Téměř 23 tisíc z každého auta. Škoda loni vydělala nejvíce v historii

  • 257
Automobilka Škoda Auto má za sebou nejúspěšnější rok ve své historii. Její čistý zisk loni dosáhl 25,2 miliardy korun. Firma svou ziskovostí předstihla v koncernu Volkswagen například už i Audi. Větší zisk má jen Porsche. Na každém vozu měla firma zisk 22 800 korun.

Největší tuzemská firma, která přímo zaměstnává téměř třicet tisíc lidí, ve středu zveřejnila výsledky hospodaření za loňský rok. Vyplývá z nich zlepšení hospodaření o více než třetinu. Tržby firmy rostly rychleji (348 miliard korun, +9.8 %) než prodeje aut (1,126 milionu aut, tedy + 6,7 %).

To ukazuje, že firmě se daří prodávat čím dál dražší vozy. Na každém autě měla loni firma zisk 22 800 korun, jde ale i o započítání zisků z prodeje například náhradních dílů. Už minulý týden se pak objevila zpráva, že rekordní výsledky firmy se promítnou i na výplatních páskách zaměstnanců - každý dostane prémii 45 tisíc korun (psali jsme zde).

„Náš ziskový růst spočívá hlavně na čtyřech pilířích: na vyšším počtu prodaných vozů, vysoké vytíženosti našich závodů, lepším modelovém mixu a na optimalizovaných produktových nákladech,“ řekl člen představenstva společnosti Škoda Auto za oblast financí Klaus-Dieter Schürmann.

Bernhard Maier na tiskové konferenci k výsledkům Škody Auto za rok 2016

„Výsledky obchodního roku 2016 překonaly naše očekávání. Třetí rekordní rok v řadě dokládá úspěšnost naší strategie trvalého růstu,“ řekl předseda představenstva společnosti Škoda Auto Bernhard Maier. S růstem počítá firma i letos, prodeje značky za první dva měsíce dál vzrostly.

Podle zveřejněné výroční zprávy v českých korunách loni zisk automobilky ale klesl o více než pět miliard v porovnání s rokem 2015. Škoda Auto tehdy ale měla mimořádný výnos přes 13 miliard korun z prodeje své dceřiné firmy Škoda Auto Deutschland do skupiny Volkswagen. Proto teď tvrdí, že zisk ve skutečnosti vzrostl.

Firma také potvrdila, že na dubnovém autosalonu v Šanghaji představí první elektromobil.

„Soustředíme se také na elektrifikaci našich vozů. V roce 2020 na trh uvedeme první model značky Škoda s čistě bateriovým pohonem. První ukázku, jak by mohla vypadat elektrická budoucnost značky Škoda, představíme na autosalonu v Šanghaji,“ řekl Maier.

Podle něj automobil zůstane i nadále jádrem nabídky Škody Auto. „V budoucnu jej ale doplníme o služby, díky nimž bude život v každodenním provozu jednodušší, efektivnější, pohodlnější a bezpečnější. Škoda se tak změní z tradičního výrobce automobilů v poskytovatele mobility v širším smyslu,“ dodal Maier.

Roste prodej vozů v Číně a Rusku, pokles zaznamenala Indie

Pro Škodu Auto se jako čím dál lepší nápad jeví vstup na čínský trh. Čína je dlouhodobě jedničkou v prodejích automobilky, loni tu odbyt škodovek vzrostl o 12,6 procenta. S 317 tisíci prodanými vozy je tak téměř každá třetí vyrobená škodovka právě z čínského trhu.

Naopak se nedaří automobilce v Indii, kde loni prodeje klesly o 17,7 % na na 13 tisíc aut. Automobilka ale stále Indii věří, ve spolupráci s automobilkou Tata chce vyvíjet nový levný vůz pro indický trh.

Po velkých poklesech loni nepatrně stouply prodeje v Rusku, kde firma zvýšila o více než 13 procent svůj tržní podíl.

Nejúspěšnější je Octavia, skokanem roku je Superb

Nejmenší v prodejích zůstává nejmenší auto - Citigo vyráběné v Bratislavě loni dosáhlo na 40 tisíc prodaných vozů.

Jediným modelem, který v loňských prodejních číslech poklesl, je model Yeti, kterého firma vyrobila 95 500, o čtyři procenta méně než předloni. Podle automobilky jde o očekávaný pokles kvůli chystanému následníkovi tohoto modelu.

Nejúspěšnějším zůstává Octavia, jejíž prodeje loni stagnovaly na 436 tisících vozech. Skokanem roku je Superb, kterému loni stouply prodeje na 138 900, meziročně o více než tři čtvrtiny. Díky nové verzi superbu se jeho prodeje poprvé dostaly přes stotisícovou hranici.

Automobilka loni investovala 428 milionů eur, především do svého závodu v Kvasinách a nového modelu Kodiaq. Produkce kvasinského závodu do konce letošního roku stoupne na 295 tisíc vyrobených aut, loni tu vzniklo 2 600 nových pracovních míst.

V Mladé Boleslavi firma koupila novou lisovací linku za 2,3 miliardy korun, v dubnu firma dokončí rozšíření motorového centra, které má posílit vývoj automobilky.

Škoda dosáhla loni rentabilitu tržeb 8,7 %, to je v rámci skupiny Volkswagen druhý nejvyšší výsledek hned po Porsche. Audi mělo loni marži 8,2 %.

Rentabilita tržeb je jedna z nejvyšších mezi automobilkami na světě. Za poslední čtyři roky se zisk firmy více než zdvojnásobil. Na dani z příjmu firma loni do státního rozpočtu odvedla 6 miliard korun.


Elektromobil