Dny otevřených dveří ve sklárně Crystalite Bohemia ve Světlé nad Sázavou. (28....

Dny otevřených dveří ve sklárně Crystalite Bohemia ve Světlé nad Sázavou. (28. září 2012) | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Sklárny ve Světlé mířily k miliardovým tržbám, zpomalilo je Rusko

  • 10
Nebýt krize v Rusku mohla sklářská skupina továrníka Lubora Cervy Crystalite Bohemia poprvé protnout hranici miliardového obratu. Nyní sklářská skupina ze Světlé nad Sázavou spoléhá na Írán a Brazílii.

Když zkrachovalé sklárny v roce 2009 přebíral, nevypadalo to na světlou budoucnost, přestože místo skláren naznačovalo opak. Dnes sklárny ve Světlé nad Sázavou, které od roku 2009 patří do skupiny Crystalite Bohemia, kvůli velkému zájmu nestíhají odbavovat všechny objednávky, i proto stále budují nové linky a nabírají nové skláře. Letos by firma měla mít přes 800 lidí - asi o 60 více než loni - a tržby brzy překročí miliardu.

„Jednu novou linku jsme spustili loni, letos plánujeme otevřít další dvě. Koncem léta je začínáme instalovat. Jde o mimořádnou investici, která překročí 300 milionů korun, výrobní kapacita nápojového skla by se tím měla zvýšit o 100 tisíc kusů sklenic a odlivek denně,“ popisuje Cerva, který zadušenou firmu vykoupil v roce 2009 z konkurzu za 160 milionů korun.

Tehdy šlo o společnost Sklo Bohemia, která byla součástí na české poměry obří skupiny Bohemia Crystalex Trading. Tu smetly stejně obří dluhy. Když Cerva firmu přebíral, pracovalo v ní jen několik desítek lidí a měla tržby kolem 100 milionů korun. Dnes je firma desetinásobná.

V roce 2014 měla skupina Crystalite Bohemia, do které kromě Světlé patří také menší závod Glasfabrik Květná na Moravě, při tržbách 852 milionů čistý zisk 20 milionů. V roce 2015 tržby podle Cervy atakovaly miliardovou hranici, nakonec se zastavily na 930 milionech.

„Kdybychom hned z kraje roku nepřišli o Ukrajinu, Rusko a částečně i Kazachstán, určitě bychom vysněnou hranici miliardy korun obratu prolomili. Propady na ruských trzích byly v řádek desítek milionů korun, naštěstí se nám to podařilo dohnat díky některým novým trhům, kterým vévodil Írán,“ říká majitel skláren, které přes 70 procent zboží prodají v zahraničí.

Kromě Íránu teď sklo s účinnou značkou Bohemia boduje zejména v Brazílii. Nicméně pozice nejúspěšnějších trhů každý rok mění. „Je to docela překvapivé, ale každý rok je to jiné, alespoň co mohu soudit za svojí relativně krátkou sklářskou kariéru. Jeden čas to byl Egypt, jindy Rusko a nyní Brazílie. A letos to vypadá na Írán,“ naznačuje jistou nestálost Cerva.