Vizualizace nové jednopatrové nízkopodlažní elektrické jednotky Škoda

Vizualizace nové jednopatrové nízkopodlažní elektrické jednotky Škoda | foto: Škoda Transportation

Škoda vymýšlí vlaky, aby nepřišla o pětimiliardovou zakázku

  • 498
Škoda Transportation začala neobvyklým způsobem bojovat proti tomu, aby zakázku Českých drah na šestnáct vysokorychlostních souprav získal Siemens. V podnětu pro antimonopolní úřad uvedla, že může dodat soupravy, které umějí jezdit až 200kilometrovou rychlostí, daleko levněji. Takové vlaky jsou ale jen na papíře.

Škoda chce úřad přesvědčit, že by měl drahám plány na pětimiliardovou zakázku Siemensu zatrhnout.

"Jsme schopni nabídnout varianty osobních vagonových vozů konstruovaných na maximální rychlost 200 kilometrů v hodině. Obě varianty vycházejí z technicky ověřených řešení," uvedla mluvčí firmy Lubomíra Černá. Na dotaz, zda má firma tyto vozy vyvinuté, neodpověděla. Název Expression si dosud ani neregistrovali u Úřadu průmyslového vlastnictví.

Škoda má s vagony na rychlost 200 kilometrů v hodině jedinou zkušenost: v devadesátých letech vyráběla tehdejší ČKD Vagonka (nyní Škoda Vagonka) jako dodavatel Siemensu osobní vozy pro ČD. Nejde však o jejich konstrukci. "Měli na svém webu dokonce fotky našich vagonů, po naší žádosti je stáhli," řekl šéf Siemens Mobility v Česku Jan Maj.

Škoda se v materiálu snaží přesvědčit, že jejich virtuální soupravy jsou levnější než soupravy od Siemensu. Ty jsou přitom pro dráhy podle odborníků výhodným nákupem. Dráhy se totiž dostaly na cenu z velkého kontraktu rakouských drah, samy by je vysoutěžily nejspíš za horší cenu. 

Škoda tvrdí, že by jejich vlaky na 200 kilometrů v hodině byly o zhruba 70 tisíc korun (jedenáct procent) na sedačku levnější. Ale soupravy od Siemensu umějí jezdit rychlostí 230 kilometrů v hodině. Takový požadavek je podle Škody zbytečný, což hodlá doložit "nezávislými posudky", které však nejsou zatím hotové.

Virtuální produkt už Škoda nabízela

Není to poprvé, co Škoda nabídla drahám virtuální produkt. Dvakrát už na takovou nabídku slyšely. Nejprve v roce 2004 objednaly 20 lokomotiv 109E, které měly podle smlouvy už dva roky jezdit. Škoda s nimi nabrala zdržení kvůli změněným normám. Podruhé dráhy slyšely na nabídku letos na začátku roku, kdy uzavřely smlouvu na dodávky příměstských elektrických jednotek, které v době podpisu smlouvy byly zatím jen na papíře a nebyly ani schválené. Škoda už soupravy, pro něž si registrovala název CityPanter, vyrábí, termín by nakonec měla stihnout.

Zakázku firma získala díky speciálním parametrům, například šířce dveří, kterou jiní výrobci neuměli splnit, aniž překreslovali své výrobky. Škodě se také nelíbí, že na vlaky od Siemensu neproběhla soutěž: většinu zakázky na CityElefanty přitom rovněž získaly bez boje přímo od drah.