Na vývoji vozidla, které nese název Škoda 25 Tr Irisbus, pracovali lidé ze dvou zmíněných českých firem čtyři měsíce. Po premiérové spolupráci na projektu standardního trolejbusu o délce 12 metrů vytvořili tentokrát osmnáctimetrový dopravní prostředek.
Srdce vozu - elektrovýzbroj ze škodováckých dílen - nese karoserie kloubového autobusu kompletovaného ve vysokomýtské Karose.
Nový trolejbus má díky zabudovanému alternativnímu pohonu oproti klasickým typům výhodu v tom, že může jezdit i v místech, kde chybí napájení proudem - třeba tam, kde například kvůli historickým budovám není možné instalovat trakční vedení, nebo při výpadku proudu.
Už příští týden začne nový dlouhý trolejbus jezdit po ulicích Plzně a od konce prázdnin bude vozit cestující.
Obě firmy se dohodly na spolupráci při prodeji na světových trzích. V tuzemsku a ve východní Evropě bude mít vozidlo v titulu na prvním místě název Škoda, v zemích Evropské unie pak Irisbus.
První společný projekt Škody a Karosy, tedy dvanáctimetrový trolejbus označením Škoda 24 Tr Irisbus, už zahájil tažení na trhu. Objeví se tak možná třeba v místě svého vzniku, v západočeské metropoli Plzni.
"Firma je v současné době také ve finále několika výběrových řízení na celkem šedesát kusů krátkého typu," uvedl mluvčí plzeňských strojíren Karel Samec. Letos by mělo najít kupce asi 40 až 45 kusů krátké verze trolejbusů z dílny Škody a Karosy.
"Provozní zkoušky a následná srovnání prokázaly, že tento typ trolejbusu představuje generační posun - ať už oproti starším škodováckým typům či vozům jiných výrobců. Hlavně jízdní vlastnosti, zvýšený výkon, či komfort pro cestující jsou na prokazatelně lepší úrovni," uvedl Václav Svoboda, generální ředitel Škody Electric.
Ředitel Škody Holding Jiří Zapletal představil nový trolejbus, společné dílo plzeňské Škody a společnosti Karosa. (29. července 2004) |
---|
Zkušební jízdou ulicemi Plzně se 15. července 2004 poprvé představil nový typ nízkopodlažního kloubového trolejbusu Škoda 25 Tr Irisbus. |