Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škoda nemá pozemky pro závod

  1:00aktualizováno  1:00
Automobilka Škoda má od vlády slíbenou půlmiliardovou dotaci na nový model Roomster, ale zda příští rok začne v Česku vyrábět, není jisté. V Kvasinách, kde škoda vyrábí superby, chce rozšířit svůj areál a připravit jej na výrobu nového vozu.

Nemá však připravené pozemky a projekt nabírá oproti očekávání škodováků zpoždění.

S investicí se spěchá, protože Roomster se má začít vyrábět už příští rok.

Ale Škoda očekává, že podobně jako jiní velcí investoři bude mít od vládních úřadů a místních politiků připravenou investiční zónu, kde budou vyřešena vlastnická práva.

To se zatím v Kvasinách, které leží v podhůří Orlických hor, nestihlo, takže investice se může přesunout i někam jinam.

Škodovka chce jednak rozšířit výrobní závod, jednak postavit nové skladovací plochy pro vyrobená auta. Dohromady má utratit okolo tří miliard korun a zaměstnat nejméně dva tisíce lidí.

"Máme-li přidat do našeho sortimentu ještě jednu modelovou řadu, pak budeme potřebovat nové výrobní kapacity," prohlásil už před časem šéf Škody Detlef Wittig.

O připravené investiční pobídce informovaly Hospodářské noviny, podle mluvčího ministerstva průmyslu Iva Mravinace nabídl stát přispět 427,39 miliony korun, což by Škodě vynahradilo téměř patnáct procent plánovaných nákladů a odpovídalo nárokům podle zákona.

Podle agentury Czechinvest, která se Škodou vyjednává, má být součástí pobídek také převod připravené zóny za zvýhodněnou cenu. "Jsme teprve na začátku, nejsou vykoupené pozemky," říká mluvčí Czechinvestu Jana Víšková.

Výkup podle místních zastupitelů nejde úplně hladce a brzdí jej problémy s kupními smlouvami a dědickým řízením v rodinách vlastníků pozemků. Podle starosty Kvasin Petra Ulricha jeden z majitelů zemřel v Kanadě a je těžké zkontaktovat všechny dědice a dohodnout se.

Škoda počítá s tím, že tyto starosti úřady vyřídí, příslib samých peněz jí nestačí. "Jedna věc je uzákoněná pobídka a druhá věc je prostor, kde lze investici realizovat. V současné době ten proces není hotov a musíme počkat, jak se věci vyvinou," uvedl včera mluvčí automobilky Vladimír Šulc.

Prioritou je podle něho zůstat v Kvasinách, ale všechno může dopadnou jinak. Možné je i odejít za hranice. "My rozhodně výrobní kapacity zvyšovat budeme. Kdyby nastaly obstrukce jakéhokoli druhu, tak to rozhodně neznamená, že bychom přehodnotili náš plán výroby," uvedl Šulc.

Na podzim jmenovaný šéf Škody Wittig považuje Roomster za první krok k tomu, aby značka splnila nové úkoly a začala znovu růst. Auto má stát kolem 450 tisíc korun, má mít netradiční vyvýšenou karoserii na kratším podvozku velikostně mezi fabií a octavií.

I bez Roomsteru chce Wittig zvednout výrobu z dnešních 450 tisíc na půl milionu aut ročně, s Roomsterem až na 600 tisíc během tří až čtyř let.

Roomster je až na detaily hotov a příští rok se má začít vyrábět, což úředníkům nedává moc času. V Kvasinách jsou optimisté. "Myslím, že naše průmyslové zóny budou dostatečně veliké, aby do nich mohli přijít i někteří subdodavatelé," říká starosta Ulrich, který kromě areálu u škodováckého závodu připravuje s kolegy ze sousední Solnice další průmyslovou zónu.

ODS: Pobídky zrušme
Kdyby se dnešní debata odehrávala po volbách, možná už by vůbec nebylo co řešit. Opoziční ODS - v průzkumech zatím nejsilnější strana - totiž už do parlamentu přinesla svůj návrh investiční pobídky zrušit a nahradit je snížením podnikových daní z dnešních 26 na 15 procent.

"Pobídky nahrávají velmi úzké skupině firem, která se dá počítat na desítky," říká poslanec ODS Oldřich Vojíř. Dnes zákon projedná vláda. Podle vicepremiéra Martina Jahna by zrušení pobídek byla "velká chyba", protože investoři by ztratili zájem a ekonomika by utrpěla.

Studie Škoda Roomster. Z ní by měl vycházet i nový model vozu, který chce Škoda Auto představit v roce 2006.

Autoři:



Nejčtenější

Prodavači jsou dražší než vysokoškoláci. Anomálie však dlouho nevydrží

(ilustrační snímek)

Současný trh práce zažívá anomálie v odměňování. Kdo hledá práci, může si u dané firmy říct víc, než mají stávající...

Kaufland na pranýři. Zákazníci si stěžují na chybějící zboží i dlouhé fronty

(Ilustrační snímek)

Kaufland prožívá těžké období. Na jedné straně se snaží otočit vnímání lidí, že je „jen levný“, na druhé straně bojuje...



Problémy vyřešíme, chce to ale čas, říká finanční ředitel Kauflandu

Finanční ředitel Kauflandu Jan Stupka obsluhoval zákazníky u pokladny na...

Finanční ředitel Kauflandu Jan Stupka (54) působí v tomto německém obchodním řetězci, kde je zvykem rozhovory...

Na jižní Moravě jsou vyšší mzdy než v Praze. Firmy si přetahují lidi

Ilustrační snímek

Platy na jižní Moravě jdou do extrému, firmy totiž dorovnávají nejvyšší platy konkurentů. Hospodářská komora před...

Motýlí efekt a duha na českých bankovkách. Podívejte se na nové prvky

Státní tiskárna cenin představila nové ochranné prvky, které budou na...

Státní tiskárna cenin slaví devadesát let od svého vzniku. Významné jubileum spojila s unikátní výstavou cenin, kde má...

Další z rubriky

Albert zmenší prodejny, za hlavní tržnice utratí až 120 milionů

Obchodní řetězec Albert chce rozšířit koncept své moderní prodejny „Tržnice“....

Nový koncept „tržnice“ otevřel Albert na pražském Chodově loni v srpnu. Dominuje v něm dřevo a matná černá barva. Kromě...

OKD je znovu státní firmou, akcie převzal podnik Prisko

Důl Karviná (ilustrační snímek)

Akcie těžební společnosti OKD v Karviné převzali zástupci státního podniku Prisko, stát za ně zaplatil téměř 80 milionů...

Lidl a Kaufland přesedlají na BMW, ojetiny mohou zaplavit český trh

Německá automobilka BMW (ilustrační snímek)

Německá skupina Schwarz-Gruppe, vlastnící obchodní řetězce Lidl a Kaufland, přechází u firemní flotily ze značky Audi...

Najdete na iDNES.cz