Jednotky RegioPanter jsou v provozu už na trati mezi Českými Budějovicemi a Českými Velenicemi. Nově budou jezdit i v rámci Jihomoravského kraje.

Jednotky RegioPanter jsou v provozu už na trati mezi Českými Budějovicemi a Českými Velenicemi. Nově budou jezdit i v rámci Jihomoravského kraje. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Nové vlaky nabídla jen Škoda, je tak na cestě k další miliardové zakázce

  • 188
Škoda Transportation má šanci získat miliardovou zakázku od Českých drah. V tendru na sedm nízkopodlažních jednotek pro Jihomoravský kraj totiž zůstala jen plzeňská vagonka s jednotkami RegioPanter. Opakuje se tak situace z předchozích soutěží. Jeden z tendrů už zkoumá antimonopolní úřad.

Na rozdíl od předchozích dvou zakázek, kde byla Škodovka jediným zájemcem, se teď do vícekolové soutěže hlásily na začátku čtyři firmy.

"Nakonec přišla jediná nabídka," uvedl mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Mluvčí Škody Transportation Lubomíra Černá pak potvrdila, že jde o jejich nabídku. Škoda dosud získala většinu zakázek od drah v soutěžích, kde byla jediným uchazečem.

V předchozích dvou soutěžích, jejichž vítězem se staly soupravy RegioPanter, dokázala pouze Škodovka vyhovět předepsané šířce dveří, která činí 150 cm a je tak větší než třeba v pražském metru či u jiných vlaků Českých drah. Pro nový tendr už dráhy tak široké dveře nepožadovaly.

Nepřekonatelnou překážkou se však pro další uchazeče staly dodací termíny, které může splnit pouze firma, jež už má k dispozici odpovídající jednotku, která byla v Česku objednána už před rokem 2011. Tím pádem nemusí být schvalována podle platných předpisů. Takový vlak je v Česku prakticky jediný - RegioPanter od Škody Transportation. Plzeňská firma přitom s panterem vyhrála dřívější tendr ve chvíli, kdy byla připravovaná jednotka pouze na papíře.

Elektrickou jednotku si sice objednal ještě v roce 2010 Leo Express u Stadleru, jejich vlak je ovšem na jinou napájecí soustavu než požadovaný RegioPanter. Stadler ještě před uzávěrkou podání nabídek neúspěšně zkoušel u drah vyjednat posun termínu dodání, protože v Česku dosud nemá schválení pro vícesystémové napájení. Neúspěšně.

Škoda na termínech dodání nic špatného nevidí

"Za striktně požadovaných patnáct měsíců není prakticky možné uskutečnit dodávku vozidel včetně ukončení celého kompletního schvalovacího procesu podle v Česku platných předpisů," hodnotí zadávací podmínky obchodní ředitel Stadleru pro střední Evropu Rudolf Kvetan. Výrobce zatím nechce říct, zda kvůli tomu podá námitky u drah, nebo se obrátí na antimonopolní úřad. O tendr měl zájem ještě španělský výrobce CAF a polská Pesa, ta byla však vyloučena.

Škoda Transportation na termínech nic problematického nevidí. "Termíny dodávek, které jsou v tomto konkrétním tendru zadány, jsou dnes ve světě naprosto obvyklé," říká mluvčí Černá. Jako příklad dává tendr na tramvaje pro turecké město Konya, který počítá s dodávkou prvního vozu už po šesti měsících.

"Obecným trendem posledních let v Evropě je stanovovat velmi tvrdé obchodní podmínky a je velký tlak na co nejkratší dodací lhůty," dodala Černá.

Dráhy prý byly znevýhodněny

Podle nového zákona o veřejných zakázkách by měly České dráhy zrušit tendr, pokud se přihlásí pouze jediný zájemce.

Tak to dráhy už udělaly v případě soutěže na soupravy pro rychlíky mezi Ostravou a Olomoucí, kdy nabídku podala jen polská Pesa. Dráhy upozorňují, že tak byly znevýhodněny proti soukromým dopravcům ucházejícím se o tuto trať, na které se toto ustanovení zákona nevztahuje.

Soutěž na vlaky pro jižní Moravu ovšem dráhy vypsaly ještě podle starého zákona - několik dnů před skončením jeho platnosti - takže nic rušit nemusí. "O dalším postupu bude rozhodnuto v příštích dnech," dodal Šťáhlavský. První soupravy RegioPanter už na kolejích jezdí, dráhy je daly do provozu minulý měsíc. Pokud Škoda Transportation zakázku vyhraje, celkem už bude v Česku jezdit 26 jednotek RegioPanter.