Škoda Auto bude nabízet dluhopisy

Škoda Auto, největší firma v zemi, vydá ještě letos na podzim dluhopisy v hodnotě deset miliard korun. Emise je vůbec největší, jakou ve střední a východní Evropě vydala v národní měně nějaká firma. "Obligace v nominální hodnotě sto tisíc korun budou obchodovány na pražské burze a není žádná právní překážka, aby si je mohl koupit jakýkoliv investor," řekl Tomáš Černý z Commerzbank Securities, která emisi organizuje.

Škoda Auto, kterou ze sta procent vlastní německý automobilový gigant Volkswagen, vydává obligace proto, aby jimi nahradila nynější úvěr v hodnotě 500 milionů marek. Ten používá na provozní financování. "Kurs koruny byl v posledních měsících nejvýhodnější. Navíc podnik platí 70 procent svých nákladů v českých korunách, a proto je pro nás lepší mít v této měně i financování," vysvětlil předseda představenstva Škody Auto Vratislav Kulhánek.

Korunové obligace budou podle Kulhánka také významné pro kapitálový trh a důvěru investorů. "Škoda Auto bude příkladem pro další emitenty, kteří mohou jít v jejích stopách. Dostatek dluhových cenných papírů je pro kapitálový trh důležitý," řekl Pavel Capouch z makléřské firmy Venture Investors. "Na druhou stranu, pro rozvoj českého kapitálového trhu by mělo mnohem větší přínos, kdyby se podobná firma jako Škoda rozhodla umístit na něj část svých akcií," dodal.

Dluhopisy se budou podle Commerzbank Securities vydávat ve třech částech, a to podle doby splatnosti - pět, sedm a deset let. U pětileté obligace bude stanoven při uvedení na trh pevný úrok, u ostatních bude proměnlivý, podle aktuální výše šestiměsíční úrokové sazby PRIBOR.

"Pevný úrok odhaduji na 6,6 až 6,7 procenta, takže na stotisícové obligaci může po pěti letech investor vydělat po zdanění zhruba 30 tisíc korun," spočítal místopředseda kotačního výboru pražské burzy Pavel Makovec.

Drobní investoři však podle Vladimíra Dvořáka z EPIC Securities velké šance na koupi nemají. "Standardní objem jednoho obchodu na burze je deset milionů korun," upozornil. Pokud by přesto malým investorům nějaký obchodník nákup dluhopisu zprostředkoval, jeho prodej před splatností, tedy například dříve než za pět let, by byl z podobného důvodu obtížný a možná i nevýhodný.

Škoda Auto letos očekává zvýšení tržeb o 18 procent proti loňsku, na úrovni přes 130 miliard korun. Vyrobit by měla 440 tisíc aut, což je zhruba o 15 tisíc více než loni.