Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Čína vydělává Škodě čím dál víc, poprvé jí přišly i dividendy

  1:00aktualizováno  1:00
Škoda Auto začíná čím dál víc profitovat ze svého působení na čínském trhu. Z každého auta tu má sice v průměru stále o polovinu méně než v Evropě, jen z licenčních poplatků z továren, které v Číně škodovky vyrábějí, ale měla firma loni 3,385 miliardy korun. Podle výroční zprávy za loňský rok tak firmě z Číny přišlo nejvíc peněz v historii.

Výroba octavií v čínském Ningbo nedaleko Šanghaje. Zbrusu nová továrna otevřela na podzim roku 2013. Patří společnému podniku (joint-venture) SAIC-Volkswagen, vyrábí dnes ale výhradně octavie a superby. | foto: Škoda Auto

Novinkou v příjmech z Číny jsou peníze z dividendy z firmy SAIC. V tamější automobilce, kterou má Volkswagen společně s čínskými partnery, loni Škoda Auto získala jednoprocentní podíl za devět miliard korun. Loni už získala dividendy za svoji kapitálovou účast ve výši 897 milionů korun.

Z každého auta v Číně získá Škoda Auto kolem deseti tisíc korun, což v porovnání s jinými trhy představuje sotva polovinu. Přesto je Čína pro Škodu mimořádně důležitá: pomáhá rozložit náklady na vývoj nových aut.

Škoda v Číně
rok počet prodaných vozůvýnosy z licenčních poplatků (mld. Kč)
2016 317 088 3,385
2015 281 707 2,432
2014281 4122,123
2013226 9712,352
2012235 6741,917
2011220 0891,265

Zdroj: Škoda Auto

Škodě loni v Číně rostl odbyt rychleji než celkové prodeje, meziročně posílily prodeje o dvanáct procent. V Číně už představuje automobilka jako první některé modely, poprvé například ukáže svůj koncept elektromobilu na nadcházejícím autosalonu v Šanghaji.

Automobilka počítá v Číně s velkým růstem: během dalších tří let tu chce zdvojnásobit své prodeje. Potenciál v růstu vidí hlavně v SUV modelech. Kodiaq se v Číně bude vyrábět v mírně odlišné verzi od evropské, navíc pro Čínu automobilka vyvíjí ještě menší vůz kategorie Crossover Utility Vehicle (CUV).

V Číně se prodává už celkem sedm různých modelů, s výjimkou modelu Citigo kompletní modelová nabídka. Škodovky se vyrábějí v pěti různých závodech, letos tu začne i výroba Kodiaqu.

Autor:


Nejčtenější

Začínal sám v garáži, dnes výrobní linky z jeho firmy dobývají svět

Jakub Krofián s manželkou Alenou.

Jakub Krofián žije svůj americký sen už osmnáctý rok. Jako pětadvacetiletý mladík si z úspor koupil soustruh a doma v...

Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...



Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Výkon na hranici padnutí: v Tesle se museli dopovat energetickými nápoji

Podvozek vozu Tesla Model S

Nadšení amerického miliardáře Elona Muska, který před pár dny děkoval zaměstnancům své automobilky Tesla za dosažení...

Další z rubriky

Dropbox vydělal zakladatelům miliardy dolarů, nápad vznikl v autobuse

Aplikace Dropbox

Drew Houston je jeden ze zakladatelů společnosti Dropbox. Ta již přes deset let slouží lidem jako internetové úložiště...

Máma se synem zašpuntovali víno kondomem, nápad jim vydělává miliony

Balení vinných kondomů.

Jistě jste už někdy ztratili špunt od lahve a dumali, jak situaci vyřešit. Američanka Laura Bartlettová se svým synem...

Uhlí se ještě bude hodit. ČEZ proto investuje dalších deset miliard

Ladislav Štěpánek pracuje ve společnosti ČEZ od roku 1993.

Tlak na odstavení uhelných elektráren v Evropě sílí. Neexistuje však za ně náhrada. V ČR se uhlí na výrobě elektřiny...

Najdete na iDNES.cz