Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Další miliarda za RegioPantery pro Brněnsko. Soutěžila opět jen Škoda

  13:16aktualizováno  13:16
Škoda Transportation získala další zakázku od Českých drah, ve které byla tuzemská firma jediným soutěžícím. Zájem přitom měli i zahraniční výrobci. Za necelou miliardu dodá drahám sedm nízkopodlažních elektrických jednotek RegioPanter pro provoz v Jihomoravském kraji.

Třívozová jednotka RegioPanter na kolejích VUŽ | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

K podpisu smlouvy se Škodou Vagonka, která patří do skupiny Škoda Transportation, došlo více než rok od vyhlášení soutěže. Uzavření kontraktu zpomalily jak protesty některých soutěžících, tak i vyjednávání s Jihomoravským krajem kvůli evropské dotaci.

Škoda dodá pět třívozových a dvě dvouvozové jednotky, které už jezdí od loňského roku i v jiných krajích. Celková hodnota kontraktu je 942,75 milionu korun. Vlaky budou uvedeny do provozu do dvou let od podpisu kontraktu, tedy nejpozději do poloviny roku 2015. "České dráhy nasadí nové pantografy na vytíženou linku S2 Brno - Blansko – Letovice," uvedla mluvčí drah Kateřina Šubová.

Cestujícím kolem Brna nové vlaky zásadně zlepší kvalitu cestování. Dosud zde totiž lidé v příměstské dopravě jezdí v porovnání s jinými kraji velmi starými soupravami. "Noví RegioPanteři budou od poloviny roku 2015 zajišťovat na této lince téměř 50 % všech regionálních spojů," dodal Ivo Toman, ředitel odboru regionální dopravy ČD.

Šířka dveří odrovnala konkurenci

Dráhy už dříve nakoupily RegioPantery v soutěži, do které se nikdo jiný nepřihlásil. Tehdy dráhy úspěšně vyřadily ze hry zahraniční konkurenci požadavkem na nestandardní šířku dveří, kterou pak různě krkolomně vysvětlovaly.

Po vlně kritiky už v nové soutěži dveře nebyly podmínkou účasti. Nákup tehdy šetřil i antimonopolní úřad, který však nakonec nedostatky v soutěži nenašel. Ve správním řízení dráhy uváděly, že mají právo na to, stanovit si šířku dveří, jakou potřebují.

Dodaly i znalecký posudek pardubické Dopravní fakulty Jana Pernera, který uvádí několik příkladů vlaků se širšími dveřmi. Většinou však šlo o panoramatické vyhlídkové vozy nebo dvoupodlažní jednotky.

Fotogalerie

Do soutěže se původně přihlásily čtyři firmy, podle informací MF DNES ještě švýcarský Stadler, polská Pesa a španělský CAF. Nakonec nabídku nepodaly.

Nepřekonatelnou překážkou se však pro další uchazeče staly dodací termíny, které může splnit pouze firma, jež už má k dispozici odpovídající jednotku, která byla v Česku objednána už před rokem 2011. Tím pádem nemusí být schvalována podle platných předpisů.

Takový vlak je v Česku prakticky jediný – souprava RegioPanter od Škody Transportation. Plzeňská firma přitom s panterem vyhrála dřívější tendr ve chvíli, kdy byla připravovaná jednotka pouze na papíře.

"Za striktně požadovaných patnáct měsíců není prakticky možné uskutečnit dodávku vozidel včetně ukončení celého kompletního schvalovacího procesu podle v Česku platných předpisů," řekl loni na podzim obchodní ředitel konkurenčního Stadleru Rudolf Kvetan.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Dopravce Ryanair nakupuje nové letouny Boeing 737 MAX.
Pracujte ještě 10 dní a dáme vám 300 tisíc bonus. Piloti Ryanair odmítli

Skupina pilotů irské nízkonákladové letecké společnosti Ryanair odmítla bonus, který jim vedení podniku nabízí oplátkou za změnu dovolené. Místo toho požadují...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Ve vlacích za půl roku přibylo 1,7 milionu lidí, zároveň jezdí delší trasy

Počet cestujících na železnici se v pololetí zvýšil o zhruba 1,7 milionu na 90,9 milionu. Výrazněji vzrostl takzvaný přepravní výkon, který kromě počtu...  celý článek

Letadlo společnosti Wizz Air
Nízkonákladoví dopravci se začali snažit, těží z toho i Češi

Až na sklonku sezóny se letos marketingově probudili evropští nízkonákladoví dopravci. V září, kdy přepravní výkony každoročně prudce klesají, se přímo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.