VIDEO: Škoda ukázala lokomotivu Emil Zátopek pro Deutsche Bahn

  • 55
Novou lokomotivu Emil Zátopek ve verzi pro německé státní dráhy Deutsche Bahn poprvé ukázala veřejnosti Škoda Transportation. Německému dopravci má dodat celkem šest lokomotiv. Pro tuzemského výrobce může jít o průlomovou zakázku.

Nová lokomotiva v červeném nátěru začala na zkušebním okruhu ve Velimi s náročnými testy, které jsou potřeba pro její schválení v Německu. Veřejnosti chce výrobce celou soupravu včetně vozů pro Deutsche Bahn (DB) ukázat poprvé v Berlíně na podzimním veletrhu Innotrans.

Škoda dodá lokomotivy pro provoz regionálních expresů na trať Norimberk-Ingolstadt-Mnichov, jezdit budou na střídavé napětí 15 kV/16 Hz. U Deutsche Bahn dostanou označení BR102.

Součásti zakázky je i dodávka šestivozových dvoupatrových souprav typu Push/Pull, lokomotiva bude tedy soupravy táhnout či sunout, aniž by muselo docházet k přepřahání. Ovládání soupravy je možné ze stanoviště řídícího vozu nebo stanoviště lokomotivy.

„Nová lokomotiva má design v typické červené barvě německého dopravce Deutsche Bahn s uspořádáním stanoviště a ovládacích prvků dle jeho zvyklostí. Zajímavostí je, že je možné provádět v rámci lokomotivy a šestivovozové soupravy částečnou a plně automatickou zkoušku brzdy,“ dodává produktový manažer Škoda Transportation Jaroslav Brodský. Maximální rychlost je 200 kilometrů v hodině.

České tramvaje budou jezdit v Německu. Škoda vyhrála miliardový tendr

Oproti stávajícím lokomotivám jezdícím v Česku má lokomotiva Emil Zátopek ten rozdíl, že se jedná o jednosystémovou lokomotivu. Má například jiné stanoviště a pult pro strojvedoucího, jak požadoval německý dopravce.

„Díky této referenci od Deutsche Bahn se nám otevírají dveře do dalších tendrů. O lokomotivy v provedení se střídavým 15/25kV napětím je zájem nejen v německy mluvících zemích, ale také například ve Skandinávii, Maďarsku, Turecku a dalších zemích,“ říká Zdeněk Majer, viceprezident Škoda Transportation.

Škoda s lokomotivami řady 380 zatím totiž příliš úspěchů nezaznamenala. Dvacet jich dodala Českým drahám, avšak kvůli prohrané arbitráži se z nich staly nejdražší stroje svého druhu na světě. Dvě jezdí na Slovensku.