Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škoda Auto: z premianta na chvost

  10:21aktualizováno  10:21
Ještě předloni patřila Škoda Auto k premiantům koncernu Volkswagen. Měla největší ziskovost i vysoký růst prodejů. Automobilová krize však odvála Škodovce výsostné postavení: za první pololetí jí nejvíce ze všech značek koncernu klesl odbyt.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Ondřej Littera, MAFRA

I přesto však automobilka vykázala více než čtyřmiliardový provozní zisk. "Nemám informace o tom, že by se přístup Volkswagenu k nám nějak změnil kvůli horším výsledkům," komentoval výsledky mluvčí automobilky Jaroslav Černý.

VW spadl o 81 procent

Volkswagen, který se netají cílem stát se světovou jedničkou ve výrobě aut, včera také zveřejnil výsledky. Zisk celé skupiny v pololetí klesl o 81 procent. Je to však lepší číslo, než očekávali analytici. I proto akcie vylétly nahoru o pět procent.

Automobilce z Wolfsburgu spadly za první půlrok prodeje o čtyři procenta, svůj tržní podíl však výrazně zvýšila. Trh šel dolů totiž mnohem rychleji. "Vývoj zatím ukazuje, že máme skvělou pozici, především díky našemu modelu více značek. Dál to zlepšilo naši cestu na vrchol," liboval si šéf Volkswagenu Martin Winterkorn.

Hospodaření Škody už tak oslnivé není. "První pololetí roku 2009 bylo velmi obtížné," řekl šéf Škody Auto Reinhard Jung.

Včera zveřejněné výsledky ukazují, že automobilka letos dlouho žila jen z prodeje vozů, které vyrobila už loni. Za první půlrok vyrobila 247 tisíc aut, dealerům dodala 262 tisíc aut a prodalo se jich 330 tisíc.

Bezmála sedmdesát tisíc aut tak bylo neprodaných na skladě u dealerů a patnáct tisíc na skladě automobilky. "V návaznosti na aktuální potřeby trhu a k odlehčení skladů byly výrazně zredukovány výrobní objemy," uvedla Škoda ve své zprávě. Na začátku roku musela automobilka několik týdnů stát. Celková výroba tak klesla o třicet procent.

Právě pokles dodávek dealerům byl největší v koncernu (-26 %), nepatrně menší pád měl Seat. Ten však skončil ve ztrátě, především kvůli krizi na španělském trhu, kde je jeden z největších propadů v prodejích nových aut v celé Evropě.

Provozní zisk Škody klesl za první polovinu roku o více než šedesát procent, prvních šest měsíců loňského roku zažívala automobilka jednu z nejúspěšnějších etap své historie.

Podle Černého Škoda díky šrotovnému zbrzdila pokles prodejů hlavně ve druhém čtvrtletí, především díky modelu Fabia. Úspěšný je i Superb: jeho prodeje se meziročně zdvojnásobily, na podzim navíc vyjede automobilka s kombikem. Velká očekávání má teď automobilka od nového terénního auta Yeti. "Podařilo se nám dále navýšit podíl na strategických trzích, jako například v Německu a v Číně," pochvaloval si Jung.

Horší výsledky Škody poznají Češi například na velkém výpadku daní: automobilka patří každoročně mezi největší sponzory státní kasy. Například loni v prvním pololetí byla daň ze zisku přes 2,3 miliardy, letos je to zhruba osmina.

Méně dostanou i zaměstnanci. Ze zisku se totiž rozděluje každoročně bonus. Ještě za rok 2007 dostal každý 17 tisíc korun. "Podle těchto čísel to vypadá na bonus kolem čtyř tisíc korun," řekl včera šéf škodováckých odborů Jaroslav Povšík.

Více aut do Vrchlabí?

Ve Škodě, která tento týden rozjela po dovolené výrobu, se navíc čím dál častěji mluví o tom, co bude po doběhu šrotovného a zda začnou znovu odstávky. Odboráři začínají s vedením jednat například o výrobě v závodě ve Vrchlabí. V něm vznikají vozy, po kterých není na trhu teď taková poptávka.

"Chceme tam zachovat maximální zaměstnanost, a proto je řešení, že by část výroby z Mladé Boleslavi přešla do Vrchlabí," vysvětlil Povšík. V Mladé Boleslavi by pak skončila část agenturních zaměstnanců. Těch za poslední rok propustila Škoda zhruba dva tisíce.

Podle Černého je další vývoj počtu zakázek těžké odhadovat, protože se situace mění ze dne na den. "Vyhlídky proto i nadále zůstávají nejisté a zatížené značnými riziky," dodal Holger Kintscher, člen představenstva za oblast ekonomie.

Výsledky skupiny VW jsou však lepší než řady jiných automobilek. Například Peugeot PSA za půl rok hlásí propad prodejů o 14 procent oproti čtyřem procentům VW. Může za to především přítomnost Volkswagenu na více zahraničních trzích, koncern táhnou prodeje v Číně a Brazílii.

Autor:


Nejčtenější

Pražská noční můra se zhmotní za dva roky, až se uzavře Barrandovský most

Barandovský most v Praze.

Barrandovský most připadá Pražanům jako relativně nová stavba. Jenže letos oslavil třicáté výročí od otevření a...

Putinův poradce připravil nejbohatší Rusy během dne o miliardy dolarů

Ilustrační snímek

Nejzámožnější Rusové ztratili v jednom jediném dni přes tři miliardy dolarů. Může za to návrh ekonomického poradce...



Turecká krize se přelévá do Evropy, stahuje s sebou i českou korunu

Současný turecký prezident Recep Tayyip Erdogan se prohlásil za vítěze...

Evropské akcie i euro zůstávají pod tlakem kvůli obavám z ekonomické krize v Turecku. Jednotná evropská měna během...

KOMENTÁŘ: Hrozí další krize? Už na ni může být zaděláno

Zaměstnanci Lehman Brothers

Současné dění na akciových trzích vyvolává vzpomínky na velké krize v letech 2000 a 2008. A je třeba si připomenout, že...

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Další z rubriky

Konec nočních nákupů, hlásí Tesco. Obchody v Česku zkrátí otevírací dobu

Obchodní dům Tesco. Logo.

Desítky tuzemských supermarketů britského řetězce Tesco zkrátí od září svou otevírací dobu. Místo půlnoci budou obchody...

Naslouchátka za všechny peníze. Senioři čelí dalšímu útoku „šmejdů“

Ilustrační snímek

„Šmejdi“ dál zneužívají důvěry českých seniorů. Ti nově podléhají klamavým inzerátům na zlepšení sluchu. Po počátečním...

Kde zrušit pobočky? Firmám radí startup, který vytváří „chytré mapy“

Nový koncept přináší i další zásadní změny v modelech obsluhy. Klienti se pod...

Když se před třemi lety v České spořitelně rozhodli, že je třeba zmenšit kvůli přesunu lidí na internet pobočkovou síť,...

Najdete na iDNES.cz