Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škoda: skvěle zaplacené riziko

  1:00aktualizováno  1:00
Před patnácti lety Marek Čmejla studoval ČVUT a bavil se hraním muziky. Dnes je i díky Škodě Plzeň miliardářem. Když na přelomu roku 2002 a 2003 zkrachovala, koupil ji za necelou miliardu pro švýcarskou firmu Appian Group Europe. "Byl to rizikový nákup, ale díkybohu vyšel," říká Čmejla.

Dlouhé vlasy z vysokoškolských let si Marek Čmejla neostříhal.

V době, kdy se strojírenský gigant chystal koupit podnikavý čtyřicátník Lubomír Soudek, odcházel Čmejla coby dlouhovlasý mladý muž z poslední přednášky kybernetiky na pražské ČVUT. A s největší pravděpodobností mířil na koncert tehdy slavné skupiny Tichá dohoda, v níž hrál na baskytaru. 

"Škodovka byla můj první a velký případ v Appianu. Vzhledem k tomu, že jsem to měl všechno na starosti, mohu dnes říct, že to nebyl jednoduchý obchod," říká v rozhovoru pro MF DNES devětatřicetiletý muž, který dosud médiím obsáhlejší rozhovor neposkytl.

Za Appian při koupi Škody "hráli" jiní lidé než Čmejla. Buď další z jeho tehdejších manažerů (a zároveň šéf Mostecké uhelné společnosti, kterou Appian vlastnil) Antonín Koláček, nebo šéf celé skupiny Jiří Diviš.

Začal s knihami a Newtonem
Čmejla začal podnikat už na vysoké škole, jeho první byznys byl prodej knížek. Po několika letech na vlastní noze se přidal ke svému spolužákovi ze základní školy Petru Krausovi, který v polovině 90. let založil finanční skupinu Newton.

Čmejla v této firmě držel od roku 1996 do roku 2001 poloviční podíl. Ten nakonec prodal opět Krausovi a v roce 2002 začal pracovat pro švýcarský investiční fond Appian Group Europe.

Odmítá spekulace, že neprůhledná společnost Appian ve skutečnosti patří jemu a Divišovi. "Nemáme žádnou majetkovou účast, máme jen motivační schémata, která jsou o penězích. Jsme zainteresováni na výkonnosti," vysvětluje téměř dvoumetrový muž, který nyní žije mezi Švýcarskem, kde pracuje, a Českem, kde má kromě práce i rodinu.

Když nepracuje, cvičí nebo se "zabývá sám sebou a filozofickou literaturou", která u něj nahradila dřívější "období materialismu".

Miliarda u stíhaného Červenky
Časopis Týden před časem odhadl hodnotu Čmejlova majetku na tři miliardy korun. "To by bylo krásné mít tři miliardy," usmívá se Čmejla.

"Sám sebe hodnotím jako bohatého člověka, nikoliv však extrémně," říká s tím, že jeho majetek je rozhodně "nižší než tři miliardy". Výnos z prodeje podílu v Newtonu, který neupřesnil, investoval podle svých slov do nemovitostí.

A nemovitosti jsou zároveň velkým byznysem Appianu. Kromě plzeňské Škody fond v tuzemsku podle Marka Čmejly doposud investoval či poskytl půjčky v celkové výši 2,5 miliardy korun, a to v developmentu, ale i ve službách, v oblasti digitálních televizí či zemědělské prvovýroby.

Zhruba miliarda korun směřovala do developerské společnosti MCA pražského velkopodnikatele a miliardáře Miloše Červenky. Ten byl letos na jaře poslán do vězení kvůli podezření z uplácení. Řadu lukrativních pozemků v Praze, kterých má zhruba tři miliony metrů čtverečních, Červenka získal od Pozemkového fondu v podivných transakcích, za něž loni v létě padly hlavy šéfa fondu i ministra zemědělství.

Zmíněné aktivity nyní financuje Appian. "Appian je dnes jediný poskytovatel zdrojů do skupiny MCA. Jednání s panem Červenkou jsou samozřejmě svým způsobem velmi složitá," říká Čmejla.

Když se letos na jaře dostal Červenka do vězení, zrovna mu vypršely splatnosti úvěrů a Appian celou firmu refinancoval a poskytl jí další peníze. "Jednání bylo skoro složitější než koupit škodovku. Navzdory komplikované pověsti Miloše Červenky stojí za to pokusit se s ním dohodnout," dodává Čmejla. Cílem Appianu je podle Čmejly do MCA majetkově vstoupit, ale "teď to není možné".

