Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škoda Auto vyučí mozky sama

  1:00aktualizováno  1:00
Za rok a půl by měl být v Mladé Boleslavi hotov nový univerzitní areál, který se zatím jeví jako živá voda pro české vysoké školství. Škoda Auto chce přestavět chátrající historický areál v centru města a udělat z něj "nejmodernější vzdělávací centrum v regionu".
Protesty, Škoda Auto

Protesty, Škoda Auto - U sídla vedení automobilky Škoda Auto v Mladé Boleslavi demonstrovaly tisíce lidí za vyšší platy. Odbory požadují růst platů o deset procent, automobilka nabízí podstatně méně, své návrhy však tají. (30. března 2005) | foto: Radek PetrášekČTK

Do něj přesídlí již existující škodovácká vysoká škola.

Vedle ní vyroste areál s učebnami a laboratořemi pro studenty státních technických škol.

Vtažení soukromých peněz do školství a propojení výzkumu s praxí je v Česku už dlouho propagováno jako lék na několik problémů – uleví se státnímu rozpočtu, ke vzdělání se dostane víc studentů a školy se budou věnovat  aktuálním problémům.

Průmysl pak má naději postavit se na lepší základy, než je levná manuální práce u montážní linky.

"Česko má co do úrovně technických dovedností velmi dobrý image, ale ten se pomalu začíná vyprazdňovat," varuje hlavní garant projektu, personální šéf Škody Helmuth Schuster.

Do inovačního centra Na Karmeli Škoda vloží kolem 390 milionů korun a v říjnu příštího roku mají nastoupit první studenti. "Je to ambiciózní termín, ale teď už by neměly vzniknout žádné problémy," věří mladoboleslavský primátor Svatopluk Kvaizar. Radnice přidá padesát milionů. Projekt si pochvaluje i ministryně školství Petra Buzková.

Centrem univerzitního kampusu bude opuštěná budova barokního kláštera z přelomu 16. a 17. století, který by podle Kvaizara jinak dál chátral. Škoda zabere i starý kostel, který zvenčí stále vypadá, jako by sloužil svému účelu.

"Kostel už neslouží léta. Uvnitř má být knihovna, a tak jsme rádi, že bude sloužit k jinému, řekněme kulturnímu účelu," uvádí Karel Havelka, vikář litoměřické diecéze, jíž objekt dřív patřil.

Podle Schustera má areál splňovat tři cíle. Prvním bude cvičit stávající pracovníky tak, aby jim v jejich oboru neujel vlak. Ročně by jich mělo tréninkem projít okolo sedmi tisíc.

Dalším cílem je vytvořit Na Karmeli inkubátor nových nápadů od cizích firem, které přijdou se zajímavou myšlenkou coby potenciální dodavatelé automobilky. Podle Schustera se podobná praxe osvědčila v Německu, kde se mateřskému koncernu VW přihlásilo během dvou let kolem dvou set firem.

Největší část projektu je však věnována vysokému školství. Škodovácká vysoká škola zvedne kapacitu z dnešních 300 až na 500 studentů. Posílit se mají hlavně technické obory, které budou mít navrch nad financemi a managementem.

Na škodovácké škole se platí školné 16 tisíc korun za semestr, ale do areálu se dostanou i studenti státních univerzit. Ty si budou moci v Boleslavi založit pobočku, vyslat profesory a využít technického zázemí, které zaplatí Škoda.

V areálu se také počítá s místem pro novou středočeskou vysokou školu Jiřího z Poděbrad, o níž přemýšlí kraj a města. "Pro nás je to velmi zlomová věc," říká rektor Technické univerzity v Liberci Vojtěch Konopa. Své studenty chce do Boleslavi posílat na celý semestr.

Státní peníze podle něho stačí na provoz školy, ale už ne na investice do laboratoří. Nejdůležitějším oborem spolupráce má být mechatronika čili elektronické řízení strojů, což u automobilů znamená například počítačem řízené motory.

Podle Konopy mohou šikovní absolventi počítat s nástupním platem přes dvacet tisíc, protože o techniky je dnes zájem. Škoda spolu s předními výrobci autodílů již několik let pořádají konference na téma, jak málo šikovných techniků školy produkují, zatímco poptávka roste spolu s expanzí průmyslu.

"Absolventů je hrozně málo a zájem podniků naopak roste," uvádí Zdeněk Netřebský, personální ředitel libereckého podniku Peguform, který vyrábí do aut nárazníky a plastové díly do interiérů.

Inženýři z Peguformu pracovali i na vývoji dílů pro nová auta z Kolína a Netřebský říká, že má podobně zajímavou práci pro pět až sedm lidí. "Co průmysl potřebuje dnes, to budou školy schopny vyprodukovat za pět šest sedm let. A je otázka, co tou dobou budeme v Česku dělat," dodává Netřebský.

Autoři:



Nejčtenější

Česká pošta se chtěla zalíbit na Facebooku, sklidila výsměch

Česká pošta na svém Facebookovém profilu vyhlásila soutěž o modré reklamní...

Po pošťácké internetové televizi, kterou loni Česká pošta rozjela na kanále YouTube, nyní rozpačitě baví své zákazníky...

To by stačilo. Šéf Korean Air odvolal své dvě dcery, firmě dělaly ostudu

Dcery ředitele Korean Air Emily Cho (vlevo) a Heather Cho

Šéf korejských aerolinek Čo Jang-ho v minulých dnech vyhodil z firmy své dvě dcery. Důvodem bylo jejich nedůstojné...



Motýlí efekt a duha na českých bankovkách. Podívejte se na nové prvky

Státní tiskárna cenin představila nové ochranné prvky, které budou na...

Státní tiskárna cenin slaví devadesát let od svého vzniku. Významné jubileum spojila s unikátní výstavou cenin, kde má...

Ceny pozemků pro dům vyskočily na dvojnásobek. Kolik stojí ve vašem kraji?

Inženýrské sítě

Ceny stavebních pozemků stoupaly nejstrměji v posledních sedmi letech na Vysočině, v Královéhradeckém kraji a ve...

KVÍZ: Kolik chmele je v půllitru a co je spilka? Otestujte se, co víte o pivu

(Ilustrační snímek)

Jsme národ pivařů. Alespoň to platí o spotřebě na hlavu. Každý Čech do sebe za rok otočí v průměru pár set půllitrů....

Další z rubriky

Česká pošta se chtěla zalíbit na Facebooku, sklidila výsměch

Česká pošta na svém Facebookovém profilu vyhlásila soutěž o modré reklamní...

Po pošťácké internetové televizi, kterou loni Česká pošta rozjela na kanále YouTube, nyní rozpačitě baví své zákazníky...

Žalobce žádá v kauze privatizace OKD podmínky a zaplacení miliard

Obžalobě kvůli údajně nevýhodnému prodeji OKD do soukromých rukou čelí dva...

Za nevýhodnou privatizaci těžebního podniku OKD navrhl státní zástupce Tomáš Černý třem obžalovaným podmínky. Měli by...

ÚOHS rozhodne o tendru na mýto, ministerstvo poskytne finální posudek

(Ilustrační snímek)

Výběr nového provozovatele elektronického mýta jde po téměř 4,5 roku do finále. Ještě tento týden by mohl o...

Najdete na iDNES.cz