Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škoda Auto prožila zlatý rok

  16:09aktualizováno  16:09
Domácí automobilka Škoda Auto v roce 2000 sklízela vavříny kde se dalo. Krom toho, že obsadila polovinu české trhu nových osobních vozidel a sklidila několik ocenění za svůj nejmladší model Fabia, vyrobila také největší počet vozidel ve své více než stoleté historii. Z továren v Mladé Boleslavi, Kvasinách a polské Poznani sjelo celkem 450 911 automobilů. Jubilantem s pořadovým číslem 450 000 byla Škoda Fabia Combi vyrobená v Mladé Boleslavi.

Podle údajů agentury Bloomberg navíc v jubilejním roce rostl Škodě nejrychleji odbyt v porovnání se ostatními hlavními koncernovými značkami, tedy Volkswagenem, Audi a Seatem. Auto z Boleslavi si koupilo na celém světě 435 400 zákazníků.

Celý koncern Volkswagen
(Audi, Bentley, Bugatti,
Rolls-Royce, Seat, Škoda,
Volkswagen)
vyrobil v roce
2000 rekordních 5,06
milionu vozidel
(o 4 % více
než v roce 1999)

Značka

Prodej 2000

Růst

Škoda

435 400

+13 %

Seat

515 000

+ 2 %

Audi

650 000

+ 3 %

VW údaje zatím neznámé

Daří se také pomalu snižovat náskok zatím nejsrovnatelnější ho koncernového bratra, španělského výrobce Seat, který na celém světě prodal 515 000 vozidel. Celý koncern VW loni dosáhl rekorního prodeje přes pět milionů automobilů.

Plány počítaly pro minulý rok s výrobou 440 tisíc škodovek, tj. o čtrnáct procent více než za rok 1999 (385 330 kusů). K tomu, že se nakonec zvýšila výroba o více než 21 procent přispěl především hladký náběh výroby nových modelů Fabia a Fabia Combi.

Nejmladších modelů se vyrobilo celkem 175 780 v obou provedeních. K rekordu zásadně pomohla i Octavia a Octavia  Combi, jichž z výrobních pásů sjelo skoro 154 tisíc kusů. O zbytek výroby se postaraly končící Felicie, včetně svých užitkových verzí Pick-up a Van.

Ještě před deseti lety se v závodech Škody vyrábělo 172 074 vozů za rok. Od té doby přibyly dvě modelové řady a výroba se téměř ztrojnásobila.

Souboj s koncernovými bratry
Pokud se domácí automobilce podaří alespoň částečně udržet nastoupené tempo zvyšování celosvětových prodejů, může se brzy stát přemožitelem svého nejbližšího koncernového "konkurenta".

Španělský Seat totiž vyrábí automobily určené prakticky pro stejnou cílovou skupinu jako Škoda Auto. Pokud by tempo růstu Seatu bylo stále okolo tří procent za rok (počítáno vždy z aktuální produkce ukončeného roku) a tempo škodovky kolem třinácti procent, dožene český výrobce Španěly v roce 2004.

Je to samozřejmě pouze teoretický předpoklad, na jehož realizaci ale bude boleslavská firma pečlivě pracovat. Letos ho například chce podpořit představením nového vozu vyšší střední třídy.

Tím se může začít přibližovat skupinové sestře Audi, která naopak sestupuje ze sfér velký luxusních vozů do menších tříd, což dokazují hlavně modely A2 a A3. Jejich úroveň a cena si ale stále zachovávají punc luxusních aut.

V nejbližší budocnosti nedostižitelným zůstává pro Škodu také koncernový "otec" Volkswagen. Údaje o celosvětovém prodeji ani výrobě vozů této značky za rok 2000 se bohužel zatím nepodařilo získat. V roce 1999 nicméně podle výroční zprávy VW vyrobil 1 365 020. 

Škoda Fabia Combi - právě tento typ vozu sjel z linky v Mladé Boleslavy jako 450 000. vůz vyrobený v roce 2000.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Penny Market Lehovec. Řetězec zmodernizuje stovky svých obchodů.
Zákaz prodeje o svátcích porušilo 28. září jen několik obchodů

Zákaz prodeje o svátcích porušily ve čtvrtek 28. září tři ze 115 obchodů zkontrolovaných Českou obchodní inspekcí (ČOI). I při předchozích prověrkách většina...  celý článek

IKEA (Ilustrační snímek).
Konec luštění návodů. IKEA kupuje firmu na hodinové manžele TaskRabbit

Švédský nábytkářský řetězec IKEA se dohodl na koupi společnosti TaskRabbit, která zprostředkovává pracovníky pro drobné domácí práce, například montáž nábytku,...  celý článek

To není pečené kuře, to je dort potažený marcipánem.
Koblihy, pečené kuře i zapomenuté klíče. Pražský startup sází na pohodlnost

Startup DoDo letos začal spolupracovat s fastfoodovým řetězcem KFC a povedlo se jim to, co nikomu předtím – rozvážet jídlo i s přípravou do 30 minut od...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.