Zadlužená Škodovka za 800 milionů
Nejlukrativnější investicí Appianu je zatím jednoznačně již zmíněná plzeňská Škoda Holding. Před třemi lety, kdy ji fond koupil od státu, byla část podniku v konkurzu, na druhou stranu v ní stále celkem úspěšně fungovaly některé strojírenské a energetické části. Kupní cena dosáhla celkem 800 milionů korun.

Do roka však Appian prodal z konglomerátu řadu firem: například jen za Škodu jaderné strojírenství inkasoval od ruské OMZ podle neoficiálních informací minimálně tři čtvrtě miliardy korun.

"To, že Škoda byla velmi výhodný nákup, vidíme až dnes. Osm set milionů není všechno, co se do podniku investovalo," říká Čmejla. Investice prý přesáhly miliardu korun.

Škodovka před třemi lety mohla podle Čmejly "poměrně rychle zkolabovat", protože ji tížily obrovské miliardové dluhy ještě z éry Lubomíra Soudka. "Řadu z nich, například závazky ve Spojených státech, řešíme ještě dnes," dodává.

Do Spojených států vyvážela Škodovka trolejbusy a tramvaje (slavná byla především dodávka 280 trolejbusů do San Franciska) a byznys skončil několika soudními spory a arbitrážemi, jejichž konec je zatím v nedohlednu.

Škodovku neprodáme, tvrdí Appian
Škoda Holding má dnes dvě hlavní části, a to Škoda Power a Škoda Transportations. Přes dílčí potíže jsou obě na vzestupu. Firma získala loni zakázky za 14 miliard korun, letos se vyšplhaly na 19 miliard.

Škoda Power vyrábí hlavně turbíny pro parní a atomové elektrárny, až 80 procent jde na export. Doménou Škody Transportations jsou tramvaje: 60 nových strojů by mělo jezdit v příštích letech po Praze.

Celkové tržby Škodovky mají letos dosáhnout 9,5 miliardy korun při více než půlmiliardovém zisku. "Dnes můžeme říct, že Škodovka je něco, co předčilo naše očekávání. Ale uvidíme, máme rozvojové plány ještě minimálně na tři roky," říká Čmejla.

Zároveň odmítá informace, že Appian hledá pro Škodovku kupce. "Pokud ji někdy budeme prodávat, tak až vyčerpáme růstový potenciál," říká Čmejla. "V žádném případě teď nechceme Škodovku prodat," dodává pro MF DNES i šéf Appianu Jiří Diviš.

Růstový potenciál Škodovky zřejmě ještě podpoří gigantický program obnovy uhelných elektráren energetické firmy ČEZ. Škoda Power od ní nedávno získala miliardovou zakázku na rekonstrukci elektrárny Tušimice.

Opce pro Romana? Nesmysl
Šéf ČEZ Martin Roman má přitom ke Škodovce velmi blízko. Do roku 2004 byl jejím ředitelem. Podle informací MF DNES Martin Roman dostal od Appianu spolu s dalšími třemi manažery opce na část akcií Škodovky.

"Hodně lidí se mě na to ptá, ale není to pravda.Martin Roman ani žádní další manažeři nemají opce ani podíly ve Škodě Holding," říká Čmejla. Jakoukoliv majetkovou účast odmítl na dotaz MF DNES nedávno i Roman.



Nejčtenější

Začínal sám v garáži, dnes výrobní linky z jeho firmy dobývají svět

Jakub Krofián s manželkou Alenou.

Jakub Krofián žije svůj americký sen už osmnáctý rok. Jako pětadvacetiletý mladík si z úspor koupil soustruh a doma v...

Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...



Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Podnikatelka vydělala na „ženské viagře“. Investoři se mi smáli, vzpomíná

Cindy Eckertová stojí za vyvinutím léku na podporu ženského libida. Jeho účinky...

Založila společnost, prodala ji za miliardu dolarů a pak téměř zdarma získala zpět. Úspěch spoluzakladatelky Sprout...

Další z rubriky

Šéf Penny Marketu: Neřídíme se jen Lidlem, na vyšší mzdy dáme sto milionů

Jednatel Penny Marketu Martin Peffek

Penny Market přidá od letošního srpna svým zaměstnancům na prodejnách už počtvrté za poslední dva roky. Pokladní v...

McDonald’s stokrát jinak. Třeba s jídlem pro gurmány a v nóbl prostředí

Rychlé občerstvení McDonald's Next v Hongkongu

McDonald’s Next v Hongkongu je nejluxusnější pobočkou této franšízy. Do nového kabátu ji firma přestavila minulý rok....

Rolls-Royce chce vyrábět motory pro létající taxi

Koncept létajícího taxi EVTOL automobilky Rolls-Royce. Elektřinou poháněný...

Futuristické vize létajících taxíků lákají čím dál více firem. Výrobu motorů pro tyto dopravní prostředky budoucnosti...

Najdete na iDNES.cz