"Na základě informace, že již nyní vystavujete v prostorách dealerství kvalitní úspěšné české vozy Škoda, bychom s vámi rádi uzavřeli oboustranně výhodnou smlouvu," píše se v dopisu, který mladoboleslavská značka ve čtvrtek poslala dealerům Hyundai, kteří se zapojili do akce generálního zastoupení značky.
"V případě uzavření dohody mezi oběma stranami se připojíte k naší síti Škoda, a zavážete se tak k propagaci a prodeji vozů Škoda za podmínek a výhod, které budou podrobněji specifikovány v průběhu dalších jednání," píše se v dokumentu, který má redakce iDNES.cz k dispozici. "V případě, že máte zájem s námi spolupracovat při prodeji vozů Škoda, rádi vás budeme podrobněji informovat na osobní schůzce," uvádí dopis, ke kterému je připojena i smlouva o smlouvě budoucí.
Není jasné, nakolik Škoda myslí svou nabídku dealerům vážně, každopádně však obrací srovnávací reklamu Hyundai ve svůj prospěch. Škoda má v České republice nyní 268 dealerů, Hyundai má 69 prodejních míst. Tiskový mluvčí českého zastoupení Hyundai Miloš Adámek řekl, že nebude nový krok Škodovky nijak komentovat.
Tažení proti škodovkám
Zastoupení Hyundai se do Škody opřelo sebevědomými slogany. "V Hyundai věříme v naší kvalitu natolik, že si troufáme porovnat konkurenční vozy přímo před vámi," uvedla firma na svých stránkách. V jiném sloganu se zároveň ptá: "Mysleli jste si, že velké, kvalitní a reprezentativní auto dělá pouze kufr a škrabka?," čímž se snaží odlehčit silnou stránku škodovek - velký kufr - a utahuje si z pomůcky na odstraňování námrazy ze skla, kterou nové škodovky vozí pod dvířky nádrže.
Do akce se zapojila zhruba polovina autosalonů Hyundai, ty většinou nové škodovky získaly z půjčovny. Podle dopisu dealerům, který má MF DNES k dispozici, zaplatí centrála Hyundaie 15 tisíc korun za umístění Octavie kombi, pokud autosalon zajistí i Rapid, dostane 40 tisíc korun.
Pokračuje tak dlouhodobá marketingová kampaň Hyundai, v které se vymezuje hlavně proti Škodě Auto. Naposledy proti škodovkám zaútočil Hyundai v červnu po povodních sloganem "Hyundai jde s vámi proti škodám".
Nová akce se škodovkami v prodejnách Hyundai má pokračovat do konce září, cílem je zvýšit návštěvnost autosalonů a povědomí o značce. Škoda o umísťování vozů jiné značky do svých autosalonů neuvažuje. "Překvapuje nás nadšení pro věc a rychlost, s jakou české zastoupení korejské automobilky dokázalo najít prostor pro prezentaci našich vozů," říká s předstíraným nadšením Vítek Pelc z tiskového oddělení Škody.
Hyundai za prvních sedm měsíců letošního roku v Česku prodal 9 350 aut, Škoda Auto 28 070 vozů.
Hyundai a Škoda se popichují, konkurence se směje
Zástupci konkurenčních značek se novou přestřelkou Hyundai a Škody baví. "Vyvolalo to velký zájem, jak mezi lidmi z automobilového byznysu, tak mezi zákazníky," říká pro iDNES.cz zástupce jedné ze značek přítomných na českém trhu, který nechce zveřejnit své jméno. Podle něj má v souboji teď navrch Škodovka. "V Evropě nejsme na tak ostrou srovnávací kampaň zvyklí, i proto to vyvolává takovou pozornost," dodává.
"Je to husarský kousek Hyundai, že se k tomu odvážil. Ale dalo se to čekat, že se to proti němu obrátí. Je to velké riziko, i z pohledu toho, jak se chová trh," komentuje Petr Vaněk, odborník na reklamu a marketingovou komunikaci společnosti Wunderman.
"Hyundai asi udělal trochu chybu, že to udělal na českém trhu, kde má škodovka tak výjimečné postavení," myslí si.
"Pro Hyundai je dobré, že se o něm na základě této kampaně mluví a nijak ho nepoškozuje. Srovnávací reklama v oblastech, kde je obvyklá, třeba v USA, bývá totiž často mnohem zákeřnější," vysvětluje Petr Vaněk. "Nedá se to označit jako parazitování na dobrém jménu značky, což by bylo právně napadnutelné," dodává.