Výroba Škody Yeti v Kvasinách

Výroba Škody Yeti v Kvasinách | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Škoda nestíhá, na některé modely si počkáte i půl roku

  • 141
Evropský trh s novými vozy po několika hubených letech oživuje. Mezi výrobce, kteří hlásí největší meziroční nárůsty prodejů, patří Škoda Auto. Na nové vozy boleslavské automobilky jsou dlouhé čekací lhůty.

Pro tuzemskou ekonomiku je to mimořádně dobrá zpráva: V celé Evropě roste zájem o nová auta. Jak zjistila MF DNES, i na nové škodovky se v tuto chvíli čeká dlouhé měsíce.

Například na nový vůz Yeti je dnes standardní čekací doba už téměř čtyři měsíce, v případě některých výbav i přes půl roku.

"Vzhledem ke zvýšenému zájmu o tento model se výrobní závod Kvasiny snaží najít možnosti co nejrychlejšího uspokojení zvýšené poptávky," komentoval to pro MF DNES mluvčí automobilky Jozef Baláž.

Dlouhé čekací doby na nové škodovky sice hrají na nervy zákazníkům, zároveň jsou však signálem pozvolného oživování evropské ekonomiky.

Evropský trh s auty roste už šest měsíců v řadě. Prodeje za první dva měsíce letošního roku jsou v Evropské unii ve srovnání s loňskem vyšší o 6,6 procenta, což představuje přírůstek 110 tisíc aut.

Práce pro sto tisíc lidí

Meziroční růst přitom hlásí nejen bohatší sever Evropy, ale také krizí nejvíce zasažené země z jihu. Ve Španělsku se za leden a únor prodalo nejvíce aut od roku 2010, v Portugalsku zase meziroční přírůstek dosáhl téměř čtyřiceti procent. Rostou i prodeje v Itálii či v Řecku.

V Česku zaměstnává výroba aut a dílů na ně přes sto tisíc lidí a automobilový průmysl tvoří pětinu exportu. Oživení tak cítí nejen automobilky, ale i dodavatelé z Česka. "V tuto chvíli jsme asi devět procent nad plánem, který jsme měli," přibližuje Jan Tichý, šéf výrobce těsnění Saar Gummi.

Plán této firmy už přitom počítal s růstem díky novým zakázkám, navýšení nad původní předpoklady je dané vyššími objednávkami od automobilek.

Výroba aut u nás zatím za první dva měsíce letošního roku vzrostla, podle šéfa Sdružení automobilového průmyslu Antonína Šípka by tak letos mohla celková roční produkce aut atakovat nové historické maximum.