Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Škoda Auto předstihla ziskovostí Audi, v Rusku ale prodělala 5 miliard

  1:00aktualizováno  1:00
Čtvrt století po vstupu Volkswagenu se loni stala Škoda Auto nejziskovější velkoobjemovou značkou celého koncernu. Z každé koruny tržeb měla zisk před zdaněním bezmála 11 haléřů. Na skandál s emisemi si firma připravila třímiliardové rezervy.

Škoda Superb Black Crystal | foto: Lukáš Hron, Mobil

S výjimkou ziskovějších luxusních značek Bentley a Porsche jde o nejlepší výsledek mezi značkami koncernu. Dlouhodobě ziskovější bývalo Audi, to si ale loni pohoršilo: z každého eura tržeb mělo loni „jen“ 9 eurocentů. Škoda se dostala s rentabilitou tržeb loni na 10,9 %.

Výsledky za Volkswagen mají letos zpoždění, vzhledem k dopadu aféry Dieselgate ale budou rozhodně horší, než v případě Škody Auto. Seat se loni poprvé po sedmi letech dostal do plusu a svojí ziskovostí je na zcela jiné úrovni, než Škoda Auto.

Pro Škodu Auto jde o nejlepší výsledek od roku 2007, kdy rentabilita tržeb dosáhla 9,2 %. Ještě na přelomu tisíciletí se pohybovala kolem tří procent.

Škoda Auto zažila rekordní rok, každý den vydělala 52 milionů korun

Škoda Auto minulý týden oznámila zisk ve výši 19 miliard korun, ve skutečnosti byl ale o třetinu vyšší, jak ukazuje oficiální výroční zpráva společnosti.

Rozdíly v číslech mají jediný důvod: minulý týden na tiskové konferenci prezentovala firma výsledky celé skupiny Škoda Auto včetně zahraničních závodů, výroční zpráva řeší jen českou akciovou společnost. Odkrývá tak i stávající slabá místa automobilky.

Ztráta v Rusku

Zisk české části Škody Auto loni přesáhl 30 miliard korun, takže meziročně vzrostl asi o dvě třetiny. Pokud se však započítají i výsledky továren Škody v zahraničí, zisk celé skupiny Škoda Auto dosahuje „pouhých“ 19 miliard.

„Rusko je negativní faktor pro tvorbu zisku na prvním místě, ztráta je tam velká,“ prohlásil bez podrobností finanční šéf Škody Auto Winfried Krause. Podle výroční zprávy prodělala Škoda Auto v Rusku necelých pět miliard korun.

Další ztráty výroční zpráva nerozebírá, podle zdrojů MF DNES jde ale hlavně o vliv indického byznysu, kde firma dlouhodobě prodělává.

Rusko mělo být jedním z pilířů expanze Škody Auto, ale pád cen ropy a následná krize v zemi silně prodeje vozů poznamenaly. Automobilky v Rusku tak nyní vykazují obrovské ztráty, nicméně z trhu se stáhnout nechtějí, protože do tamní výroby investovaly miliardy.

Výroba aut v Česku strmě roste. V únoru se vyrobilo 230 634 vozů

V Rusku loni Škoda spadla o více než třetinu, problémy tam má nejen se ztrátovostí, ale i hrozbou odchodu některých dodavatelů. I kvůli Rusku nový šéf automobilky Bernhard Maier opustil strategii dostat se do roku 2018 na hranici 1,5 milionu vyrobených aut ročně.

Problémy Ruska jsou vidět i na žebříčku zemí, v kterých se prodalo nejvíce škodovek: po Číně a Německu je třetím nejdůležitějším trhem Česko následované Velkou Británií. Teprve pak přichází na řadu Rusko.

Z podobných důvodů jako v Rusku Škoda Auto zůstává i v Indii, kde vyrábí pouhých 12 tisíc aut ročně. Po letech poklesu tam firma loni rostla, vzhledem k malé základně však jde o zanedbatelný posun.

