Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škodě po tučných letech klesl odbyt

  12:26aktualizováno  12:26
Naplnění biblického proroctví připomíná vývoj odbytu Škody Auto za loňský rok. Po sedmi letech tučných, ve kterých automobilka neustále zvyšovala prodeje, přišel loni pokles. Novou škodovku si v 79 zemích na světě koupilo 445 525 zákazníků, o 3,2 procenta méně než v roce 2001. Přes polovinu z nich tvořily fabie.

"Meziroční pokles způsobil přetrvávající útlum na významných automobilových trzích Evropy, silný kurz české měny zvýhodňující dovoz aut ze zahraničí a ničivé povodně, které postihly významné trhy v Česku, Německu a Rakousku," hledá příčiny mluvčí firmy Jaroslav Černý.

Nejlepším výsledkem v historii mladoboleslavské automobilky tak zůstává rok 2001, kdy firma pod křídly německého Volkswagenu prodala 462 321 aut.

Prodej nejoblíbenějších fabií stoupl loni o 5,4 procenta na 264 641 vozů. Černý konstatoval, že tento model už prakticky zacelil díru, která v prodejích zela po ukončení prodeje oblíbených felicií.

Nejoblíbenější je mezi zákazníky verze hatchback, jenž se začala vyrábět jako první, následuje kombi a sedan.

Větší octavii si koupilo 164 tisíc lidí, téměř 99 tisíc ve limuzínovém provedení, zbytek připadl na kombi.

"Prakticky celý rok 2002 se na klíčových trzích zaváděl model vyšší střední třídy Škoda Superb. Od ledna do prosince se etabloval ve 40 zemích světa a koupilo si ho 16 867 zákazníků," uvedl Černý.

Nejvíc, téměř pět tisíc, superbů se prodalo v Německu, poloviční počet na tuzemském trhu a přes tisícovku ve Velké Británii.

Doma zaúřadovala silná koruna
Doma loni škodovka prodala 73 883 automobilů, což je o 7,6 procenta méně než v roce 2001. Vysvětluje si to především silnou korunou, která zvýhodnila dovoz cizích značek.

Dovozci vytlačili Škodu na její půlku

Dovozci loni opanovali přesně padesát procent trhu, druhou půlku udržela Škoda Auto, jenž v předchozích letech kontrolovala nadpoloviční podíl. Více ZDE.

Britové si na škodovky potrpí
Z klíčových západoevropských trhů sklízela auto s okřídleným šípem ve znaku úspěch kromě tradičního Německa také ve Velké Británii, která zaznamenala zvýšení odbytu o 6,1 procenta na celkových 38 251 vozů.

V regionu západní Evropy, kde došlo v uplynulém roce k útlumu poptávky po nových vozech o tři procenta, si udržela Škoda Auto tržní podíl na úrovni 1,7 procenta.

Ve střední a východní Evropě mimo ČR se zvýšily prodeje v Maďarsku, kde se prodalo 11 507 automobilů Škoda, což představuje růst o téměř dvě pětiny. Polsko coby největší trh v regionu stagnovalo, Slovensko dokonce o pětinu pokleslo.

"Velký potenciál růstu nabízejí země východní Evropy. Rusové zakoupili deset tisíc vozů Škoda, meziročně o dvacet procent více. Škoda byla dovozcem číslo jedna v Ruské federaci," uvedl Černý.

Automobilka hledá trhy, jež by vykompenzovaly ztráty ze západní Evropy. Montuje octavie v indickém Aurangabádu, přičemž v miliardové zemi prodala 4401 aut, přes 3700 vozů prodala také v Izraeli.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Penny Market Lehovec. Řetězec zmodernizuje stovky svých obchodů.
Zákaz prodeje o svátcích porušilo 28. září jen několik obchodů

Zákaz prodeje o svátcích porušily ve čtvrtek 28. září tři ze 115 obchodů zkontrolovaných Českou obchodní inspekcí (ČOI). I při předchozích prověrkách většina...  celý článek

Ředitel Hamé Martin Štrupl
Stát nemá co mluvit do marží a dvojí kvality, říká šéf Hamé

Výši přirážek a problém dvojí kvality má vyřešit trh a ne vláda, říká v rozhovoru pro iDNES.cz ředitel potravinářské firmy Hamé Martin Štrupl. Hlavním...  celý článek

IKEA (Ilustrační snímek).
Konec luštění návodů. IKEA kupuje firmu na hodinové manžele TaskRabbit

Švédský nábytkářský řetězec IKEA se dohodl na koupi společnosti TaskRabbit, která zprostředkovává pracovníky pro drobné domácí práce, například montáž nábytku,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.