Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Odboráři ve Škodovce přitlačili: Chceme růst mezd o více než 10 procent

  7:28aktualizováno  7:28
Průměrná dělnická mzda ve Škoda Auto letos se započítáním všech bonusů v některých tarifních třídách dosáhne hranice 40 000 korun. Na jaře příštího roku by to však mohlo být ještě výrazně více. Odboráři ve Škodovce totiž oznámili, že v nadcházejícím kolektivním vyjednávání chtějí dosáhnout dvouciferného růstu tarifu. Za své požadavky jsou odboráři připraveni i stávkovat.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Martin Veselý, MAFRA

„Chceme s naším odborovým týmem a osazenstvem udělat pořádný krok dopředu. Rádi bychom tarif zdvihli o vyšší dvouciferné číslo a pro to uděláme maximum,“ řekl předseda Podnikové rady odborů KOVO Jaroslav Povšík. Podle něho musí tarif vzrůst o více než 10 procent. „Deset to nebude, to je málo, to bychom se všichni styděli,“ vysvětluje odborový předák pojem vyšší dvouciferné číslo.

Podle Povšíka je cílem zatraktivnit firmu v době napjatého trhu práce a rekordně nízké nezaměstnanosti. „Média jsou plná informací o nedostatku zaměstnanců a s tím souvisejícím růstu mezd i benefitů, které byly v minulosti pro zaměstnance v České republice nepředstavitelné,“ uvedl v týdeníku Škodovácký odborář.

Firma Škoda podle něho nemůže zůstat stranou. „U tak velkého podniku nesmí panovat setrvačnost, mohl by totiž přijít okamžik zlomu, kdy již neseženeme dostatek lidí a nebudeme schopni vyrábět. Potýkáme se nejen s přirozenými odchody zaměstnanců do penze, ale také s odchody z důvodu velmi obtížné a náročné práce,“ uvedl Povšík.

To potvrzuje i člen představenstva Škoda Auto odpovědný za personalistiku Bohdan Wojnar. „Vyjednávání nové kolektivní smlouvy je ještě před námi a není třeba předbíhat,“ řekl Wojnar iDNES.cz. „Samozřejmě vnímáme celou situaci v určitém kontextu a musíme dělat to, na co jsme zvyklí, tedy společně jednat, společně konat a myslet na to, jaká má být perspektiva tohoto podniku, co je důležité pro zaměstnance i pro podnik. Mezi tím se musí najít správná rovnováha. To je naše společná odpovědnost,“ uvedl Wojnar. Blíže podnik vyjednávání nekomentuje.

„Zastavíme fabriku“

Zástupci zaměstnanců ve Škodě hodlají přeskočit mzdy ve slovenském závodě koncernu Volkswagen, pod který rovněž značka Škoda spadá. Zaměstnanci v Bratislavě letos v červnu 6 dnů stávkovali, aby dosáhli celkového růstu mezd o zhruba 14 procent, který je ale rozložen do třech termínů během půldruhého roku.

Ačkoli vyjednávání o mzdách ve Škodovce začne až na začátku příštího roku, odboráři už teď uvedli, že jsou připraveni za vyšší výplaty i stávkovat. Podle Povšíka to však zřejmě nebude nutné, má totiž v rukou silný trumf. Firma Škoda vyrábí na plné obrátky a má zcela vyprodány výrobní kapacity, zákazníci na nová auta čekají i čtvrt roku. Na některých pracovištích proto fungují takzvané vícesměnné systémy, v nichž lidé pracují také o víkendech. Dohoda o těchto systémech ale vyprší na konci roku a odboráři by je znovu nemuseli podepsat. „Myslím si, že by to vytvořilo tak obrovský chaos, že by to podnik na určitý moment zastavilo a výroba by se musela vrátit na nižší hodnoty. Firma se proto bude chtít dohodnout,“ uvedl Povšík.

Přesun výroby do levnějších lokalit nehrozí

Zástupci zaměstnanců se nebojí ani tradičních výhrůžek a spekulací, že by podnik mohl přestěhovat část výroby do levnějších lokalit s nižšími personálními náklady, například do Indie, na Ukrajinu nebo do Číny. „Firma chce naopak přesunout výrobu do dražších zemí. Zvažuje se přesun následníka modelu Superb do daleko dražší lokality v Německu, čemuž hodláme zabránit. Tak proč bychom se měli bát přesunu výroby do levnějších lokalit?“ ptá se Povšík. „Jen se těmto záměrům divíme, ale jsou to politická rozhodnutí. Je to další důvod říci si o větší peníze, abychom se i my mohli stát dražší lokalitou a mohly tak být přesouvány produkty z levnějších lokalit k nám do dražší lokality,“ dodal ironicky.

Podívejte se na montážní linku Škodovky v Kvasinách:




Nejčtenější

Máma se synem zašpuntovali víno kondomem, nápad jim vydělává miliony

Balení vinných kondomů.

Jistě jste už někdy ztratili špunt od lahve a dumali, jak situaci vyřešit. Američanka Laura Bartlettová se svým synem...

Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...



Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Podnikatelka vydělala na „ženské viagře“. Investoři se mi smáli, vzpomíná

Cindy Eckertová stojí za vyvinutím léku na podporu ženského libida. Jeho účinky...

Založila společnost, prodala ji za miliardu dolarů a pak téměř zdarma získala zpět. Úspěch spoluzakladatelky Sprout...

Další z rubriky

Společné jízdné by měl spravovat stát, ne dopravci, tvrdí šéf Českých drah

Největší železniční dopravci v Česku. České dráhy, RegioJet a Leo Express.

Pravidla a systém společných jízdenek v železniční dopravě by měl podle generálního ředitele Českých drah Pavla Krtka...

Éra digitálních cenovek. Jejich většímu rozšíření brání vysoké náklady

Digitální cenovky v prodejně Tchibo.

Z regálů některých obchodů zmizely papírové cenovky a nahradily je krabičky podobné tabletům. Na elektronickém papíru...

České dráhy v příměstském vlaku testují zavedení televizí s wi-fi

V příměstském vlaku CityElefant od Českých drah se objevily televizní obrazovky

V příměstském vlaku CityElefant Českých drah na trase z Prahy do Kolína se objevily nové televizní obrazovky. Jde o...

Najdete na iDNES.cz