Na zisk měla loni částečně vliv také aféra Dieselgate týkající se podvádění s emisemi. Dotčené motory totiž poháněly i vozy Škoda. Automobilka teď o skandálu mluví jako o „tematice naftových motorů“. Náklady na letošní svolávání aut do servisu si však firma dala už do účetní závěrky za loňský rok v podobě rezerv v hodnotě 3,2 miliardy korun. Ve výroční zprávě mluví o „emisních nesrovnalostech“. Současně podle zprávy Volkswagen zaplatí Škodě náklady na svolávací akci ve výši 1,843 miliardy korun.

Tři miliardy do státní kasy

Škoda Auto za loňský rok dosáhla rekordního zisku a tržeb. Tržby rostou rychleji, než samotné prodeje aut. To ukazuje, že firmě se daří opouštět levnější segmenty a prodávat větší a lépe vybavená auta. Právě touto cestou chce jít i v budoucnu, a proto rozšíří svou řadu vozů SUV.

Rekordní výsledky potěší opět celý koncern Volkswagen. Ze zisku roku 2014 firma vyplatila dividendy 13,7 miliardy korun, letos to bude ještě více.

Díky investičním pobídkám v podobě daňových úlev zaplatila z loňského zisku automobilka o tři miliardy korun méně, do státní kasy na dani z příjmu odvede přes tři miliardy korun. Lepší výsledky byly patrné i na příjmech nejvyšších manažerů, ty stouply loni o 18 procent.

Autor:



Nejčtenější

Brity pobouřila cibule v plastu z Lidlu. Mayová vyhlásila odpadu válku

Lidl začal prodávat loupané cibule v plastu. Zákazníci krok kritizují.

Britové na sociálních sítích kritizují diskontní řetězec Lidl za to, že začal prodávat loupanou cibuli v plastových...

Diesely nikdo nechce. V britských automobilkách hrozí masivní propouštění

(Ilustrační snímek)

Pracovníci automobilového průmyslu ve Velké Británii mají důvod k obavám. Snaha o ukončení provozu dieselových vozidel...



PŘEHLEDNĚ: Bankovní účty pod kontrolou. Startuje revoluce v bankovnictví

internetové bankovnictví, platba, internet, účet, banka, počítač, peníze

Bankovní trh se o víkendu výrazně promění. V sobotu totiž začíná platit nový zákon o platebním styku, který finančním...

Ceny bytů rapidně vzrostly. Za cenu jednoho v Praze jich v Ústí koupíte osm

(Ilustrační snímek)

Ceny bytů v Česku za tři roky zdražily o čtvrtinu. Průměrná cena za byt o výměře 65 metrů čtverečních se vyšplhala...

Spodničkáři Jejího Veličenstva přišli o licenci. Kvůli pikanteriím v knize

Britská královna Alžběta II. na garden party v zahradách Buckinghamského paláce...

Společnost Rigby & Peller měla výsadní postavení – dodávala luxusní spodní prádlo přímo do Buckinghamského paláce. S...

Další z rubriky

ČEZ si dělá, co chce. Zástupce malých Šnobr vytáhl proti státnímu molochu

Z domů na okraji Týna nad Vltavou jsou chladicí věže nepřehlédnutelné. Snímek...

Stát jako hlavní akcionář rezignoval na to, co se ve firmě děje, říká investor Michal Šnobr. Vedení polostátního...

Číňané chtějí převzít oděvní řetězec C&A, tvrdí německý týdeník

Nová prodejna

Majitelé evropského oděvního řetězce C&A, který působí rovněž v České republice, plánují prodej podniku do čínských...

Kdo zachrání chřadnoucí Vítkovice? Firma hledá nového investora

Vítkovice Steel se začalo dařit, což se projevilo v nových investicích. (24....

Společnost Vítkovice Heavy Machinery (VHM) ze skupiny Vítkovice Machinery Group ostravského podnikatele Jana Světlíka...

Najdete na iDNES.cz