U Českých drah podala námitku proti jejich plánu koupit vlaky bez výběrového řízení od Siemensu. Jde o první krok a hru o čas: poté, co dráhy námitky odmítnou, Škoda se po deseti dnech může obrátit na antimonopolní úřad a ten má dalších patnáct dní na rozhodnutí.
"Mohu potvrdit, že námitku jsme podali, více to komentovat nebudeme," řekla mluvčí Škody Transportation Lubomíra Černá.
Dráhy přitom tlačí čas: smlouvu na nákup musí podepsat do konce června, jinak opce vyprší. Teď je velmi reálné, že o kontrakt přijdou. Kdyby kupovaly vlaky samostatně, dostanou se na podstatně vyšší cenu.
Na lepší cenu se dostaly tím, že jim rakouské dráhy nabídly možnost využití jejich opce z podstatně většího kontraktu. "Máme tři různé posudky z vysokých škol, že ta cena je skutečně výhodná," dodal Žaluda. O investici pochvalně mluví mimo záznam i zástupci konkurenčních dopravců.
Antimonopolní úřad má teď patnáct dnů na to, aby o námitce rozhodl. Dráhy se budou snažit ještě se Siemensem domluvit na odkladu.
Škoda podle informací MF DNES argumentuje například tím, že nákup vozů na rychlost až 230 kilometrů v hodině je pro dráhy zbytečný. V Česku je totiž maximální rychlost na kolejích 160 kilometrů v hodině. Dráhy ale chtějí vozy nasadit na spoje do Německa a Rakouska, kde jsou rychlosti vyšší a tamější dopravci požadují vyšší kvalitu vagónů, než dráhy mohou nabídnout.
O velkém lobby Škody Transportation proti nákupu nových vlaků psala MF DNES už před měsícem, tehdy mluvčí firmy tlak nevyvrátila ani nepotvrdila.