přínosy na straně infrastruktury i provozovatelů dopravy byly vyšší než nutné náklady,“ podotkl Neusar.

Příležitost pro Křetínského firmu

V projektu půjde o desítky miliard korun. Musí se změnit napájecí systémy, na řadě míst modernizovat celé trakční vedení. Plány na změnu napájení otevírají zajímavý byznys například firmě Elektrizace železnic Praha, patřící do skupiny EP Industries většinově vlastněné miliardářem Danielem Křetínským. Tato firma dosud v případě elektrifikací získává na české železnici nejvíce zakázek.

Velkým soustem může být přechod i pro výrobce železničních vozidel. Škoda Transportation například v minulosti už přestavěla ČD Cargo několik lokomotiv pro provoz pod různými systémy.

Ministerstvo dopravy plánuje přechod elektrifikovaných tratí na střídavý proud.

Ministerstvo dopravy plánuje přechod elektrifikovaných tratí na střídavý proud.

V Česku fungují dvě základní napájecí soustavy. Zjednodušeně řečeno, sever republiky jezdí na stejnosměrné napětí, na jihu vládnou lokomotivy na střídavé napětí. Pokud chce dopravce projet celé území, musí mít takzvané vícesystémové lokomotivy. Ty bývají dražší, v Česku jich jezdí zatím minimum. Většina strojů je jednosystémových. 

Vozový park uzpůsobený na provoz v jedné napájecí soustavě může znamenat obří investice pro dopravce. Vzhledem k tomu, že v tuzemsku nejvíc vlaků jezdí po stejnosměrných tratích, u Českých drah převažují právě lokomotivy tohoto typu. Celkem mají České dráhy pro stejnosměrný systém 231 lokomotiv a jednotek, což představuje více než polovinu ze všech jejich elektrických vlaků.

„Přestavba na střídavý systém včetně případných náhrad novými vozidly by v letošních cenách znamenala náklady zhruba 21 miliard korun,“ prohlásil mluvčí Českých drah Radek Joklík. Proměnou by musely projít třeba všechny CityElefanty, které používají ČD pro příměstskou dopravu v okolí Prahy a Ostravy.
Podobný problém by mělo nákladní ČD Cargo.

Kritici: Díky vícesystémovým lokomotivám je to zbytečné

Soukromý Leo Express by to vyřadilo ze hry, neboť jeho jednotky jsou pouze stejnosměrné. RegioJet má stále většinu lokomotiv také stejnosměrných, postupně si ale pořizuje vícesystémové.

Leo Express podle mluvčí Petry Valentové snahu o sjednocení napájecích systémů podporuje. „Očekáváme, že ministerstvo dopravy s námi bude svůj záměr konzultovat a podrobí ho širší diskusi,“ uvedla. Jejich jednotky Stadler Flirt lze prý pro střídavý proud upravit.

Podle kritiků návrhu je přechod řízený ministerstvem zbytečný. Všichni dopravci totiž při obnově vozového parku postupně přecházejí na vícesystémové lokomotivy.

Autor:


Nejčtenější

Putinův poradce připravil nejbohatší Rusy během dne o miliardy dolarů

Ilustrační snímek

Nejzámožnější Rusové ztratili v jednom jediném dni přes tři miliardy dolarů. Může za to návrh ekonomického poradce...

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...



Turecká krize se přelévá do Evropy, stahuje s sebou i českou korunu

Současný turecký prezident Recep Tayyip Erdogan se prohlásil za vítěze...

Evropské akcie i euro zůstávají pod tlakem kvůli obavám z ekonomické krize v Turecku. Jednotná evropská měna během...

Konec nočních nákupů, hlásí Tesco. Obchody v Česku zkrátí otevírací dobu

Obchodní dům Tesco. Logo.

Desítky tuzemských supermarketů britského řetězce Tesco zkrátí od září svou otevírací dobu. Místo půlnoci budou obchody...

KOMENTÁŘ: Hrozí další krize? Už na ni může být zaděláno

Zaměstnanci Lehman Brothers

Současné dění na akciových trzích vyvolává vzpomínky na velké krize v letech 2000 a 2008. A je třeba si připomenout, že...

Další z rubriky

Kdo dodá nové vlaky za 15 miliard? ČD se chystají na otevírání trhu

Třívozová jednotka RegioPanter na kolejích VUŽ

České dráhy vypsaly soutěž na sto dvacet nových vlaků pro regionální linky. Předpokládaná hodnota dodávky by se měla...

Z loňského výběru mýta získají dopravci 213 milionů korun zpět

Ilustrační snímek

Český stát vrátí kamionovým dopravcům ze zaplaceného mýta téměř 213 milionů korun. Vratka poplatků za množstevní slevy...

Éra žabotlamů končí, vydaly se na poslední jízdu do depozitáře

Poslední „žabotlam“ lze spatřit na lince z Hostivaře do Roztok u Prahy. Jde o...

V pátek se mohli milovníci železniční nostalgie naposledy svézt v pravidelném provozu elektrickou soupravou 451, které...

Najdete na iDNES.cz