Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

KOMENTÁŘ: Přesun výroby do Německa? Proč ne, můžeme na tom vydělat

  14:20aktualizováno  14:20
Rozhodnutí Volkswagenu přesunout výrobu Superbu do Německa je politické. A proč by nemělo být? Vždyť i rozhodnutí o přechodu na elektromotory je rozhodnutí politické, jednotlivé vlády začínají oznamovat, dokdy zakážou auta se spalovacími motory. Česko může na celé věci dokonce vydělat, píše v komentáři Peter Bukov, hlavní analytik TopForex.

Škoda Superb Black Crystal | foto: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz

V Lipsku, Wolfsburgu, Boulogne-Billancourtu a dalších automobilových metropolích Německa a Francie vyrůstají nové montovny jako houby po dešti. Stěhují se tam zejména z východní Evropy, která naopak zaujímá stále větší podíl jako subdodavatel nových technologií, zejména na podporu bezpečnosti, emobility a umělé inteligence v dopravních prostředích. Píše se rok... Ano, toto je tak trochu utopie pro dvacátá léta našeho století. Ale přitom na této vizi něco může být.

Když do české Škodovky přišel Volkswagen, bylo to do značné míry politické rozhodnutí. Nemáme důvod nevěřit Jaroslavu Povšíkovi, šéfovi škodováckých odborů, že i případné rozhodnutí o přesunutí výroby Superbu do Německa bude rovněž rozhodnutí politické. Vždyť sedí s Daniellem Porsche nebo Florinou Piëch v dozorčí radě Škoda Auto, a jak sám zmínil, o pohnutkách možného odchodu z Česka s majiteli koncernu VW hovoří.

Elektromobily se řítí

Peter Bukov, hlavní analytik TopForex

Peter Bukov, hlavní analytik TopForex

O umístění dalších modelů, které už budou především elektromobily, se stejná hra právě začíná hrát, a proč by opět neměla být hlavně politická? Vždyť i rozhodnutí o přechodu na elektromotory je rozhodnutí politické, jednotlivé vlády začínají oznamovat, dokdy zakážou auta se spalovacími motory.

Jak ale ukazuje ekonomický vývoj, žádné státní centrální plánování ve svobodné společnosti nestačí na spontánní soutěž na trhu, včetně soutěže mezi technologiemi a inovacemi. Dává tedy v dlouhodobém pohledu smysl přetahovat se na politické úrovni s Němci o umístění výrobních závodů? Jednoznačně nikoli.

Když už se bavíme o „smart“ technologiích, mluvme také o „smart“ politice. Když ta místo plýtvání času a energie na jednání s jinými vládami či odbory vynaloží své úsilí na co nejjednodušší podmínky pro podnikání firem, včetně malých garážových podniků a jednotlivců, prospěje českému „automotivu“ nejlépe.

Ano, Škoda Auto je největší český vývozce , ale nic netrvá věčně a jednou budeme možná v mnohem větším objemu exportovat služby a technologie od tisíců drobných subjektů, které generují řádově větší přidanou hodnotu, než kterou představují smontované automobily.

A pokud vláda přemýšlí, kam investovat veřejné prostředky, ať zapomene na investiční pobídky pro výrobní závody a začne konečně transformovat české školství a základní výzkum. Dnes už je přeci každému jasné, že dopravu budoucnosti bude řídit software.

Když budeme mít v této oblasti dostatek vzdělaných expertů, nebudeme se už muset stresovat tím, zda na nějakém poli vyroste nová fabrika, nebo ne.

Autor:


Nejčtenější

Začínal sám v garáži, dnes výrobní linky z jeho firmy dobývají svět

Jakub Krofián s manželkou Alenou.

Jakub Krofián žije svůj americký sen už osmnáctý rok. Jako pětadvacetiletý mladík si z úspor koupil soustruh a doma v...

Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...



Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Podnikatelka vydělala na „ženské viagře“. Investoři se mi smáli, vzpomíná

Cindy Eckertová stojí za vyvinutím léku na podporu ženského libida. Jeho účinky...

Založila společnost, prodala ji za miliardu dolarů a pak téměř zdarma získala zpět. Úspěch spoluzakladatelky Sprout...

Další z rubriky

Každý Čech dluží 161 500 korun. Stát musí splatit celkem 1,714 bilionu

Trezory do banky přibyly až později, o čemž svědčí mj. i to, že firma A. Ippen...

Státní dluh v pololetí vzrostl proti konci roku 2017 o zhruba 89 miliard korun na 1,714 bilionu korun. Za růstem dluhu...

Boj o peníze pro firmy: investiční pobídky ano, ale ne pro montovny

Montážní linka Fordu v Kentucky

Chcete finančně podpořit? Už nebude stačit, abyste tu postavili jednoduchou montovnu, budete muset přinést něco navíc,...

Bakalářská práce exministra Krčála je shodná v 28 procentech, řekl rektor

Petr Krčál, ČSSD, kandidát na ministra bpráce a sociálních věcí.

Kontrola bakalářské práce exministra Petra Krčála na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně ukázala, že se obsahově shoduje v...

Najdete na iDNES.cz