„Místní automobilový trh je výjimečný svou velikostí a velmi rychle roste, navíc naše investice nebude až tak nákladná,“ řekl včera v Pekingu Rudolf Fiala.
Paroubek přiletěl do Číny z Japonska spolu se skupinou českých podnikatelů a průmyslníků.
Premiér chce v Číně mluvit hlavně o byznysu, kde je Škoda dobré téma. Lidská práva jsou zatím na jeho cestě tabu.
Škoda dostala v květnu od čínských úřadů povolení k registraci značky. V dubnu šéf Škody Detlef Wittig podepsal licenční smlouvu o výrobě s představiteli podniku Shanghai Volkswagen. Ten patří napůl německému koncernu VWa napůl čínskému státnímu podniku SAIC. Jinak než napůl s domácími podniky se v Číně auta nedělají.
Když Volkswagen kdysi stavěl šanghajský závod, byl první cizí automobilkou. Avšak jeho vozy Santana a Jetta příliš neuspěly a po větším otevření čínského trhu začala firma upadat. Do jejích prostor se má nyní levně nastěhovat Škoda.
Octavie má být pro Číňany luxusní vůz
"Zatím zde prodáváme pouze tisíc aut ročně, protože to omezují určené kvóty. Když budeme vozy vyrábět tady, situace se samozřejmě hned mění," uvedl Fiala. Objem výroby ani cenu octavií Fiala nechtěl komentovat, ale při dubnovém podpisu licenční smlouvy se mluvilo zhruba o 40 tisících vozů, časem možná o 80 tisících. Octavie má v Číně platit spíše za luxusní vůz a tomu bude odpovídat i cena.
Dnes má Škoda v Číně přes padesát servisních a prodejních míst ve 39 městech a bude otevírat další.
Číňané loni koupili pět milionů aut. Víc aut se prodá jen v USA a Japonsku, ale do tří let má být Čína druhá. Volkswagen ve svých dvou továrnách vyrábí kolem čtvrt milionu vozů ročně, další dováží. Mnoho Číňanů už má peníze na pořízení soukromého auta a stále jich přibývá. Důkazem toho jsou prakticky nekončící dopravní zácpy v metropoli Pekingu i dalších velkých městech.