Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Z dělníka se vypracoval na generálního ředitele, teď chce být hejtmanem

  19:26aktualizováno  19:26
Bývalý šéf strojírenské firmy Škoda Transportation Josef Bernard loni vykročil ze světa byznysu do politiky. Ve Škodovce strávil třicet let a stále v ní figuruje, teď ale napíná síly hlavně pro ČSSD, za kterou kandiduje na post hejtmana v Plzeňském kraji. Je tak nejvýše postaveným manažerem, který nyní míří do politiky.

Bývalý generální ředitel Škody Transportation Josef Bernard se chce věnovat politice. (4. září 2015) | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Zároveň je první ukázkou nového trendu v ČSSD, který byl dosud vidět hlavně u menších a nově založených stran: dostat na kandidátky nestranické osobnosti, a to i z oblasti byznysu. A jak vidí svoje šance, že bude hejtmanem skutečně zvolen? „Věřím tomu, kdyby ne, nedělám to. Teď se intenzivně věnuji předvolební kampani,“ řekl iDNES.cz.

Bernard je vlivným manažerem a podnikatelem a svoji kariéru nastartoval za éry někdejšího šéfa Škodovky a ČEZ Martina Romana. O veřejné dění se prý zajímal vždycky a nezastírá, že se s politiky setkával i jako manažer. „Ten, kdo v regionu (Plzeňském, pozn.red.) zná prostředí, kde se potkává veřejný sektor s podnikatelskou sférou, ví, že jsem často mluvil s lidmi z politiky. A asi názorově jsem měl vždy nejblíže k sociální demokracii,“ uvedl v loňském rozhovoru pro MF DNES.

Jeho profesní život je doslova srostlý s plzeňskou Škodou. Strávil v ní 30 let a ač se poslední roky pohyboval ve vysokém byznysu, začínal odspodu - nejdříve jako dělník, poté technik a mistr. Ve fabrice se vyučil, později odmaturoval a vystudoval vysokou školu. Postupně se vypracoval do vedoucích pozic.

Vydával samizdat, vedl škodováky do stávky

Ještě před revolucí se zapojil do protirežimní činnosti a s několika kolegy škodováky zajišťoval tištění a vydávání samizdatové literatury. Když přišel listopad 1989, vedl první jednání s tehdejším vedením závodů a první protirežimní škodováckou stávku. Po revoluci spoluzakládal Občanské fórum Škoda, kde se také angažoval.

V roce 2002 se stal personálním ředitelem tehdejší Škody Holding a později i výkonným ředitelem. Pro plzeňskou fabriku to nebyly lehké časy. Procházela restrukturalizací pod taktovkou Martina Romana a ve velkém se propouštělo. Zanedlouho poté Škodu zprivatizovala neprůhledná skupina Appian Group, aby jí pak postupně ovládla a rozprodala.

V době privatizace stál v čele ministerstva financí nynější premiér a Bernardův stranický kolega Bohuslav Sobotka z ČSSD. Právě za vlády této strany transakce probíhala a později ji vyšetřovala policie.

Největší úspěch v kariéře Josefa Bernarda přišel v roce 2010, kdy se stal generálním ředitelem Škody Transportation, v níž dosud drží minoritní podíl. V čele podniku vyrábějícího lokomotivy a tramvaje stál do loňska. Nyní je členem dozorčí rady a působí ve statutárních orgánech dceřiných firem. Zároveň je výkonným ředitelem Škody Investment, bývalé Škody Holding.

Pokud ho volby skutečně vynesou do hejtmanského křesla, plánuje opustit všechny funkce a výnos z podnikání, který mu plyne z obchodního podílu ve škodovce, chce dávat na charitu. „Správu mého obchodního podílu by dostala na starosti advokátní kancelář, vše by šlo mimo mě,“ řekl iDNES.cz s tím, že tím chce předejít spekulacím o možném střetu zájmů.

Jeho velkým koníčkem je sport a pohyb vůbec. Zřejmě prý proto, že vyrůstal na venkově, díky čemuž byl stále na čerstvém vzduchu. Nejraději běhá. Je jedním z patronů projektu Škoda Fit, který pořádá akce zaměřené na sport, zdraví a zdravou výživu. Sám je vegetarián. Je podruhé ženatý a má dva syny.




Nejčtenější

Nový ford i milion. Stát vybral šťastlivce, kteří sbírali účtenky

Účtenkovka při svém startu uživatele zarazila šíří požadovaných povolení.

Ve středu proběhlo vůbec první slosování státní účtenkové loterie. Kolem sedmé hodiny večerní, kdy měly být na adrese...

Gigantická zakázka na letadla: klient si u Airbusu objednal 430 letadel

letadlo Airbus A320neo

Pouštní Dubaj se na několik dní proměnila v obří tržiště letadel. V jednom určitě nezklame. Jak se už stalo zvykem,...



Česko se stává tygrem střední Evropy. Ekonomika mohutně roste

Řezač plamenem

Česká ekonomika i v prázdninovém vlažnějším módu mohutně rostla. Od července do září, meziročně zvýšila výkon o pět...

Kazítka jsou jako yetti. Všichni o nich mluví, nikdo je neviděl, říká odborník

Politici jsou schopni prodloužit zákonnou záruční dobu, obává se Radek...

V hlavách bruselských úředníků se rodí legislativa, která může výrobcům spotřebičů pořádně zatopit. Chtějí prodloužit...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Další z rubriky

Český antivirový gigant Avast se chystá na londýnskou burzu

Avast, ilustrační snímek.

Antivirová společnost Avast Software sídlící v Praze se chystá ke vstupu na londýnskou burzu, který by mohl podnik...

ČEZ v Bulharsku prodal elektrárnu Varna. Arbitráž se zemí pokračuje

Sídlo energetické firmy ČEZ v Sofii (4. března 2013)

Energetický kolos ČEZ prodal svou elektrárnu Varna v Bulharsku, která je od roku 2015 mimo provoz a stala se součástí...

Víc práce o víkendu nechceme, hrozí stávkou odbory ve Škodě

Výroba nové Škody Yeti v Kvasinách

Odbory ve Škodě Auto rozvířily emoce hned na začátku kolektivního jednání o pracovních podmínkách v příštím roce....



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.