Škoda má nový záchranný plán

- Plzeňský koncern Škoda měl loni podle předběžných výsledků opět velmi vysokou ztrátu, 3,6 miliardy korun, a pro vyřešení kritické finanční situace přichází s ambiciózním záchranným plánem. Stávající Škoda přestává existovat a vzniká firma nová, do níž se převede majetek 19 rozhodujících dceřiných firem Škody s většinou z dvanácti tisíc zaměstnanců. Jedním z majitelů již vzniklé firmy s názvem Škoda Holding se stala Revitalizační agentura, což je její první kapitálový vstup do podniku v zemi.

Včerejší aukce, v níž se měly vydražit Soudkovy akcie Škody, tak v podstatě ztratila smysl a žádný dražitel se o ně po zveřejnění výsledků valné hromady ani neucházel.

CÍL: ZABRÁNIT KONKURSU
Projekt má zabránit zastavení výroby při případném konkursu Škody, o jehož prohlášení požádali dva její věřitelé. "V případě jeho prohlášení by dceřiné firmy, které mají status společností s ručením omezeným, automaticky podle znění bankrotového zákona musely vstoupit do likvidace a likvidátoři nesmějí přijímat nové zakázky. To by byl konec výrob," říká šéf Škody Martin Roman.
Konkurs by podle studie společnosti PriceWaterhouseCoopers znamenal pro věřitele z jejich devítimiliardových pohledávek návrat pouze 1,2 miliardy korun. Další z odborných materiálů firmy Ernst and Young pak předpokládá, že při úspěšné revitalizaci vyjdou věřitelé téměř nepoškozeni.

PROJEKT MUSÍ PODPOŘIT VĚŘITELÉ
Scénář dalšího vývoje plzeňského koncernu, který přijala včerejší valná hromada Škody, je následující: - V minulých dnech již byla vytvořena společnost Škoda Holding se základním jměním jeden milion korun a se třemi majiteli.
Těmi jsou Revitalizační agentura s 34 procenty akcií, Škoda Plzeň a IPB mají po 33 procentech.
- Škoda Holding odkoupí za tržní hodnotu 2,1 miliardy korun, stanovenou dvěma znalci, majetkové účasti v devatenácti dceřiných společnostech Škody Plzeň a zároveň i její pohledávky za dcerami ve výši jedné miliardy korun. Protože však firma nemá peníze, zaplatí Škodě Plzeň tříletými směnkami s ročním osmiprocentním úrokem.
- Škoda Plzeň poté nabídne svým věřitelům výměnu těchto směnek za jejich pohledávky, a bude tak moci uhradit až 55 procent svých závazků.
- Škoda Plzeň vloží do Škody Holding práva k užívání ochranné známky za 1,7 miliardy korun. Věřitelé pak přemění směnky na akcie Škody Holding.
Ta těmito dvěma cestami zvýší své jmění podle odhadů na čtyři miliardy korun. Vlastníky firmy Škoda Holding tak podle představ vedení podniku bude Škoda Plzeň, Revitalizační agentura a věřitelé. Tento krok má být završen již letos v dubnu.
- Po třech letech splatí Škoda Holding část směnek nepřeměněných na akcie. Škoda Plzeň bude pracovat buď jako správce zbylého majetku Škody (bude jí nadále patřit například firemní penzijní fond), nebo vstoupí do likvidace.

RIZIKEM JE BANKROT
Celý projekt má však několik úskalí. Tím prvním je možné prohlášení konkursu. Škoda totiž loni na podzim nepožádala soud o ochrannou lhůtu, a bankrot jí tak reálně hrozí. Druhým nebezpečím je pak neochota věřitelů se ambiciózního plánu účastnit.
Jako jediná je aktivní IPB, která podle svého zástupce a předsedy dozorčí rady Škody Holding Blahoslava Ciniburka bude své pohledávky kapitalizovat.
Nejistá je však role státní Konsolidační banky a zahraničních věřitelů. Konsolidační banka je spolu s IPB největším věřitelem podniku, ale o koupi směnek a její přeměně na akcie prostřednictvím své dceřiné firmy - Revitalizační agentury - zatím nerozhodla.
Pokud by to odmítla a s ní i další věřitelé, Škoda Holding by po třech letech musela splácet velkou část směnek, a to by pozici firmy výrazně ztížilo.
Scénář pak řeší odepsání starých dluhů firmy, ta však bude zároveň nutně potřebovat pro aktivní restrukturalizaci další provozní peníze - zhruba 700 milionů korun. Vedení Škody předpokládá, že by se tak mohlo stát například kapitálovým vstupem některé státní instituce, například Konsolidační banky.
"Tato varianta zatím není příliš reálná," uvedl předseda dozorčí rady Škody Plzeň Jan Liška, zastupující Konsolidační banku. Premiér Miloš Zeman pak k vývoji ve Škodě uvedl: "Stát může v některých případech poskytnout firmám překlenovací úvěr. Ale základním vyústěním musí být nalezení silného partnera." S jeho vstupem Škoda rovněž jako s variantou počítá. Spíše však bude prodávat jednotlivé výroby.