Rozdíl bude jen v tom, že se jejich výrobky nebudou vozit přímo na výrobní linky Škody Auto, ale nejprve na montáž větších celků – modulů – k jiným dodavatelům. Teprve pak se objeví na výrobních pásech. "Zatím tyto možnosti analyzujeme," řekl mluvčí automobilky Jaroslav Černý.
Zástupci Škody Auto o nich ve středu mluvili na odborné konferenci v Brně. Podle Jany Volfové z logistického oddělení společnosti podnik potřebuje zrychlit výrobu, což s velkým množstvím dodavatelů není možné. Rychlejší výroba má umožnit další růst.
Například výrobce blinkrů nebude zboží dodávat přímo Škodě, ale jiné společnosti, která pak automobilce dodá kompletně sestavenou přední část auta. Automobilce to zjednoduší výrobu: čím méně dodavatelů, tím budou například menší rizika se zpožděním dodávek dílů a zastavení linek. Finální montáž bude díky tomu podstatně rychlejší.
Méně dodavatelů mají hlavně asijské automobilky
Podobný způsob si osvojily už zejména asijské automobilky. Na finální montáži má Škoda Auto kolem tisícovky konečných dodavatelů. Kolínská TPCA jich má kolem dvou set. Korejská Kia, která má momentálně nejmodernější evropský závod ve slovenské Žilině, jich má padesát.
U evropských automobilek bylo dlouho zvykem, že si velkou část vyráběly dokonce samy, vlastních dílů však ubývá. Stále se často součástky vyrábějí přímo v areálu automobilky, ale jinou firmou: v Mladé Boleslavi takto externí společnosti vyrábějí pro škodovky celé dveře nebo sedačky.
Podle ředitele Sdružení automobilového průmyslu Antonína Šípka nepovede změna ve výrobě ke konci českých dodavatelů. Ti už ve většině případů patří zahraničním majitelům. "Dojde jistě k posílení největších dodavatelských firem," podotkl Šípek. Otázkou zůstává, zda nezačnou největší dodavatelé nakupovat více menších dílů v Asii.
Nový systém s menším počtem dodavatelů bude automobilka Škoda Auto zavádět nejspíše postupně a jistě ne na současné modely. Dodavatelé mají s automobilkou dlouhodobé smlouvy vázané na konkrétní typy. "Zatím o žádné takové změně nevíme," uvedl šéf společnosti Brano Group Pavel Juříček.