Nové soupravy RegioPanter začnou jezdit na trase Ostrava-Suchdol nad Odrou či Bohumín-Mošnov. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Škoda bojuje o pětimiliardovou zakázku na nové vlaky pro Lotyšsko

  • 9
Škoda Transportation bojuje o velkou zahraniční zakázku v Lotyšsku. Pro tamější státní dráhy chce dodat nové širokorozchodné elektrické jednotky.

Lotyšské ministerstvo dopravy už schválilo postup pětice uchazečů do druhého kola soutěže na dodávku elektrických jednotek za 200 milionů eur, tedy více než pět miliard korun. Podle lotyšského serveru Diena tak může lotyšský státní dopravce Pasažieru Vilciens (PV) pokračovat v tendru a výrobci teď budou podávat konkrétní nabídky.

Jde o soutěž na 32 kusů jednopodlažních elektrických jednotek pro příměstskou dopravu pro rychlost 160 kilometrů v hodině s kapacitou 400 - 450 sedaček. Dopravce požaduje, aby vlaky zvládaly jízdu v klimatických podmínkách mezi -40 až 40 stupni Celsia.

„Jsme jedním z kvalifikovaných účastníků tendru a hodláme se jej zúčastnit s ověřeným konceptem vozidla. Máme už velké zkušenosti s vývojem a výrobou elektrických jednotek, které jezdí nejen u nás v České republice, ale také na Slovensku, Ukrajině nebo Litvě,“ řekla mluvčí Škody Transportation Lubomíra Černá.

O zakázku se utká Škoda ještě se švýcarským Stadlerem, španělskými výrobci CAF a Talgo, ve hře je i rusko-německé konsorcium s názvem Uraļskije lokomotivi, za kterým jsou firmy Sinara a Siemens.

Zakázka souvisí s velkou elektrifikací lotyšské železnice. Dosud jezdí elektrické vlaky jen na 257 kilometrech, postupně má délka elektrizovaných tratí stoupnout až na 839 kilometrů.

Škodě chybí v posledním roce velké nové železniční zakázky. Velmi blízko byla firma loni dodávkám vlaků do Německa pro National Express za deset miliard. Britský dopravce ale nakonec v soutěži na provoz příměstských vlaků kvůli odporu státního dopravce Deutsche Bahn neuspěl a Škoda tak o zakázku přišla.

Škoda bojuje ještě o větší zakázku v Izraeli, kde je v soutěži na dodávku 60 elektrických jednotek. V tendru podala nabídku společně s čínskou firmou CRRC, o které se mluví jako o budoucím majiteli Škody.

Škoda Transportation měla dodat vlaky i do sousedního Německa:

27. června 2016