Odboráři jsou nyní připraveni vypovědět uzavřené dohody o vícesměnných systémech pracovní doby, na kterých se se Škodou domluvili koncem loňského roku.
V prosinci se automobilka s odbory dohodla na prodloužení dohod o práci ve vícesměnných systémech. Klasický systém práce ve Škodě činí 15 směn za týden, továrna v Kvasinách na Rychnovsku má do konce letošního roku fungovat v osmnáctisměnném systému, lakovna v Mladé Boleslavi v sedmnáctisměnném systému. Zaměstnanci se tak mezi sebou dělí také o pracovní soboty. V případě vícesměnných systémů se však týdenní pracovní doba zaměstnance nemění, jen se rozděluje do více dnů, lidé za ně navíc dostávají speciální příplatky.
Součástí první části kolektivního vyjednávání byla také dohoda o flexikontech, což je páteční noční směna v Mladé Boleslavi nad rámec klasického směnného systému. Obě tyto dohody jsou nyní odboráři připraveni vypovědět. Firmě by tento krok mohl způsobit velké problémy, protože již nyní pracuje na hraně své kapacity.
Odboráři odmítli i předchozí nabídku
Firma před týdnem odborářům nabídla růst mezd o 8,3 procenta a růst osobního ohodnocení o 0,7 procenta. Odboráři již před samotným začátkem kolektivního vyjednávání uvedli, že chtějí dvouciferný růst mezd, který zároveň bude vyšší než deset procent. Minulou nabídku firmy proto odmítli. Průměrná hrubá dělnická mzda ve Škoda Auto činila loni 40 557 korun, tedy zhruba o deset procent víc než v roce 2016.
Odbory zároveň odmítaly spojovat vyjednávání o mzdách s podmínkou zavedení vícesměnných systémů, tedy pracovních sobot v Mladé Boleslavi (podrobnosti v článku Škoda chce zvýšit výrobní kapacity, odbory však pracovní soboty odmítají). Zároveň chtěli, aby nová dohoda platila pouze na 12 měsíců, Škoda přitom nabízela původně platnost dohody na 27 měsíců. Na podmínky odborů nakonec automobilka přistoupila, nyní se tak již jedná pouze o výši růstu mezd.
Známá je už výše variabilního bonusu, kteří zaměstnanci dostávají v závislosti na loňských výsledcích firmy. Letošní bonus dosáhne rekordní hodnoty 57 083 korun. Znovu se jedná o mimořádný meziroční nárůst bonusu o 40 procent, který tarifní zaměstnanci obdrží v květnu jako součást mzdy za duben.
Škoda chce zvýšit výrobní kapacity, odbory však pracovní soboty odmítají |
Celková výše letošního ročního bonusu, který se skládá z variabilní a garantované části, by tak v průměru u zaměstnanců s plným nárokem na něj, při zohlednění nabídky firmy v tarifním vyjednávání, mohla přesáhnout 100 tisíc korun.
Škoda Auto, která je jedním z největších zaměstnavatelů v Česku, je součástí německého koncernu Volkswagen. Ve třech výrobních závodech v Česku zaměstnává zhruba 30 tisíc lidí. Vyrábí také v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, a na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s místními partnery. Automobilka loni dodala na trh rekordních 1 200 500 aut.