Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sklad Lega u Prahy: miliarda kostiček a šňůra kamionů

  13:12aktualizováno  16:35
Roboti, rytíři, vlaky, celá města i hrady. Kdo by chtěl složit všechny stavebnice Lego uskladněné v největším evropském distribučním skladu firmy v Jirnech u Prahy, strávil by tu snad celý život. Obří logistické centrum totiž pojme miliardu kostiček, tedy dvě třetiny roční světové produkce.

I tento pirát ze stavebnice Lego se bude plavit přes středočeské Jirny. | foto: Lego

Přes Jirny tak půjdou stavebnice k zákazníkům z celého světa. Od příštího roku, kdy se centrum rozběhne naplno, se ze středních Čech bude zásobovat Evropa, Asie, Afrika i Jižní Amerika.

To ale bude znamenat i zvýšený nápor na dopravu. Zboží totiž budou rozvážet kamiony. Zástupci logistické firmy DHL Exel v úterý při slavnostním otevření centra odhadli, že denně se zde při plném vytížení odbaví 200 kamionů. Při nepřetržitém provozu tedy zhruba každých sedm minut jeden.

Lego už teď v Jirnech skladuje zboží ze zrušených distribučních center v německém Flensburgu a francouzských městech Lyon a Dunkerque. Bedny plné kostiček jsou naskládány na paletách. Do regálů vysokých kolem deseti metrů je pomocí techniky umisťují stovky zaměstnanců.

„Sklad nyní funguje asi na 60 procent a pracuje tu zhruba 370 lidí, počítáme ale že postupně zaměstnáme až 600 pracovníků,“ říká Filip Budík z DHL. Většinou se bude jednat o skladové operátory.

Z patnácti miliard kostiček, které firma ročně vyrobí, jich valná většina projde právě skladem v Jirnech. Většinou tu zabalené v kartonových krabicích a usazené na paletě někdy vysoko u stropu zůstanou čtyři měsíce až půl roku. Jakmile si je zákazník objedná, je DHL schopna zboží dodat po Evropě zhruba do týdne, záleží ale na destinaci.

Zdroj: mapy.idnes.cz, © PLANstudio

„Skladujeme tady naprostou většinu zboží, které Lego produkuje. Odhadl bych to tak na 90 procent. Jen velice výjimečně se stane, že zákazník by požadoval něco, co bychom tu neměli,“ ukazuje Budík na desítky regálů a stovky krabic. Podle zástupců společností se výhledově počítá s dalším rozšířením centra.

„Do března příštího roku do České republiky přesuneme zboží ze bývajících center v dánském Billundu a německém Hohenwestedtu,“ uvedl viceprezident Lego Group pro rozvoj Ulrich Gernow.

Letos v červnu Lego oznámilo, že většinu výroby po něm převezme singapurská společnost Flextronics. To se týká i závodu, který měla dánská společnost v Kladně. Lego si v Dánsku ponechá jen výrobu technicky složitějších hraček. - více zde

S legem si hrály i naše babičky

Společnost LEGO založil Ole Kir Christiansen v roce 1932. Slovo LEGO je zkratkou dánských slov „leg godt“, což znamená dobře si hrát. „Dal je k sobě, aniž si uvědomil, že jeden z latinských významů tohoto slova znamená „dal jsem to dohromady“, uvádí se ve zprávě společnosti. Nyní kostičky stavebnice navrhuje 120 designerů patnáct národnostní. Lego se vyrábí v Dánsku, ale také v Česku.

Každý rok továrny chrlí 15 miliard kostiček a dalších součástek stavebnic. To znamená každou minutu 28 500 nových dílků stavebnice. I když je Lego oblíbené pro svou jednoduchost, existuje asi 2000 různých Lego součástek v 55 barvách a 20 různých materiálů. Stejně jako se za desítky let nezměnil americký dolar, je stejné i lego.

Kostičky z roku 1958 zapadají do těch, které vznikají v továrnách nyní. Kostičky padají z lisů pořád, každou minutu, každou hodinu, každý den po celý rok. Vznikají zahříváním umělé hmoty na 232 C. Pak se forma podobná těstu vstřikuje při tlaku 25 až 150 tun do forem, kde se sedm sekund chladí. Stroj je vzápětí vyhodí hotové kostky. Podle společnosti se nepovede jen 18 kostiček z milionu.

Za sedmdesát let, kdy se stavebnice začala vyrábět, ji znají miliony dětí na celém světě. Přesto se v poslední době příliš nedařilo. Ze ztráty se nicméně v roce 2005 vymanila a dobře vypadají i výsledky za první pololetí letošního roku, kdy firma vykázala zisk 238 milionů dánských korun.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Mobilní internet - ilustrační foto
Twisto míří s odloženými platbami do Polska. Dostalo injekci 5 milionů eur

Digitální platební služba Twisto získala od holandské ING Group a rakouské pojišťovny UNIQA investici ve výši pěti milionů eur. Ta poslouží na rozvoj služeb v...  celý článek

Závod Škoda Auto v Kvasinách začal s výrobou modernizovaného modelu Yeti...
Volkswagen se bojí Škody. Chce část výroby přesunout z Česka do Německa

Vedení a odbory německé automobilky Volkswagen chtějí, aby se část výroby divize Škoda přesunula do Německa a aby divize platila více peněz za sdílené...  celý článek

Distribuční centrum pro e-shop Lidlu v Plzni.
E-shop Lidlu navštívilo 700 tisíc lidí, nejvíce kupovali oblečení a nářadí

E-shop Lidlu navštívilo první týden fungování 700 tisíc lidí. Kolik lidí koupilo zboží, ale firma neuvedla. Největší poptávka je po oblečení. Po Lidlu a Tesku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.