Škoda Auto udrží polovinu českého trhu

Vše nasvědčuje tomu, že nadpoloviční díl trhu nových prodaných vozidel v Česku ani letos domácímu výrobci Škoda Auto nikdo nesebere. Vyplývá to z údajů zveřejněných Sdružením automobilového průmyslu. Podle nich Škoda s dosavadním letošním prodejem téměř sedmdesáti tisíc nových vozidel "okupuje" 51,6 procent domácího trhu. Jen v listopadu si zákazníci pořídili necelých třináct tisíc aut z Mladé Boleslavi. Všichni výrobci a dovozci pak umístili v ČR 135 tisíc osobních automobilů.

Celkový prodej osobních automobilů od ledna vykazuje ke konci listopadu růst o jeden a půl procenta oproti loňsku. V první polovině roku zpravidla růst mírně přesáhl dvě procenta. Počet prodaných aut je často považován za ukazatel ekonomické síly obyvatelstva.

Boj dvou modelů domácí značky - starší Felicie a Fabie - vyznívá ve prospěch nového modelu. Prodej jejich větší sestry Octavie je prakticky stabilní.

Domácí výrobce je v tabulce následován Opelem se šestiprocentním podílem a koncernovým bratrem Volkswagen s 5,3procentním podílem na trhu.

Škoda se i přes vytrvalý pokles drží na špici i mezi výrobci a prodejci lehkých užitkových vozidel do celkového hmotnosti tři a půl tuny. Výsledky v této kategorii už jsou ale mnohem těsnější.

Celkem se prodalo 13 358 lehkých užitkových aut. Škoda se 17,8 procenty je následována Fordem (15,8 procenta) a opět koncernovým Volkswagenem (14,4 procenta).

Mezi nákladními automobily se i přes krizi jihokorejského vlastníka drží na prvním místě Daewoo Avia. Její tržní podíl s 1 089 prodanými vozidly od začátku roku je 19,2 procent.

Následuje Iveco a Mercedes-Benz, oba s podílem mírně přes čtrnáct procent. Tuzemští výrobci dohromady (Daewoo Avia, Tatra, Škoda Mnichovo Hradiště a Praga) prodali 1374 nákladních automobilů. Poslední tři jmenovaní přitom zaznamenali nárůst.

Dominantní pozici mezi autobusy si udržuje vysokomýtská Karosa, která ovládá přes 70 procent všech prodejů. Prodala přes 460 autobusů.

S uctivým odstupem a necelou stovkou prodaných vozů ji následuje český Sor Libchavy, z ještě ucitivější vzdálenosti přihlížejí Mercedes-Benz a Bova, každý se 16 prodanými kusy.