Nemá však připravené pozemky a projekt nabírá oproti očekávání škodováků zpoždění.
S investicí se spěchá, protože Roomster se má začít vyrábět už příští rok.
Ale Škoda očekává, že podobně jako jiní velcí investoři bude mít od vládních úřadů a místních politiků připravenou investiční zónu, kde budou vyřešena vlastnická práva.
To se zatím v Kvasinách, které leží v podhůří Orlických hor, nestihlo, takže investice se může přesunout i někam jinam.
Škodovka chce jednak rozšířit výrobní závod, jednak postavit nové skladovací plochy pro vyrobená auta. Dohromady má utratit okolo tří miliard korun a zaměstnat nejméně dva tisíce lidí.
"Máme-li přidat do našeho sortimentu ještě jednu modelovou řadu, pak budeme potřebovat nové výrobní kapacity," prohlásil už před časem šéf Škody Detlef Wittig.
O připravené investiční pobídce informovaly Hospodářské noviny, podle mluvčího ministerstva průmyslu Iva Mravinace nabídl stát přispět 427,39 miliony korun, což by Škodě vynahradilo téměř patnáct procent plánovaných nákladů a odpovídalo nárokům podle zákona.
Podle agentury Czechinvest, která se Škodou vyjednává, má být součástí pobídek také převod připravené zóny za zvýhodněnou cenu. "Jsme teprve na začátku, nejsou vykoupené pozemky," říká mluvčí Czechinvestu Jana Víšková.
Výkup podle místních zastupitelů nejde úplně hladce a brzdí jej problémy s kupními smlouvami a dědickým řízením v rodinách vlastníků pozemků. Podle starosty Kvasin Petra Ulricha jeden z majitelů zemřel v Kanadě a je těžké zkontaktovat všechny dědice a dohodnout se.
Škoda počítá s tím, že tyto starosti úřady vyřídí, příslib samých peněz jí nestačí. "Jedna věc je uzákoněná pobídka a druhá věc je prostor, kde lze investici realizovat. V současné době ten proces není hotov a musíme počkat, jak se věci vyvinou," uvedl včera mluvčí automobilky Vladimír Šulc.
Prioritou je podle něho zůstat v Kvasinách, ale všechno může dopadnou jinak. Možné je i odejít za hranice. "My rozhodně výrobní kapacity zvyšovat budeme. Kdyby nastaly obstrukce jakéhokoli druhu, tak to rozhodně neznamená, že bychom přehodnotili náš plán výroby," uvedl Šulc.
Na podzim jmenovaný šéf Škody Wittig považuje Roomster za první krok k tomu, aby značka splnila nové úkoly a začala znovu růst. Auto má stát kolem 450 tisíc korun, má mít netradiční vyvýšenou karoserii na kratším podvozku velikostně mezi fabií a octavií.
I bez Roomsteru chce Wittig zvednout výrobu z dnešních 450 tisíc na půl milionu aut ročně, s Roomsterem až na 600 tisíc během tří až čtyř let.
Roomster je až na detaily hotov a příští rok se má začít vyrábět, což úředníkům nedává moc času. V Kvasinách jsou optimisté. "Myslím, že naše průmyslové zóny budou dostatečně veliké, aby do nich mohli přijít i někteří subdodavatelé," říká starosta Ulrich, který kromě areálu u škodováckého závodu připravuje s kolegy ze sousední Solnice další průmyslovou zónu.
ODS: Pobídky zrušme
Kdyby se dnešní debata odehrávala po volbách, možná už by vůbec nebylo co řešit. Opoziční ODS - v průzkumech zatím nejsilnější strana - totiž už do parlamentu přinesla svůj návrh investiční pobídky zrušit a nahradit je snížením podnikových daní z dnešních 26 na 15 procent.
"Pobídky nahrávají velmi úzké skupině firem, která se dá počítat na desítky," říká poslanec ODS Oldřich Vojíř. Dnes zákon projedná vláda. Podle vicepremiéra Martina Jahna by zrušení pobídek byla "velká chyba", protože investoři by ztratili zájem a ekonomika by utrpěla.
Studie Škoda Roomster. Z ní by měl vycházet i nový model vozu, který chce Škoda Auto představit v roce 2006. |