Ponožka nebo bota? Nový model Skinners 2016.

Ponožka nebo bota? Nový model Skinners 2016. | foto: Filip Marvan, Rungo.cz

České ponožkoboty zaujaly i na Kickstarteru. Prodalo se jich 17 tisíc párů

  • 42
Velkým úspěchem ve čtvrtek odpoledne skončila pro mladou českou firmu Skinners kampaň na mezinárodním crowdfundingovém webu Kickstarter. Na rozjetí druhé série svých ponožkobot získala od budoucích zákazníků v přepočtu přibližně 16 milionů korun.

To znamená, že v tomto „předprodeji” - drtivá většina z 9 624 podporovatelů jim peníze poslala právě výměnou za minimálně jeden pár této obuvi - udala přes 17 tisíc párů křížence ponožek a bot. Podle velikosti a času objednávky vycházel jeden pár od 29 do 35 dolarů (od 700 do 855 korun).

Vybraná celková částka 654,5 tisíc dolarů tak znamená třetí nejúspěšnější českou crowdfundingovou kampaň v historii. Lepší výsledek zaznamenala jen počítačová hra Kingdome Come (psali jsme zde) a modem Turis Omnia (více zde).

Nápad už loni zaujal na českém serveru HitHit. Na něm s vybraným půlmilionem korun dodnes drží rekord v překonání vytyčeného cíle (povedlo se jim vybrat šestinásobek požadované částky).

Recenze: Dobrá záložní obuv

A co tedy Skinners vlastně jsou? Jedná se o ponožky z pleteného materiálu, do kterých jsou na chodidlech zapuštěny podrážky z gumových krystalků. Autoři nápadu v čele se zakladatelem firmy Petrem Procházkou nepovažují Skinners za rovnocenného konkurenta klasické obuvi.

Vyzdvihují ale jejich vlastnosti, coby záložní a doplňkové varianty. Například skladnost. Podobně to popsal i v recenzi na webu Rungo kolega Filip Marvan.

„Pokud šlápnete na připínáček nebo ostrý střep, Skinners vás ochránit nedokážou, a pokud došlápnete patou na vyčnívající kamínek, bude vás to bolet prakticky stejně, jako když jdete naboso. Když se ale brouzdáte trávou nebo jdete po cestě, je komfort navíc znát, stébla suché trávy nepíchají a nemusel jsem si dávat tak velký pozor, kam našlapuji,” napsal s tím, že on sám ocenil nápad například po běhu v klasických botách (přezul se a regeneroval „na boso“) nebo coby záložní obuv na kolečkové brusle.

Pozitivní recenzi nedávno napsal také Sam Byford ze serveru Verge, který dokonce zkoušel týden chodit téměř jenom v nich. „V situacích, kdy upřednostňujete funkci nad vzhledem, jsou skvělé. Chůze v nich je příjemná, což je to hlavní,“ říká s tím, že jejich překážkou k tomu, aby se opravdu vyrovnaly botám, je jednoduše to, že vypadají divně. Jako když jste se ráno zapomněl obout a máte jen ponožky.

Sériová výroba už běží, Skinners míří i do kamenných obchodů

Vzhledem k úspěchu kampaně - tentokrát překonala cíl pětašedesátkrát - se už před jejím koncem rozjela v partnerské manufaktuře sériová výroba. „Teď už máme vyrobeno prvních tři tisíce kusů, které začneme rozesílat prvním přispěvatelům,“ říká Procházka.

Ten postupně doplňoval nabídku nových a nových předprodejů. Ovšem jen do té míry, aby bylo možné příslibům dodávek vzhledem ke kapacitě výroby dostát. „Budeme teď mít několik měsíců co dělat,“ říká s tím, že vybrané peníze půjdou právě na sériovou výrobu nového modelu.

Po uspokojení početného davu „předplatitelů“ má potom v plánu prodávat ponožkoboty v různých řetězcích s turistickými či outdoor potřebami v Česku i v zahraničí. „Během kampaně jsme dostali hodně nabídek od distributorů, s některými z nich teď jednáme,“ dodává.

S druhou sérií by tak měl už byznys dostat klasičtějšího obchodně-distribučního modelu. V rámci první - „hithitové” - série bylo pro předplatitele i následný doprodej vyrobeno a prodáno na dva tisíce párů. Tato série již nyní v prodeji není.