Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škoda začíná s výrobou octavií v Africe. Zbaví se vysokých dovozních cel

  1:00aktualizováno  1:00
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto začne vyrábět auta na dalším kontinentě. Po Evropě a Asii nyní míří do Afriky. Během několika týdnů začne podle informací MF DNES výroba škodovek v Alžírsku. Firma tak chce zachytit růst stále zatím relativně malého severoafrického trhu. Škoda se výrobou na místě navíc zbaví vysokých cel na dovezená auta.

Škoda Octavia Combi třetí generace - bezpečnostní prvky | foto: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz

„Mohu potvrdit, že se zahájením výroby v Alžírsku v letošním roce počítáme. Bližší informace ale v tuto chvíli poskytovat nebudeme,“ řekl mluvčí automobilky Tomáš Kubík. Podle informací MF DNES se má v Africe vyrábět více modelů, jisté jsou octavie.

Škodovky se budou vyrábět v závodě, který bude společným podnikem Volkswagenu a alžírské společnosti Sovac, která se zabývá distribucí vozů koncernových značek v Alžírsku. Výroba zatím nebude příliš velká: sto aut denně.

Fotogalerie

Nová montážní hala vzniká ve městě Relizane – 220 kilometrů od hlavního města Alžíru. Volkswagen už dříve v tiskové zprávě uvedl, že kromě octavií se tu budou dělat modely Volkswagen Golf a Caddy a Seat Ibiza.

Volkswagen je další evropskou automobilkou, která se rozhodla na severu Afriky vyrábět. Zatím největší zastoupení tu má Renault, který v Maroku vyrábí i například dacie. Maroko se postupně stává základnou automobilek, odkud se vyvážejí auta už i do Evropy. Alžírský závod VW zatím bude vyrábět hlavně pro severoafrický trh.

Africký trh má potenciál

„Montáž je pro nás efektivním způsobem, jak začít s výrobou v Alžírsku. Poskytneme školení místním zaměstnancům v kvalitě, výrobě a logistice tak, aby odpovídala evropským standardům,“ řekl Andreas Lauenroth, šéf zahraničních výrob Volkswagenu. VW bude mít v závodě zatím minoritní podíl.

Podle Jana Linharta, partnera odpovědného za služby pro automobilový průmysl KPMG, je africký trh z hlediska aut zatím poměrně málo rozvinutý. Jeho velikost se pohybuje kolem jednoho milionu prodaných nových osobních aut ročně, což se zhruba blíží velikosti španělského trhu.

„V Evropě je pět zemí, které mají větší prodeje než celá Afrika. Prodejům přitom dominují čtyři země – JAR, Egypt, Maroko a Alžírsko,“ dodal Linhart. Podle něho je ale v souvislosti s investicemi do infrastruktury a rozvojem jednotlivých regionů možné očekávat rostoucí zájem o osobní automobily. „V jednotlivých zemích však mohou být velké výkyvy v důsledku nestabilní politické či ekonomické situace. Poptávku většiny chudších afrických zemí nyní uspokojují zejména dovozy ojetých aut,“ dodal Linhart.

Krok do Alžírska má i jiné důvody: firma se tím zbaví vysokých cel, která jsou na dovozová auta uvalena. Tomu odpovídá i výrobní kapacita, která se rovná zhruba dodávkám koncernu tamějším zákazníkům. „Umožní tak překlenout celní bariéry uvalené Alžírskem na dovoz nových aut. Podobnou strategii volí automobilky i na dalších trzích s vysokými dovozními cly, především v Číně, Rusku a Indii,“ dodal Linhart.

Čím dál nasycenější vyspělé trhy navíc nutí automobilky hledat příležitosti k expanzi v jiných regionech. Velká očekávání mají dlouho automobilky od Indie, kde se ale velké světové značky zatím drží spíše za cenu ztrát a doufají v lepší zítřky. To je i případ Škody Auto. Podobně se evropské automobilky snaží dostat do Íránu.

Podívejte se na testovací jízdu nejrychlejší Octavie všech dob:


Autor:


Nejčtenější

Začínal sám v garáži, dnes výrobní linky z jeho firmy dobývají svět

Jakub Krofián s manželkou Alenou.

Jakub Krofián žije svůj americký sen už osmnáctý rok. Jako pětadvacetiletý mladík si z úspor koupil soustruh a doma v...

Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...



Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Výkon na hranici padnutí: v Tesle se museli dopovat energetickými nápoji

Podvozek vozu Tesla Model S

Nadšení amerického miliardáře Elona Muska, který před pár dny děkoval zaměstnancům své automobilky Tesla za dosažení...

Další z rubriky

Cla na všechno z Číny. Trump chce zatížit cly veškerý čínský dovoz do USA

Ilustrační snímek

Americký prezident Donald Trump je připraven zatížit cly veškerý čínský dovoz do Spojených států. „Jsem ochoten jít až...

Cla připraví Německo o šest miliard eur a o pracovní místa, odhadla komora

Ilustrační snímek

Šéf Německé průmyslové a obchodní komory Eric Schweitzer varoval před zavedením cel na dovoz automobilů do USA. Podle...

Kamera pozná, jakou má zákazník náladu. Používají ji řetězce i vymahači

Americká společnost Affectiva vyvinula technologii, která z videozáznamu...

Technologie pro rozpoznávání obličejů je čím dál pokročilejší. Používá se na hranicích, k odemykání chytrých telefonů,...

Najdete na iDNES.cz