Strojírny Škoda se zbavily své energetické divize Škoda Power. Dál se budou věnovat už jen dopravě.

Strojírny Škoda se zbavily své energetické divize Škoda Power. Dál se budou věnovat už jen dopravě. | foto: Jiří Berger, MF DNES

Škoda už bude dělat jenom vlaky, gigant se zbavil energetického byznysu

  • 25
Rodina plzeňských strojírenských závodů zastřešená holdingem Škoda se definitivně rozpadla. Firma oznámila, že svoji energetickou část Škoda Power do konce roku prodá jihokorejské společnosti Doosan Heavy Industries v přepočtu za 11,5 miliardy korun. Dál budou závody vyrábět už jen lokomotivy, tramvaje nebo trolejbusy.

Pro investiční skupinu Appian, která plzeňské strojírny ovládá, by to byl zatím nejvýnosnější obchod. Dosud jím byl pět let starý prodej firem Škoda JS, Škoda Kovárny a Škoda Hutě (dnešní Pilsen Steel) ruské strojírenské skupině OMZ, který podle neoficiálních zdrojů vynesl více než miliardu korun.

Z původního kolosu strojírenských podniků tak zůstane už jen dopravní divize Transportation, která zastřešuje výrobu lokomotiv, tramvají nebo trolejbusů.

Škodovka během šesti let rozprodala přes deset oborů.
Většina prodaných podniků se už přejmenovala. Postupně tak ubývá těch, které mají ve znaku tradiční škodovácké logo, okřídlený šíp.

Licenci na užívání ochranné značky má nyní už jen Škoda JS (bývalé Jaderné strojírenství) a Škoda Machine Tool, které ovládají ruští majitelé. Oběma ale oprávnění brzy vyprší.

Škodovka v minulosti prodávala firmám licenci na omezenou dobu, většinou na tři roky. Jihokorejci však koupili práva na její neomezené užívání.

"Platí to pro oblast energetiky," uvedl mediální zástupce Škodovky Miroslav Novák.

Bývalému šéfovi se prodej nelíbí

Páteř strojíren, Škoda Holding, vzešla ze zdravé části zkrachovalého kolosu bývalé Škody Plzeň. Skupina Appian, kterou zastupují podnikatelé Jiří Diviš a Marek Čmejla, ji koupila v roce 2003 za 800 milionů korun.

Pod taktovkou Appianu se Škodovka ztenčila o více než deset oborů s tím, že chce dál rozvíjet jen klasickou energetiku a dopravní strojírenství. Teď se zbavuje i energetického byznysu a peníze z prodeje prý chce investovat do rozvoje zbývající dopravní tepny.

Ukusování ze škodováckého koláče se nelíbí bývalému šéfovi a spolumajiteli fabriky Lubomíru Soudkovi. Za jeho přibližně sedmileté vlády se strojírny rozrůstaly, ale úvěry na nákup nových podniků firmu zadlužily a ta nakonec skončila v konkurzu.

"Oni nemají odpovědnost vůči lidem ani vůči státu. Chtějí dobře prodat a je jim jedno, v čích rukách firma je. Já jsem k tomu měl jiný vztah," zhodnotil současné kroky Soudek, který byl po pádu impéria z vedení firmy odvolán a později obviněn z jejího tunelování.

Vrchní soud ho však nakonec osvobodil a nyní Soudek podniká s firmou Silver Bell.