Škoda se snaží přesvědčit České dráhy, aby si nové soupravy objednaly u ní a ne u konkurenční firmy Siemens.

Škoda se snaží přesvědčit České dráhy, aby si nové soupravy objednaly u ní a ne u konkurenční firmy Siemens. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Škoda lobbuje u Českých drah, aby nedaly přednost Siemensu

  • 50
Pětimiliardová investice Českých drah do nákupu nových souprav pro dálkové vlaky Railjet od Siemensu se nelíbí českému výrobci vlaků Škoda Transportation. Podle informací MF DNES se snaží zástupci Škody zvrátit plány ČD na nákup přímo u vedení firmy a například i na vysokých školách, které dělají posudky na nákup souprav.

Plán koupit šestnáct jednotek od firmy Siemens oznámily dráhy loni na konci roku. Původně mělo definitivní rozhodnutí o nákupu padnout do konce března, ale jasno stále není. "Pro nás je zásadní dotáhnout nákup Railjetů do úspěšného konce, i když vnímáme snahy tuzemských výrobců o jiné řešení," uvedl šéf drah Petr Žaluda.

Dráhy by využily opce rakouských drah, které si objednaly více souprav, než nakonec potřebují. Díky tomu by se ČD dostaly na nižší cenu i lepší termín dodání, než kdyby si vozy objednávaly samy.

"Máme tři různé posudky z vysokých škol, že ta cena je skutečně výhodná," dodal Žaluda. O investici pochvalně mluví mimo záznam i zástupci konkurenčních dopravců. V přepočtu na sedačku vychází Railjety nejlevněji z nových vozů ČD.

Podle Petra Šlegra, který se zabývá železniční dopravou, je nákup nových souprav důležitý. "Přineslo by to další modernizaci vozového parku, daly by se použít na trať do Ostravy a pak přesunout pendolina na jiné tratě, kde by se lépe využilo jejich naklápění," řekl Šlegr.

Soupravy už jsou schválené pro provoz u nás. Pokud dráhy podepíší smlouvu, budou je mít už v závěru příštího roku, tedy ve chvíli, kdy má vyjet například konkurenční LeoExpress.

CityElefant za hranicemi nestačí

Soupravy, jejichž provoz ani údržba nemá být dražší než u běžných vlaků, se vyrábějí ve Vídni. Firmu už tlačí čas, opce vyprší na konci června a pak by nebylo možné ji využít. Musí ale získat souhlas antimonopolního úřadu. "Jdeme cestou jednacího řízení bez uveřejnění," řekl Žaluda. To umožňuje veřejným zadavatelům koupit některé výrobky i bez soutěže.

Škoda chce dráhy podle zdrojů MF DNES přesvědčit, aby šly do levnější varianty: patrových jednotek vycházejících z vozů CityElefant, které už testuje pro provoz na Slovensku. Jejich maximální rychlost 160 kilometrů v hodině je pro provoz v Česku dostačující.

Podle Žaludy chtějí dráhy nasadit nové vlaky i na mezinárodní spoje a tam by už Škoda ztrácela. "Od Drážďan budou Deutsche Bahn požadovat nasazení vozidel pro rychlost 230 kilometrů v hodině, na to vlaky v tuto chvíli nemáme," upozornil Žaluda.

Škoda, pro niž jsou drážní zakázky klíčové, zprávy o tlaku nevyvrátila. "Nechceme komentovat informace, které se opírají o tvrzení z anonymního zdroje," sdělila mluvčí Lubomíra Černá.