Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Čína vydělává Škodě čím dál víc, poprvé jí přišly i dividendy

  1:00aktualizováno  1:00
Škoda Auto začíná čím dál víc profitovat ze svého působení na čínském trhu. Z každého auta tu má sice v průměru stále o polovinu méně než v Evropě, jen z licenčních poplatků z továren, které v Číně škodovky vyrábějí, ale měla firma loni 3,385 miliardy korun. Podle výroční zprávy za loňský rok tak firmě z Číny přišlo nejvíc peněz v historii.

Výroba octavií v čínském Ningbo nedaleko Šanghaje. Zbrusu nová továrna otevřela na podzim roku 2013. Patří společnému podniku (joint-venture) SAIC-Volkswagen, vyrábí dnes ale výhradně octavie a superby. | foto: Škoda Auto

Novinkou v příjmech z Číny jsou peníze z dividendy z firmy SAIC. V tamější automobilce, kterou má Volkswagen společně s čínskými partnery, loni Škoda Auto získala jednoprocentní podíl za devět miliard korun. Loni už získala dividendy za svoji kapitálovou účast ve výši 897 milionů korun.

Z každého auta v Číně získá Škoda Auto kolem deseti tisíc korun, což v porovnání s jinými trhy představuje sotva polovinu. Přesto je Čína pro Škodu mimořádně důležitá: pomáhá rozložit náklady na vývoj nových aut.

Škoda v Číně
rok počet prodaných vozůvýnosy z licenčních poplatků (mld. Kč)
2016 317 088 3,385
2015 281 707 2,432
2014281 4122,123
2013226 9712,352
2012235 6741,917
2011220 0891,265

Zdroj: Škoda Auto

Škodě loni v Číně rostl odbyt rychleji než celkové prodeje, meziročně posílily prodeje o dvanáct procent. V Číně už představuje automobilka jako první některé modely, poprvé například ukáže svůj koncept elektromobilu na nadcházejícím autosalonu v Šanghaji.

Automobilka počítá v Číně s velkým růstem: během dalších tří let tu chce zdvojnásobit své prodeje. Potenciál v růstu vidí hlavně v SUV modelech. Kodiaq se v Číně bude vyrábět v mírně odlišné verzi od evropské, navíc pro Čínu automobilka vyvíjí ještě menší vůz kategorie Crossover Utility Vehicle (CUV).

V Číně se prodává už celkem sedm různých modelů, s výjimkou modelu Citigo kompletní modelová nabídka. Škodovky se vyrábějí v pěti různých závodech, letos tu začne i výroba Kodiaqu.

Autor:


Nejčtenější

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...



10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....

Pojištění proti pokutám je přitěžující okolnost, rozhodl Nejvyšší správní soud

policie radar měření rychlost celostátní akce

Uzavření pojistky proti pokutám může být ve správním řízení bráno jako přitěžující okolnost, upozornil deník Právo na...

Vláda kývla na rozpočet a schodek čtyřicet miliard, vzrostou penze i platy

Prezident Miloš Zeman dorazil na středeční jednání vlády Andreje Babiše, která...

Klíčový zákon roku, návrh státního rozpočtu na příští rok se schodkem 40 miliard korun, schválila menšinová vláda ANO a...

Další z rubriky

Čínská „aplikace pro všechno“ si na burze došla pro miliardy

Společnost Meituan Dianping mimo jiné podniká i se zavážkou jídla až ke dveřím.

Čínská internetová společnost Meituan Dianping získala při svém čtvrtečním debutu na akciové burze od investorů...

Pět barev musí stačit, velí Musk. Chce urychlit výrobu vozů Tesla

Elon Musk, šéf automobilky Tesla, představuje nový elektrický roadster

Automobily Tesla už budou jen v pěti namísto sedmi barev. Oznámil to v úterý majitel firmy Elon Musk na Twitteru. Chce...

Pošta bojuje s nedostatkem zaměstnanců, mnohdy pracují až dvanáct hodin

Česká pošta. ilustrační snímek

Loni opustil Českou poštu každý čtvrtý zaměstnanec. Většinu odradil nízký plat v kombinaci s neplacenými přesčasy. I...

Najdete na iDNES.cz