Škoda Kodiaq

Škoda Kodiaq | foto: Škoda Auto

Větší auto je lepší, věří Češi. Letos poprvé budou nejvíc kupovat SUV

  • 432
Ještě nikdy se v Česku neprodalo tolik osobních aut jako loni. Důvěru lidí a hlavně firem v tuzemskou ekonomiku poznali prodejci v autosalonech nejen na počtu aut, ale i v zájmu o větší a dražší modely. Posun do větších aut ukazuje jak žebříček nejprodávanějších vozů, tak i jejich rozložení podle kategorií.

Podíl malých a nejmenších aut klesal, výrazně narostla kategorie střední třídy a především vozů kategorie SUV. „Ceny větších aut se přibližují menším modelům a málokterý zákazník této nabídce odolá,“ vysvětluje Vojtěch Opleštil z Automobilové expertní skupiny PwC ČR.

Český automobilový trh živí hlavně firemní zákazníci – tvoří tři čtvrtiny všech prodejů. Nemotivuje je jen potřeba obnovit služební vozy. „Firmy jsou u flotilových aut štědřejší, při kritickém nedostatku zaměstnanců to bývá i jeden z benefitů,“ dodal Opleštil.

Doma stačí Fabia

Zatímco jako služební auto výrazně kraluje v prodejích Škoda Octavia, jako rodinný vůz je až na pátém místě. U domácností vede Škoda Fabia, následovaná Hyundai i30 a Škodou Rapid. Prvních pět nejprodávanějších aut se vyrábí v Česku. V první desítce má hned tři modely kromě Škody a Hyundaie také Dacia.

Zájem o větší a dražší vozy ukazují i některé detaily ze statistik – například dražších vozů s pohonem na všechna čtyři kola se loni prodalo meziročně o čtvrtinu více, blíží se už pětině všech prodaných aut.

„Rozšířila se nabídka 4x4 modelů a trochu zlevnily. Někdy i dobrá akční nabídka populárního modelu umí s čísly zahýbat,“ vysvětluje Petr Knap, partner podnikového poradenství EY.

Proč právě SUV?

„Mezi hlavní důvody prodeje SUV patří optimističtější pohled do budoucnosti českého zákazníka, výrazně širší a rostoucí nabídka v kategorii SUV za rozumné ceny, nemalou roli hraje vyšší životní úroveň a s ní souvisící pohodlnější a mobilní aktivní životní styl řady Čechů,“ dodal Knap.

V Evropě se už vozy kategorie SUV prodávají nejlépe ze všech, vláda této kategorie se přiblížila i v Česku. „Letos pravděpodobně dojde k tomu, že třída SUV a terénních vozů se stane nejprodávanější třídou. Ale s velikostí to nemá mnoho společného, protože se v ní objevují i poměrně malé vozy,“ myslí si Opleštil.

SUV dotahují na nižší střední třídu
Jaké modely šly v Česku na odbyt
Jaké značky bodují u firem

Jedním z důkazů touhy Čechů po větších a dražších vozech je i pořadí prémiových značek a jejich odbyt. Mercedes-Benz letos v Česku poprvé pronikl s růstem o více než 55 procent do první desítky nejprodávanějších značek a kraluje v segmentu prémiových modelů (více čtěte zde). Podobně rostly i další dražší značky.

I přes rekordní prodeje zůstává průměrné stáří aut v Česku kolem čtrnácti let. Roste totiž současně i počet ojetých aut, více než polovina z nich je starší deseti let. Automobilky se snaží proto rozšiřovat i nabídku „mladých“ ojetin pro méně movité zákazníky.

Česko se počty prodaných nových aut pomalu přibližuje Rakousku, které dlouho platilo za vzor, kde by se měl odbyt nových vozů ustálit. Čísla za celou Evropu a rok sice ještě nejsou zveřejněná, údaje za leden až listopad však ukazují, že Česko patří dynamikou růstu k evropskému nadprůměru – od roku 2013 se roční objem prodaných vozů zvýšil o 58 procent.

Jaké značky a modely bodují u fyzických osob

„Vzhledem ke stáří vozového parku bychom potřebovali Rakousko předehnat. Omezením je naopak slabší kupní síla. Rychlost dohánění bude záležet na vývoji ekonomiky. V případě hospodářského útlumu totiž patří nákup osobního vozu k typickým výdajům, které jdou odložit,“ vysvětlil Opleštil.

Čechy nejvíc láká bílá škodovka

Velmi konzervativní zůstávají Češi u výběru aut podle paliv. Alternativy k naftě či benzinu v Česku nacházejí nové zákazníky velmi těžko. Například prodeje hybridů stouply sice o 50 procent, přesto však stále dohromady tvoří jen asi půl procenta prodaných aut.

„Alternativní paliva v Česku stále čekají na výraznější impulz a popularizaci. Extrémně nízký je například podíl aut na elektrický pohon. Chybějící ekonomické pobídky při vysoké ceně či absence jiné výrazné výhody spolu s omezenou dobíjecí infrastrukturou stále limitují poptávku,“ míní Knap. Podle něj přitom průzkumy potvrzují ochotu Čechů zkoušet technologické inovace. Celých 55 procent řidičů by loni uvažovalo o koupi elektromobilu.

Ani při výběru barev Češi svůj konzervatismus nezapřou – roky dominuje bílá.

Českému trhu nadále kraluje Škoda Auto, která však loni část tržního podílu ztratila. V první pětce se už ustálila Dacia, která boduje hlavně u domácností. Mezi velkoobjemovými značkami z první dvacítky loni nejvíce posílily Mercedes-Benz (+55,9 %), Suzuki (+39,1 %), Toyota (+31,2 %), Audi (+26,7 %) a Renault (+26,3 %).

Celkové prodeje vozů v Česku

Elektromobil