Prodejci Škody Auto museli dát do konce loňského roku své prodejní prostory do...

Prodejci Škody Auto museli dát do konce loňského roku své prodejní prostory do nových standardů, jinak museli skončit. | foto: Škoda Auto

Prodejců škodovek ubylo. Neměli peníze na přestavbu autosalonu

  • 192
O osmnáct prodejců méně má v Česku automobilka Škoda Auto. Jde o dealery, kteří se rozhodli nepodstoupit nákladnou přestavbu svých prodejních prostor.

Redukce počtu prodejců je nakonec menší, než automobilka předpokládala. Ještě v létě firma odhadovala, že skončí až třicet autosalonů.

Během jediného dne vymizelo z prodejní sítě automobilky 18 prodejních míst. Ještě 31. prosince měla největší tuzemská automobilka 202 prodejních míst, na Nový rok už jen 184. Je tak však stále bezkonkurenčně nejhustší ze všech automobilových značek v Česku.

Důvod jejich konce je jednoduchý: od 1. ledna nesplňují podmínky pro prodej nových škodovek. Automobilka se rozhodla po více než deseti letech proměnit vzhled autosalonů a kdo ho neupravil, nemohl dál pokračovat. „Jsme velmi rádi, že naši partneři velkým úsilím a nemalými prostředky revitalizovali stávající podobu našeho distribučního kanálu,“ řekl mluvčí automobilky Vítězslav Pelc.

Dosavadní podoba autosalonů odpovídala přelomu tisíciletí a době, kdy automobilka nabízela jen dva modely. Nové showroomy jsou proto větší, minimální plocha je 200 metrů čtverečních. I na tomto požadavku někteří prodejci skončili.

O přestavbu neměli zájem hlavně menší prodejci, investice přišla nejméně na 3,5 milionu korun, řada prodejců ale investovala mnohem více. V době klesajících marží u prodeje aut i servisu se proto někteří báli, že se jim investice nezaplatí. Nejvíce dealerů skončilo v Praze: šest.

Téměř polovina prodejců se rozhodla pro výraznou přestavbu showroomů, šest procent vybudovala úplně nové prostory. „Nejde pouze o vizuální změnu, ale především nové přístupy k zákazníkům nebo postupnou digitalizaci celého našeho prodejního procesu včetně doplňkových služeb,“ vysvětlil šéf prodeje Škoda Auto v Česku Luboš Vlček. Podle prodejců přitahují nové obchodní prostory více zákazníků.

Podle automobilky ale nedochází jen k redukci prodejců, loni v síti přibyly dva noví dealeři. V jednom případě šlo o firmu, která byla dosud autorizovaným servisem, v druhém případě šlo o úplně novou firmu, společnost V-Auto Žebrák.