Škoda chce pobít konkurenci servisem

  • 33
Automobilka Škoda Auto se loni potýkala s poklesem zisku i odbytu. Vinu dává hlavně silné koruně, který nahrává dovozcům, v případě českého trhu především francouzských značek. Proti jejich cenovým akcím chce mladoboleslavská firma bojovat především širokým zázemím.

„Máme širokou síť servisů. To na zákazníky platí víc, než jednorázové, krátkodobě nízké ceny,“ prohlašuje předseda představenstva firmy Vratislav Kulhánek.

Automobilka má podle něj v Česku jednoho prodejce na 20 tisíc obyvatel a servis dosažitelný v okruhu do 20 kilometrů. To si prý nemůže žádná konkurenční automobilka dovolit.

Škodě loni patřila přesně polovina českého trhu s novými vozy a letos chce svůj podíl minimálně udržet.

Škodě se krátí zisky
Největší česká firma se v minulém roce musela smířit s poklesem zisku. Po uzavření roční bilance zůstal v kolonce čistého zisku údaj 1,8 miliardy korun, tedy zhruba o 300 milionů méně než v roce 2001.

„Samotné měnové dopady silné koruny zatížily hospodářský výsledek roku 2002 částkou přibližně 4,4 miliardy korun,“ tvrdí Winfried Vahland, místopředseda představenstva zodpovědný za ekonomiku.

Tržby firmy se snížily jen nepatrně na 145,7 miliardy korun.

S podobnými výsledky uzavře zřejmě Škoda i hospodaření tohoto roku.

„V krátkodobém výhledu nelze očekávat rychlé oživení prodejních trhů. Naším cílem je dosáhnout pro rok 2003 hospodářského výsledku na úrovni předchozího roku,“ říká generální ředitel Škody Vratislav Kulhánek.

Finanční výsledky jsou jen potvrzením trendu, který naznačily už statistiky prodeje nových vozů. Novou škodovku si loni na celém světě koupilo 445 525 zákazníků, o 3,2 procenta méně než v roce 2001. Podrobnosti ZDE.

Podle Kulhánka byl v minulém roce citelný tlak především francouzských automobilek Peugeot a Renault. Dohromady připravily škodovku zhruba o tři procenta českého trhu.

I přes prodejní zakolísání zůstává Škoda Auto jednou z klíčových firem tuzemské ekonomiky.

Loňské vývozy firmy dosáhly hodnoty 120 miliard korun, což představuje přibližně 9,6 procenta celého exportu České republiky.

S 21 291 zaměstnanci je mladoboleslavská automobilka i jedním z největších tuzemských zaměstnavatelů.

Hospodářský výsledek Škody Auto

,